Forum > Geluid

Einde Technics SL-1200?

(153 reacties. Pagina 4 van 16)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
6-4-2007 15:41
En je wilt niet weten hoe conservatief (en soms zelfs behoorlijk kortzichtig) een DJ kan zijn. Het is niet meer dan logisch dat de andere merken de "standaard" na-apen; inclusief alle minder slimme dingen (zoals anti-skating die slechts tot 3 gaat, een aan/uit schakelaar die ergonomisch gezien voor DJ gebruik totaal op de verkeerde plaats zit enz. enz. enz.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
King_DudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 1-3-2018
Berichten: 8
6-4-2007 16:01
Feit is: Technics is op verschillende punten achterhaald in zowel technisch opzicht als commercieel opzicht.

Het zat eraan te komen natuurlijk door technologische voortgang, maar zou je kunnen zeggen dat mede door de schuld van Technics dit in een stroomversnelling is geraakt?
"Sound is the foundation, Light body's the essence.."
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
6-4-2007 16:06
De stroomversnelling wellicht niet, ze hebben echter tijd zat gehad om er in mee te gaan of er zelfs het voor touw in te nemen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
6-4-2007 16:24
Ach, Matsushita is één van de grootste electronica-concerns ter wereld. Die paar draaitafels is echt niks voor ze. Waarschijnlijk beschikken ze al lang niet meer over de kennis een nieuwe draaitafel te ontwikkelen, is dat ook niet meer rendabel in deze markt en hebben ze het oude model gewoon verkocht zolang dat nog rendabel was.

Ik geloof niet dat er bij Technics/Matsushita veel tranen worden gelaten als de SL-1200 verdwijnt. Eerder lacht men zich rot dat ze dat malle ding nog zo lang hebben kunnen verkopen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SebastiaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2005
Laatste: 13-8-2011
Berichten: 20
6-4-2007 16:25
als het zover is merken we het vanzelf, tot die tijd.....have fun with it!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
6-4-2007 23:58
laten we allemaal teruggaan naar de L75.........
De eerste draaitafel die door dj's gebruikt werd om met een "pitch" te mixen......
Ja ja, er is ook nog een "tijd" voor de 1200......
Zo oud ben ik al laugh :D
En zo lang draai ik al plaatjes...... shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-4-2007 00:29

Tom schreef:

laten we allemaal teruggaan naar de L75.........
De eerste draaitafel die door dj's gebruikt werd om met een "pitch" te mixen......
De lenco zag je wel veel, maar was nou niet bepaald een draaitafel voor otr. Het gewichtje aan dat dunne draadje was niet echt bepaald road proof. Kan mij overigens niet echt herinneren dat een L75 een pitch had.

De "tanks" onder de platenspelers (Rusco) kwam je soms ook wel tegen.

Mijn laatste keuze was of een SL1200 of een L.A.D., waarbij de keuze was gevallen op de L.A.D.
Platenspelers zijn wat zwaarder dan de Technics, en het geheel is anders geveerd. Keuze viel hierop aangezien ze naar mijn mening beter konden tegen behoorlijk basgeweld.

Martin.
kvm entertainment
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
7-4-2007 03:52

Dré schreef:

Vanuit HiFi oogpunt bekeken is er inderdaad niets mis met de SL-1200MK2 (M5g is een ander verhaal...).
Wat is er dan zo veranderd tov HiFi gebruik? Dezelfde engine, arm en quartz lock.
Echter... Om als DJ een SL-1200 vanuit een HiFi oogpunt te bekijken is hetzelfde als om als autocoureur naar een Ford Transit te kijken vanuit vervoersoogpunt. Prachtig en leuk MAAR niet super relevant voor de toepassing (zo snel mogelijk van A naar B gaan in het geval van die autocoureur).
Tja, de keuze voor DJ gebruik is niet gemaakt door de makers van de draaitafel, de DJ's van toen vonden dit de tafel om te gebruiken voor HUN doeleinden.
De reden dat de SL-1200 ooit gebruikt werd als DJ draaitafel was omdat de alternatieven OF te duur waren OF te onhandig in gebruik. Technics heeft hem echter nooit voor DJ gebruik ontworpen (diverse clue's in die richting zoals het target light (bedoeld zodat je thuis in het donker toch de begingroef van de LP kunt vinden en zeker NIET bedoeld om de begingroef te vinden op bijvoorbeeld 7" singeltjes terwijl dat laatste toch echt het meest gebruikt werd in discotheken in die tijd), de slechte isolatie van het chassis waar het gaat om contactgeluid, de instelbaarheid van de naalddruk (ook toen al wilden DJ elementen graag zo'n 4 gram zien), het feit dat pitch pitch genoemd werd in plaats van tempo (was immers bedoeld om de muziek zo af te stellen dat je harmonisch mee kon spelen met je eigen piano/gitaar zonder die opnieuw te hoeven stemmen) etc. etc.
precies, en dat is wat er aan aanbod was en wat er voorlief werd genomen. En over de target light, deze bepperkt zich zeker niet tot alleen het begin van de plaat, alle groeven worden zichtbaar in het donker. Het BEGIN van de plaat is iets wat je prima zonder licht kan vinden.
De SL-1200 is een product van een fabrikant die zo'n 25 jaar lang het monopolie in handen had. Wellicht is dat mede de oorzaak van het feit dat de fabrikant in kwestie NUL (ik herhaal NUL) energie heeft gestoken in het verder uitontwikkelen van het product. En dat heeft geen bal te maken met tegen het product schoppen!
waarom zou je een draaitafel veranderen als het in een tijperk zit van geen serieuse concurentie? Op DJ gebied was er nog helemaal geen hype van internet en vraag naar andere alternatieven.

Als er goede concurentie was zouden ze wel anders denken, maar dat is toch geen fout van technincs?
Als je de time-line bekijkt vóór die tijd dan zie je continu ontwikkelingen (en daarna was het allemaal zo goed als dood; mede vanwege de opkomst van de CD-Speler, die in het grootste afzetgebied (de HiFi markt) de draaitafel in een paar jaar volledig heeft weggevaagd).
Ja, de dood van de langspeel plaat, maar DJ gedrag en luistergedrag mag je niet op 1 lijn gooien in die tijd.
De geïntegreerde motor was tot voor kort beschermd met een stevig patent. Daarnaast kost het een héle bak geld om vanuit weinig een goede draaitafel te ontwerpen.
Ik weet niet precies wat je met een geintergeerde moter bedoel maar er waren er zat met een mototaandrijving zoals de technincs. Dat het een bak geld kost om een goede draaitafel te ontwerpen is toch niet het probleem na de 1200?

De OEM bak is inderdaad een prima alternatief voor de 1200, maar waarom hebben we daar zolang op moeten wachten? omdat ze eindelijk markt zagen in het DJ gebreuren?

Wat ik wil zeggen is dat de SL1200 prima te gebruiken is voor DJ's, het is volgens mij heel makkelijk om te zeggen dat er betere spelers te maken zouden zijn. Nu met het internet is het allemaal makkelijk praten. maar 8 jaar geleden was het niet zo toegankelijk zoals nu. blijkbaar is er niet veel meer nodig om een plaatje rond te laten draaien.

Ook de prijs is een ondewerp, als de 1200 niet zo in prijs was gestegen hadden we deze discusie er niet volgens mij.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 455
7-4-2007 08:54

KVM schreef:

Tom schreef:

laten we allemaal teruggaan naar de L75.........
De eerste draaitafel die door dj's gebruikt werd om met een "pitch" te mixen......
Kan mij overigens niet echt herinneren dat een L75 een pitch had.
Zover ik me herinner kon je "pitchen" door de snelheidsregelaar in het gebied tussen de toeren (78, 45, 33) te schuiven. En dan wel heel voorzichtig, want anders sloeg - naast alle bijgeluiden - de naald weer eens over razz :p
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
7-4-2007 11:44

nijhuisr schreef:

...
De OEM bak is inderdaad een prima alternatief voor de 1200, maar waarom hebben we daar zolang op moeten wachten? omdat ze eindelijk markt zagen in het DJ gebreuren?
...
Was dat niet omdat het patent van Technics afliep en de techniek nu ook door anderen gebruikt kan worden? Ik dacht dat daardoor het OEM verhaal is begonnen.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)