Forum > Algemeen Forum

plichten van een drive-in show!

(40 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-7-2006 15:22
euhm ik denk dat iedereen wel eens een factuurtje niet uitschrijft!!?? Ik natuurlijk niet!!

Boekhouden blijft en is een moeilijk geheel, er zijn zoveel regels, maar ook weer "dingen" om onder deze regels uit te komen, het blijft lastig.
Zo ook met inkoop, verkoop, voorraad, afschrijving, derving ga zo maar door. wanneer is iets direct verkoop, voorraad of hoe zit het met 2de hands verkoop? dingen die eerst op bedrijfsvoorraad stonden en later zijn verkocht? Zo ook lekker stunten met flightcases. Eerst op voorraad, dan worden er kistjes gemaakt.. dus gebruiksartikel en daarna weer 2de hands verkopen..?? Zorg dat je alles netjes op papier hebt staan. dan heb je niet snel problemen met de belastingdienst. En dat zwart terugbetalen.... GEWOON NIET OVER HEBBEN. want officieel kan en mag het niet, "dus wat niet weet wat niet deert!"
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 9490
23-7-2006 17:02
inventaris word uiteraard afgeschreven,
maar de belasting weet heus wel dat jij na 5 jaar een versterker niet in de vuilnisbak gooit, maar ergens aan iemand over doet.
Net zoals je een auto weer inruild.

Heb je dan te veel afgeschreven, mag je keurig aan de belasting over het teveel afgeschrevene alsnog belasting betalen. Het is immer extra winst.

Als de versterker niet meer aanwezig is bij controle, zul je de belasting er toch van moeten overtuigen wat je er mee gedaan hebt.

Nogmaals, ze zijn niet achterlijk en hebben overal specialisten voor, ook voor drive-in shows en artiesten......

Zwart optreden gaat heel lang goed,
tot je een keer gepakt word, dan gaan ze gezellig met jouw een schatting maken....
Hebben lekker op de feestfotos van je website gekeken waar je zoals bent geweest en hoe vaak je hebt opgetreden, die schatting is meestal hoger dan je verwacht, en als je dan over een jaartje of 5 uitgespreid 5000 per jaar extra inkomen hebt, en je moet daar in een keer lekker iets van 40% belasting over afdragen (40%x5000x5=€10.000,-), en je hebt daar geen rekening mee gehouden zeg dan maar dag tegen je spullen, want betalen zal je!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ShimanooStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-7-2005
Laatste: 15-1-2018
Berichten: 48
24-7-2006 13:41

Tom schreef:

inventaris word uiteraard afgeschreven,
maar de belasting weet heus wel dat jij na 5 jaar een versterker niet in de vuilnisbak gooit, maar ergens aan iemand over doet.
Net zoals je een auto weer inruild.

Heb je dan te veel afgeschreven, mag je keurig aan de belasting over het teveel afgeschrevene alsnog belasting betalen. Het is immer extra winst.

Als de versterker niet meer aanwezig is bij controle, zul je de belasting er toch van moeten overtuigen wat je er mee gedaan hebt.

Nogmaals, ze zijn niet achterlijk en hebben overal specialisten voor, ook voor drive-in shows en artiesten......

Zwart optreden gaat heel lang goed,
tot je een keer gepakt word, dan gaan ze gezellig met jouw een schatting maken....
Hebben lekker op de feestfotos van je website gekeken waar je zoals bent geweest en hoe vaak je hebt opgetreden, die schatting is meestal hoger dan je verwacht, en als je dan over een jaartje of 5 uitgespreid 5000 per jaar extra inkomen hebt, en je moet daar in een keer lekker iets van 40% belasting over afdragen (40%x5000x5=€10.000,-), en je hebt daar geen rekening mee gehouden zeg dan maar dag tegen je spullen, want betalen zal je!
ben jij niet heel erg argwanend? ik heb dit soort dingen echt nog nooit gehoord.

Specialisten speciaal voor drive-in? nee dat gaat er bij mij echt niet in.

Tuurlijk zijn de mensen van de belastingdienst gespecialiseerd in het opsporen van foutjes, maar er is echt geen drive-in team ofzo hoor.

Als jij zwart draait als drive-in, laten we zeggen 10 van de 60 keer per jaar zwart draaien, dat is bijna niet te checken, als je het slim doet natuurlijk, je moet inderdaad niet de feestfoto's met datum etc. op de site zetten als je zwart draait, minder slim.
5 kilo wat????
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-7-2006 13:55
een setje aan de buurman "uitlenen". merkt echt niemand hoor!!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 9490
24-7-2006 14:03
Een jaar of tien geleden,
hoe heette het ook al weer?
Operatie bierviltje of zo iets;
Alle horecagelegenheden in Nederland werden minitieus nageplozen door de belastingen,
personeel, optredende artiesten, enz.
Alles wat maar een beetje verdacht was werd nageplozen.

Maar ach, dat gebeurd alleen bij de buurman.

Je zal lang kunnen werken zonder dat je beetgepakt word,
sommiggen hebben altijd mazzel en worden nooit gepakt,
maar o wee als je wel gepakt word en stiekum een hoop geld hebt verdient.

Zelf weten razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-7-2006 14:19
Ik moet wel even kwijt dat op het moment gewoon alles via papier toch wel erg makkelijk werkt. 1 ik heb mn geld meestal vooraf, 2 je bent gedekt tegen ongevallen omdat je een overeenkomst hebt. 3 Je hebt meer zekerheid omdat alles op papier staat, 4 je weet wat je elke maand hebt verdient, 5 je boekhouding wordt er erg door vergemakkelijkt, weinig contanten veelal via de bank, scheelt echt hoop administratief werk. en als laatste, op de overeenkomst staat alles duidelijk vermeld, dus geen onenigheid met je opdrachtgever over teweinig apparatuur, te zacht staan te spelen enz.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
ShimanooStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-7-2005
Laatste: 15-1-2018
Berichten: 48
24-7-2006 15:09

Watt-Xtra schreef:

Ik moet wel even kwijt dat op het moment gewoon alles via papier toch wel erg makkelijk werkt. 1 ik heb mn geld meestal vooraf, 2 je bent gedekt tegen ongevallen omdat je een overeenkomst hebt. 3 Je hebt meer zekerheid omdat alles op papier staat, 4 je weet wat je elke maand hebt verdient, 5 je boekhouding wordt er erg door vergemakkelijkt, weinig contanten veelal via de bank, scheelt echt hoop administratief werk. en als laatste, op de overeenkomst staat alles duidelijk vermeld, dus geen onenigheid met je opdrachtgever over teweinig apparatuur, te zacht staan te spelen enz.
Mee eens.. Voor mij zelf gaat dit ook op. ware het niet dat ik in een grijs verleden ook ooit nog wel eens wat zwart heb gedaan.
5 kilo wat????
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
26-7-2006 01:11
Om even op de punten van de TS in te gaan:

- Kvk: Boeit ze eigenlijk niet wat je doet en of je winst maakt. Zolang jij maar 100 euro per jaar betaald aan inschrijvingsgeld. Inschrijven is 15 minuten werk, elke jan-lul kan zich inschrijven.

- Belastingdienst: dat neemt wat meer tijd in beslag, je kunt een BTW-nummer aanvragen, ongeacht of je bij de KvK staat ingeschreven (Freelancers hoeven niet bij de KvK, kleine ondernemingsregeling etc). Een BTW-nummer krijgen duurt ongeveer 2 maanden, ze zijn niet zo snel bij de belastingdienst.

Dan moet je elk kwartaal je omzetbelasting aan gaan geven. Dat is in feite een belans tussen betaalde en ontvangen (omzet) bedragen. Je kunt dan een optel/aftrek-som maken van je betaalde en ontvangen BTW, en dan hou je een bedrag over wat je moet betalen of terugkrijgt (liever niet=geen winst draaien).

Hou er rekening mee dat ongeacht je leeftijd, je nu ook persoonlijke aangiftes moet gaan doen. Ik was 16 jaar toen ik mijn bedrijf starte en ik kreeg meteen aangifte biljetten. Aangifte voor ondernemers genaamd. Daarnaast wil de belastingdienst zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld van je verdienen. Zo had ik eind 2005 een voorlopige aanslag ontvangen van 5000 euro! Uiteraard heb ik bezwaar aangetekend, aangezien die schatting van hun nergens over ging.

Een bedrijf starten is dus vooral veel papierwerk. De belastingdienst eist van je dat je administratie helemaal in orde is en geloof me, het is heel veel rompslomp met de belastingdienst. Informeer en lees dus goed rond VOORDAT je besluit een bedrijf te beginnen. En, zorgt dat je winst of quite speelt. Zodra je over een bepaalde periode constant in de min zit, krijg je bericht dat je BTW-nummer wordt ingetrokken omdat je niet als een bedrijf wordt beschouwd.

- Dan betreft het onderwerp verzekeringen. Wij hebben geen aparte verzekeringen afgesloten, hoewel een Aansprakelijkheidsverzekering toch wel verstandig is, maar daar wil ik eerst wat meer info over winnen. Wij hebben al het apparatuur opgeslagen in een bedrijf dat opslagruimtes verhuurd, genaamd Shurgard. Dat zit door heel Nederland. Voor een paar euries meer krijg je er 24/7 toegang en verwarmde en geventileerde oplsagruimte erbij. Alles is goed beveiligd met codes, sleutels, camera's, you name it. Daarnaast hebben we de inboelverzerkering van een van ons thuis-inboedel verhoogd om ook het apparatuur in de opslagruimte daarbij toe te voegen.

Kortom, een bedrijf starten is niet zomaar een peace-of-cake. Er gaat veel voorbereiding, tijd en geld in zitten. Besluit dit dus pas te gaan doen, wanneer je te groot wordt om het als hobby te doen.
I will not comply.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
26-7-2006 10:39
W aansprakelijkheids verzekering is verplicht!!!!!! WA staat voor wetterlijke aansprakelijkheid. Even doen dus, wordt berekend aan de hand van je omzet en klussen, werkzaamheden. Is niet zo heel duur maar owee als je er eentje niet hebt, voor de rest is jouw verhaal wel heel kort door de bocht.

De belastingdienst neemt je btw nummer niet in als je constant verlies draait, dat houdt immers niemand vol!! Zij trekken het btw nummer in als jij geen omzet draait.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
26-7-2006 11:01
'Zomaar om nog even aan te denken'

Met een mooi KVK-papiertje kun je om maar eens wat te noemen kopen bij de Hocras, kopen bij Office Centre, een zakelijk abonnement (telefoon) afsluiten enz. enz. enz.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)