Forum > Algemeen Forum

plichten van een drive-in show!

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
6-2-2003 16:18
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de plichten van een drive-in show(als hij in een andere map moet dan zeg ik vast sorry)

Ik bedoel te zeggen: Waarbij moet je je als drive-in show allemaal bij aanmelden om volledig legaal te zijn?
Zet er ook bij wat het kost enzo, als je dat weet.

Ik dacht zelf deze maar ik weet niet of er meer zijn:
Buma
Belasting
Verzekering

Maar bijvoorbeeld de buma.
Je moet dan met legale cd's draaien dat snap ik
Maar moet je daarop ook nog extra kosten betalen omdat je het laat horen als het ware?

En bij de belasting wat moet je allemaal opgeven?
Al je apparatuur ofzo?

kijk in deze trend bedoel ik het!
Noem de instantie waar je je moet aanmelden en waar het voor is enzo.

ps: ik ben gewoon benieuwd want ik ben nog niet zo profesioneel dat het voor mij slim is om me overal bij aan te melden.
Ik draai maar eens in de maand ofzo en dat is in een jeugdhuis.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
6-2-2003 22:29
kamer van koophandel is ook wel makkelijk, dan is je naam geregistreerd, en mag je officieel 'WINST' maken... maar dan zit je wel weer met je BTW...

op deze manier kan je volgens mij ook de BTW terug krijgen van je apparatuur (hoewel ik dat niet 100% zeker weet)
Music is what feelings sound like...
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
6-2-2003 22:33
jep ik krijg van al mijn geluids app. 19% terug :D
mijn pa heeft namelijk als uit de hand gelopen hobby een bedrijfje in computers enzo en hij mag ook cd spelers verkopen enzo dus als ik de offerte op me'n pa's naam zet krijg ik lekker 19% van het bedrag terug, dat is wel lekker.
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 1-9-2024
Berichten: 5308
6-2-2003 23:10
KvK: inschrijving verplicht voor ondernemingen, niet voor hobby-drive-ins. Waar precies de grens ligt weet ik niet, maar kan de KvK je vertellen.

Buma: de eigenaar van een cd betaalt rechten (die zitten in de prijs van een cd inbegrepen). Daarnaast betaalt in principe de eigenaar van een zaal als daar muziek ten gehore wordt gebracht buiten de huiselijke kring. Dus de eigenaar van een huiskamer betaalt niet, de eigenaar van een fabriek waar de radio aanstaat wel. De eigenaar van een zaal waar jij als drive-in komt moet dus ook betalen. Niet de drive-in.

Inkomstenbelasting: zie www.new-line.nl/forum/read/?t=461&p=2

robbert schreef:

jep ik krijg van al mijn geluids app. 19% terug :D
mijn pa heeft namelijk als uit de hand gelopen hobby een bedrijfje in computers enzo en hij mag ook cd spelers verkopen enzo dus als ik de offerte op me'n pa's naam zet krijg ik lekker 19% van het bedrag terug, dat is wel lekker.
Dat is wel lekker, maar niet toegestaan. Jouw pa heeft alleen recht op teruggaaf van omzetbelasting (zoals de BTW eigenlijk heet) voor dingen die hij inkoopt om te gaan verkopen of zelf te gebruiken in zijn onderneming. NIET!! voor dingen die zijn zoon voor zijn hobby gaat gebruiken. Bij een controle kan dit misgaan en dan kan hij een naheffing met boete tegemoet zien.

Wel kan je jezelf aanmelden bij de belastingdienst als ondernemer voor de omzetbelasting. Je krijgt dan zelf recht op teruggaaf van BTW op dingen die je inkoopt, maar moet ook BTW berekenen aan jouw klanten (de mensen en instellingen die jouw show huren). Dit aanmelden is geen vrije keus, maar verplicht als je voldoet aan de omschrijving in de wet. En daar voldoe je (in tegenstelling tot de inkomstenbelasting) al snel aan. Zelfs het maken van winst is geen eis voor de BTW.

Ik zal er binnenkort nog eens een stukje over schrijven.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
7-2-2003 12:00
Afhankelijk van de grootte van je drive-in-show kunnen daar nog eens bijkomen:

- vestigingsplichten (bedrijfspand?)
- ARBO (werknemers?)
- EVO (Stichting Eigen Vervoer)
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
7-2-2003 15:57

Victor schreef:

Dat is wel lekker, maar niet toegestaan. Jouw pa heeft alleen recht op teruggaaf van omzetbelasting (zoals de BTW eigenlijk heet) voor dingen die hij inkoopt om te gaan verkopen of zelf te gebruiken in zijn onderneming. NIET!! voor dingen die zijn zoon voor zijn hobby gaat gebruiken. Bij een controle kan dit misgaan en dan kan hij een naheffing met boete tegemoet zien.
maar ik koop ze als het ware toch van mijn pa en de prijs daarvan is toevallig dan net 19% goedkoper als in de winkel:P, en een prijs van een product mag je toch zelf wel bepalen.
als ik daar vanuit ga is het toch niet illegaal
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
StefanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 24-1-2005
Berichten: 46
7-2-2003 16:11
Zal ik dan toch maar eens mee bemoeien ;)

Het is heel simpel, stel je voor, je vader koopt iets van 119 euro incl. 19% belasting. Hij vraagt belasting terug, prijs 100 euro.

Maar hij verkoopt hem dus door aan jou. Je moet er zelf 19% btw over betalen, maar kan dit niet terugvragen omdat je zelf niet bij kvk bent ingeschreven.

Je vader zou wel die 19% er af kunnen halen, MAAR dat houd dus wel in dat je nog steeds 19% btw zou moeten betalen. Je zegt zelf dat je vader de prijs zou kunnen aanpassen, maar dan draait je vader er zelf alleen maar verlies op toch?
De dag dat ik stop met LJ'en is de dag dat ik sterf. Oorspronkelijk geplaatst door Dre: Stuur me een postduif (heb ik ook wat te eten).
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
7-2-2003 16:20
in theorie wel ja maar in praktijk rekent hij gewoon niet de btw natuurlijk.
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
StefanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 24-1-2005
Berichten: 46
7-2-2003 23:58
Hoe bedoel je dat? want hij moet het met btw aan je verkopen. en nogmaals, verkoopt hij het zodanig dat voor jou prijs zelfde is als dat het zonder btw., dan draait je vader er alleen verlies mee wink ;)

(please correct me if I am wrong..)
De dag dat ik stop met LJ'en is de dag dat ik sterf. Oorspronkelijk geplaatst door Dre: Stuur me een postduif (heb ik ook wat te eten).
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 1-9-2024
Berichten: 5308
8-2-2003 00:31

StefanB schreef:

(please correct me if I am wrong..)
You are right!

Er zijn 2 manieren waarop pa zijn zoon een voordeeltje kan bezorgen, en die zijn allebei fiscaal fout.

Manier 1. Pa koopt voor € 119 incl. 19% BTW. De BTW vraagt pa terug, dus het apparaat kost hem inkoop € 100. Hij verkoopt het apparaat voor € 100 inclusief BTW door aan zoon. Dat is € 84 exclusief BTW (van de € 100 die hij van zoon vangt moet hij € 16 aan de belastingdienst afdragen, hij houdt er dus maar € 84 van over). Pa maakt nu een verlies van 16 euro op deze deal (100 inkoopprijs - 84 verkoopopbrengst). De reden voor dit verlies is dat hij zijn zoon een pleziertje wil doen. Dit is niet toegestaan en wordt bij controle gecorrigeerd.

Manier 2. Pa koopt weer voor € 119 incl. 19% BTW. De BTW vraagt pa terug, dus het apparaat kost hem inkoop € 100. Hij verkoopt het apparaat voor € 100 aan zoon, maar berekent nu geen BTW. Pa steekt dus 100 in zijn zak en de fiscus wordt voor minstens 19 euro BTW benadeeld. De BTW namelijk die pa onterecht heeft teruggevraagd. Ook dit is niet toegestaan en wordt bij controle gecorrigeerd.

Je kan het al op je klompen aanvoelen dat dit niet kan. Anders zou niemand nog BTW op zijn inkopen betalen. Ik ken namelijk ook iemand die tv's en wasmachines verkoopt. En een BMW-dealer...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)