Forum > Geluid

stageline speakers

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-6-2006 00:55

nijhuisr schreef:

Wil je gewoon geluid uit je boxen dan mag je dat aanschaffen, maar vraag je om een mening dan raad ik het zeker af.
State of the art is het zeker niet, maar daar zal de prijs dan ook naar zijn.
Er komt geluid uit, en daar is ook alles mee gezegt.
Budget echter kan een probleem zijn, doorsparen klinkt makkelijk, maar voor sommige een lange weg.

Martin.
kvm entertainment
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
16-6-2006 08:38
Is op zich geen superslecht setje om mee te beginnen.Velen van ons zijn denk ik gelijksoortig begonnen en zijn er later vanaf gestapt toen er wat meer budget was. Als je ze voor weinig kunt kopen, doe er maar lekker ervaring mee op en probeer wat werk/ oprdachten te krijgen. De kwaliteit van een DJ of discobar hangt heus niet altijd van zijn spullen af!
citaat van KVM
Ook ik ben ooit eens begonnen met wat jij noemt "grote troep" vreemd dan toch dat de piëzo's en de andere luidsprekers het prima deden voor het geld. Sterker nog, er zijn (en waren) zelfs bekende merknamen die gebruik maken van piëzo's.
Leuk is dat Piezo's al jaren verguisd worden. Waarom is mij onduidelijk, die dingen kosten haast niks, je hebt er geen ingewikkelde filters voor nodig. Vooropgesteld is dat ze kwalitatief minder zijn als "normale" drivers.
Bij Piëzo luidsprekers is het een vaste stof die van vorm verandert onder invloed van een elektrische spanning. Het werkt alleen redelijk bij de hoogste audio frequenties; je ziet wel eens tweeters volgens dit principe, vaak met een aangebouwd hoorntje.

De geluidskwaliteit is meestal matig, omdat het piëzo materiaal vaak nogal sterke interne resonanties vertoont, en het hoorntje geeft een sterke richtwerking. Juist die richtwerking werd in het verleden dankbaar gebruik van gemaakt door meerdere te "spreiden" dus ondere een andere hoek.

Ookl ik heb geexperimenteerd in het verleden met een "normale" driver AANGEVULD met piezo's en dan voeg je wel degelijk iets aan het geluid toe.
Audiofielen praten dan over "klankkleur" of zoiets. Dit is misschien zelfs wel de reden dat ze nog steeds gebruikt worden ( en natuurlijk de kosten van zo'n ding )
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
YouritjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2004
Laatste: 8-7-2013
Berichten: 16
16-6-2006 10:39
oke ik raad ze af..
ze kostte nix zijn niet kapot te krijgen..
maar het geluid niet om aan te horen vind ik..
als ik weer opnieuw zou beginne zouw ik die 'fase' echt overlaan en met iets beter spul beginne..
maar das mijn mening;)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-6-2006 17:27

HR Sound schreef:

Leuk is dat Piezo's al jaren verguisd worden. Waarom is mij onduidelijk, die dingen kosten haast niks, je hebt er geen ingewikkelde filters voor nodig. Vooropgesteld is dat ze kwalitatief minder zijn als "normale" drivers.
Toevalig onlangs nog twee gekocht voor monitoren.
Om de doodeenvoudige reden dat ik niet zo snel tijd had om een fatsoenlijke filter te bouwen voor de B&C hoorns.
Ach, Piëzo beetje filteren en een paar weerstandjes met een regelaar, redelijk te pruimen.

De boxen die ik vroeger gebruikte hadden overigens 2 piëzo's.(uiteraard ook met "filtertje" en volume regeling.) Daar heeft nog menig bekend artiest over gezongen sneaky :V (nooit kommentaar gehad hierover)

Tegenwoordig gebruikt men zelfs piëzo's op jongeren hangplek plaatsen, om ze te verjagen. (lekker hogetonen piep signaal).

Martin.
kvm entertainment
KoenieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-10-2005
Laatste: 12-11-2006
Berichten: 20
17-6-2006 19:38
joow,

heb ze nu toch gekocht, voor 200 euro alle 4 nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik het echt slechter had verwacht. ik heb nu al 2 vibe 30's staan van jb systems + c2-800 versterker, daar zijn ze natuurlijk niet mee te vergelijken. maar toch vind ik dat ze een redelijk geluid geven. voor mijn toepassingen zijn ze goed genoeg. ik zou de set gaan gebruiken voor op kleine feestjes. + - 50 personen. de luidprekers hebben ook nooit afgezien dat weet ik, dus is de prijs goed of was het toch te veel? en welke versteker zouden jullie aanraden? ik zou nog een jb systems c2-800 bijnemen of c2-650 of misschien palladium?

grtzz koen
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
19-6-2006 08:38

koenie schreef:

joow,

heb ze nu toch gekocht, voor 200 euro alle 4 nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik het echt slechter had verwacht. ik heb nu al 2 vibe 30's staan van jb systems + c2-800 versterker, daar zijn ze natuurlijk niet mee te vergelijken. maar toch vind ik dat ze een redelijk geluid geven. voor mijn toepassingen zijn ze goed genoeg. ik zou de set gaan gebruiken voor op kleine feestjes. + - 50 personen. de luidprekers hebben ook nooit afgezien dat weet ik, dus is de prijs goed of was het toch te veel? en welke versteker zouden jullie aanraden? ik zou nog een jb systems c2-800 bijnemen of c2-650 of misschien palladium?

grtzz koen
Waarom vraag je eigenlijk nog raad???

Het valt me op dat je reeds meerdere keren een beroep deed op het forum, waarna je compleet tegen de gegeven adviezen ingaat. Hier hetzelfde. Je vraagt of het nuttig zou zijn een bepaalde set aan te schaffen. Iedereen raad het direct af, en jij gaat het dan toch kopen. Waarom dan eerst vragen, als je toch al hebt beslist???? En overigens, je hebt er dan nog veel te veel aan uitgegeven ook. 200 euro voor TWEEDEHANDS Stageline kastjes, tegen de adviezen in, hoe is het mogelijk?!

Ik denk dat jij nu zal merken dat er geen gevolg zal worden gegeven aan je volgende vragen. Tenzij er andere forumleden zijn die dit anders zien...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
19-6-2006 10:25

KVM schreef:

HR Sound schreef:

Leuk is dat Piezo's al jaren verguisd worden. Waarom is mij onduidelijk, die dingen kosten haast niks, je hebt er geen ingewikkelde filters voor nodig. Vooropgesteld is dat ze kwalitatief minder zijn als "normale" drivers.
Toevalig onlangs nog twee gekocht voor monitoren.
Om de doodeenvoudige reden dat ik niet zo snel tijd had om een fatsoenlijke filter te bouwen voor de B&C hoorns.
Ach, Piëzo beetje filteren en een paar weerstandjes met een regelaar, redelijk te pruimen.

De boxen die ik vroeger gebruikte hadden overigens 2 piëzo's.(uiteraard ook met "filtertje" en volume regeling.) Daar heeft nog menig bekend artiest over gezongen sneaky :V (nooit kommentaar gehad hierover)

Martin.
Waarom filter je de Piëzo wel? Is toch niet nodig? Of klinken ze dan beter?

Ik heb eerder ook Piëzo (zonder filter) gebruikt en nog nooit 1 opgeblazen.
Nog een vraagje; klopt het dat Piëzo je weerstand niet veranderen? Kun je wat dat betreft ongestraft een aantal van die dingen toevoegen?
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 230
19-6-2006 11:32
Piezo's hebben een weerstand van een aantal kilo ohms, hierdoor kun je er idd meerdere parallel zetten zonder dat dat de impedantie van de luidspreker(kast) naar beneden haalt.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-6-2006 11:58
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 19-6-2006 12:00

sntho0 schreef:

Waarom filter je de Piëzo wel? Is toch niet nodig? Of klinken ze dan beter?
Ik filter ze uitsluitend met een bi-polaire elco.(35VAC 2,2uF)
Geen idee of dit de sound verbetert. (nooit zonder geprobeert) Naar mijn idee voegt de volume regeling wel wat toe. (schreeuwen doen ze bij mij in elk geval niet)

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
19-6-2006 11:58

Red_arrow schreef:

Piezo's hebben een weerstand van een aantal kilo ohms, hierdoor kun je er idd meerdere parallel zetten zonder dat dat de impedantie van de luidspreker(kast) naar beneden haalt.
Piezo's hebben, om wat preciezer te zijn, een belasting die zich gedraagt als een condensator. Hierdoor is hun impedantie bij lage frequenties erg hoog MAAR hij wordt lager bij hogere frequenties. Sommige versterkers vinden het niet leuk om een grote condensator aan hun uitgang te zien. Zet dus altijd een weerstand in serie met de piezo (om de belasting wat te temmen). Een 10 Ohm weerstand kan prima. Doe je dat dan kun je zoveel Piezo sh#t in je kast proppen als je maar wilt.

PS: Met een condensator in serie met je Piezo filter je ze niet, je dempt ze (je krijgt dan immers een spanningsdeler).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)