Forum > Licht

Storing in geluid bij aansluiten licht en geluid op 1x (3x32A)

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 31-10-2024
4-6-2006 09:29
Een aardpen in de grond slaan.....

ok hier dan even mijn aardpen bij de bouw van mijn huis:
Om een goede aarde te verkrijgen moest deze aan de volgende dingen voldoen:
28 meter diep (varieerd per lokatie)
doorsnede +/- 2 centimeter
en geheel van roestvrij staal.
Kosten € 200,-

En het is niet logies om er daar een tweede bij te maken.....want waar denk je dat de boel dan weer samen komt?
precies in die zelfde aarde.

De juiste adviezen om de storing tegen te gaan zijn al gegeven,
en bedenk: pak de storing bij de bron aan, ga als het niet nodig is,
niet steeds allerlei lapmiddelen toepassen.
Het verhelpen bij de bron is definitief, dan ben je er van af.
Edit Mod: Geit, volgens mij heb ik je al eerder gewaarschuwd,
ga geen adviezen geven waar je niets van weet
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
4-6-2006 10:42
1) ik gaf aan dat het een vraag was, en dus geen advies
[noobmodus] ; [/noobmodus]
2) ik gaf aan dat ik alleen wilde weten of het in theorie zou kloppen
* ga het niet zelf uitproberen, maar lost het in theorie het probleem op? *
die 2 dingen bij elkaar bekijkent lijkt me duidelijk dat dat geen advies is maar een vraag.

En je gaf daar in het laatste stuk van je post mooi antwoord op:
Een aardpen in de grond slaan.....

ok hier dan even mijn aardpen bij de bouw van mijn huis:
Om een goede aarde te verkrijgen moest deze aan de volgende dingen voldoen:
28 meter diep (varieerd per lokatie)
doorsnede +/- 2 centimeter
en geheel van roestvrij staal.
Kosten € 200,-

En het is niet logies om er daar een tweede bij te maken.....want waar denk je dat de boel dan weer samen komt?
precies in die zelfde aarde.
dat is inderdaat een beetje duur, en zoals je al aangaf komt het dan weer in diezelfde aarde.

Echter snap ik dan niet waarom die analoge meetlaboratoria, hf labs, en zelfs studios waar bart het over had wél een aparte aarde hebben.
RodiBakkerStandaard Lid
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 29-10-2024
4-6-2006 11:03
Die aparte aarde waar je het over hebt heet een zgn. "schone aarde". In de NEN-1010 is deze omschreven als : Het samenstel van een of meer aardelektroden met de daar op aangesloten aardleidingen en bijbehorende hoordaardrail of hoofdaardklem, waarop het niveau van stoorsignalen, afkomstig van niet op dit systeem aangesloten elektrisch materieel, geen warde bereikt waardoor de goede werking van gegevensverwerkende toestellen wordt verstoord.

Hieruit blijkt dus dat een extra aarde je eventuele probleem niet zomaar oplost.
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
4-6-2006 15:37
Vooropgesteld dat de lichtapparatuur en de elektra (inc. aarding) gewoon "in orde" zijn zou ik zelf een eventueel probleem veel eerder zoeken in de geluidsinstallatie, en dan vooral in de bekabeling.

Een uitzondering qua storing lijkt overigens het niet-ontstoord afschakelen van door een normale trafo gevoede PAR36- of halogeenspotjes te zijn, dat geeft af en toe dusdanige spikes dat ze in veel gevallen hoorbaar blijven - maar of die interferentie nu via de voeding of interferentie tussen kabels verloopt heb ik nooit goed kunnen reproduceren.
En het een en ander behoord eigenlijk wel een beetje ontstoord te zijn.

Een optimaal en netjes sym. bekabelde installatie zou aan de andere kant echter in hoge mate ongevoelig te zijn voor welke storing dan ook. Is -ie dat niet dan zou er best eens ergens een fout kunnen zitten, als de bekende pin-1 fout in een apparaat, een stiekum niet sy verloopje, asy apparatuur in een 19" rack etc. Dat soort dingen is met wat denkwerk in het algemeen goed op te lossen, b.v. door een speciale wiring van aansluitpanels.

Ik moet er niet aan denken dat ik naast de max. belasting van groepen en het handig en veilig routen van kabels hier ook nog eens rekening moet houden met eventuele interferentie.
Natuurlijk zoek ik de problemen ook niet op, maar toch zondig ik vaak en zonder problemen tegen bepaalde zaken.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
6-6-2006 12:51
Apparaten op orde, Pin-1 fouten verwijderen, goede bekabeling gebruiken. Doe je dat dan kun je met een gerust hart alles door elkaar gooien. Jaren en jaren heb ik RST opgedeeld in 3x16 voor licht en 3x16 voor geluid (yep, alles door elkaar). Alleen bij draaitafels zorgde ik ervoor dat ze op dezelfde fase kwamen als de mixer (je moet de problemen niet moedwillig op gaan zoeken EN een draaitafel heeft nu eenmaal als een van de weinige apparaten die wij gebruiken een erg kleine uitgangsspanning EN ook nog eens een vrij hoge uitgangsimpedantie).

Tikjes van pinspots waren bij mij op randje van waarneembaar tijdens stilte... Storing van dimmers was totaal niet waarneembaar.

<<<

Randaarde NOOIT doorknippen als deze wel aangesloten moet zijn. Vind je het TOCH nodig dit te doen, snij dan AUB van tevoren je polsen even door!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SebasStandaard Lid
Sinds: 26-4-2005
Laatste: 19-10-2011
6-6-2006 16:07
En Dre maar betalen voor de schadeclaims die de ouders van enkele depressieve geluidsmannetjes indienen ;)
Schijt aan de overheid
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
6-6-2006 16:29
En dan die van het geluid aan zichzelf laten twijfelen...

"Zeg jij van het licht!"
"Ja?"
"Jou licht stoort op mijn geluid"
"Hmm, voordat je het geluid aanzette was het stil"
"Ja, maar toch stoor jij op mijn geluid"
"Als jij nou eens het geluid uit zet ben je de brom toch kwijt?"
"ehm, ja"
"Nou dan zit het bij jou. En trouwens, licht maakt geen geluid. Daarom hebben ze nou geluid uitgevonden."
"Grrrrr"

Het is namelijk niet per definitie zo dat een storing op het geluid van het licht komt. Praktijk ervaring van een feestje.
Het was de hele dag stil, geluid rustig gesounddingest met een CD. Band komt binnen op gitarist na en nog steeds stil. Komt meneer de gitarist binnen, dumpt zijn zooi op het podium slingert zijn set aan en brommen.... Dus meteen die van het licht de schuld.. Helaas.. Was de hele dag stil tot hij met zijn gitaarellende aan kwam.. Dus zet die gitaarrommel maar af dan is het stil. Was toch niet een gewenste reactie, die dachten dat ik wel even alles ging omprikken tot het stil werd. Ja dahaag, dacht het niet.
MartyndegraafStandaard Lid
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
27-10-2007 19:05
Onder het motto "even een oud topic aan de gang slingeren" kwam ik deze bewering tegen:

-bart- schreef:

Kruisen van audio- en krachtkabels is niet een probleem, maar het evenwijdig-lopen juist !
Nu ben ik er toch stellig van overtuigd (sterker nog, ik heb het hier in diverse boeken staan) dat audio- en stroomkabels zo lang mogelijk parallel aan elkaar gelegd dienen te worden om de oppervlakte van de aardlus zo klein mogelijk te houden.

Als je de audio kabels aan de ene kant van het podium legt en de stroom aan de overkand dan heeft de aardlus een oppervlakte zo groot als het podium! Dat wordt als het ware "je antenne voor storingen". Lopen de twee kabels tegen elkaar aan dan is er nouwelijks oppervlakte.

Hoe denken jullie hier over? Of moet Michael Ebner zijn Handboek PA-techniek herschrijven?
DutchspidersStandaard Lid
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 5-10-2009
27-10-2007 19:34
Volkomen gelijk hoor happy :)
Ik wil later sterven in mijn slaap,net als mijn grootvader.Niet roepend en tierend zoals de passagiers in zijn bus.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
29-10-2007 10:36
Hangt van teveel factoren af (o.a. het aantal Pin-1 foute apparaten dat je gebruikt) om er een stelregel over te kunnen geven. Als je geen Pin-1 fouten hebt en alles netjes gebalanceerd aangesloten hebt kun je sowieso geen problemen hebben met aardlussen (aangezien dan alle aardepaden niets met de audio te maken hebben). En in zo'n geval wil je de kans op instraling minimaliseren (en dus de kabels niet strak langs elkaar). Maar zodra je wat pin-1 foute apparaten hebt (en die hebben we eigenlijk allemaal wel zolang we ze zelf niet oplossen) dan wordt het volgens mij een ander verhaal (en zul je proefondervindelijk de voor jouw ideale situatie moeten vinden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)