Forum > Zelfbouw Speakers

life-size speaker als kunstproject -> een paar vraagjes

(41 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
25-3-2006 19:00
Ik wil graag een speaker bouwen, als kunstproject, maar ik weet er niet zoveel over, dus hier een paar vraagjes.

De kast die ik ga bouwen moet zo groot zijn, dat je er in kunt. de speaker hoeft geen ruimte te vullen met muziek oid, omdat het de bedoeling is dat de persoon in de speaker zit en zo de muziek ervaart.

aangezien het een kunstproject is, en de speaker niet veel gebruikt zal worden, en niet lang hoeft mee te gaan, wil ik er niet teveel geld aan uitgeven, en dus ook niet hele dure speakers kopen.
maar nu vroeg ik mij af, zijn de hele goedkope speakers, slecht in levensduur of slecht in geluid of beide?

Ik zat er aan te denken om 15" speakers te kopen en een hoornkast te bouwen. Een hoornkast, omdat deze een open constructie heeft en er dus ruimte is voor een persoon erin. Nu heb ik wel een interessant ontwerp gevonden op internet. maar dit is eigenlijk ontworpen voor 18" speakers.

https://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=17

Is het mogelijk dit ontwerp te gebruiken voor 15" speakers, als ik de maten aanpas van het ontwerp? En hoe zijn de verhoudingen daarvan, komt 1 18" speaker overeen met 2 15" speakers, of werkt dat heel anders?

In dit ontwerp, is de kast in 2 delen opgesplitst, voor makkelijker vervoer, is het ook mogelijk om ipv 2 delen te bouwen het als 1 geheel te bouwen? en dan de bodem van de bovenstekast en het dak van de onderste kast weglaten?

Stel dat ik toch 18" speakers gebruik, en ik wil er 2 gebruiken, wordt de kast dan 2x zo groot? zegmaar de linker en de rechterbox als 1 geheel?

Voor het ontwerp wordt 18mm birch plywood gebruikt, is het ook mogelijk om ipv dat 18mm MDF te gebruikten?
En als je een kast op zijn zijkant zet, heeft dit invloed op het geluid, zoja wat?

Ik heb het programma WInISD gedownload en ben een beetje aan het kijken hoe het werkt, maar kon niet een optie vinden om hoornkasten te berekenen, is dit wel een geschikt programma daarvoor, of kan ik beter een ander programma downloaden?
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
26-3-2006 20:27
als je IN een subhoorn zit, garandeer ik je dat het geen plezierige ervaring is.

je kan een hoorn ontwerpen, of laten ontwerpen, die zo groot is dat je er makkelijk in kan.

wat betreft de woofers, hoef je dan niet naar een 15" te kijken. een nette 10" zal dan al best indrukwekkend zijn.

mdf is goed te gebruiken, je gebruikt toch amper de goede eigenschappen van bv multiplex (duurzaam)
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
27-3-2006 00:06
Het gaat hier in mijn ogen dus puur om de kunst. Dan zal het ontwerp ook niet veel uitmaken. De verschillende ontwerpen die er bestaan in de wereld zijn er om een bepaald doel te bereiken. bv: als je een hoorn ontwerpt is het de bedoeling om deze ver te laten dragen.

Ik denk dat als het hier om de kunst gaat dat je niet aan de slag hoeft met winISD maar gewoon een kast moet ontwerpen en maken die voor jou doel goed is. Dus de kunst ervan. Je hoeft dus echt niet te gaan laten op verhoudingen indien je aanpassingen gaat maken van 18" naar 15" ofzo. Zoals je al aangeeft wordt hij niet vaak gebruikt en zal het dan ook zeker niet om de prestaties gaan maar gewoon dat het toch een werkende box is.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
27-3-2006 23:24
een eenvoudige tekening die enigszins werkt, wil ik je best mee helpen...

stel eens een paar eisen.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
27-3-2006 23:39
En wil je zelf aan de slag met hoornkasten gebruik dan Hornresp.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
28-3-2006 12:58

bartsegers schreef:

een eenvoudige tekening die enigszins werkt, wil ik je best mee helpen...

stel eens een paar eisen.
dat is heel aardig! de eis, is eigenlijk dat je erin moet passen. qua vorm vind ik het ontwerp waar ik het al eerder over had wel goed : https://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=17

Maar dan de bouwtekening van de doorsnede/zijkant als bovenaanzicht, dus de box op zijn kant.
alleen, is deze nog net iets te klein qua maten, het gedeelte waar de persoon in zou komen te zitten (ong halvewege de 'hoorn' helemaal links in de bouwtekening als je die van het zijaanzicht bekijkt) is net iets de klein, het zou minimaal iets van 25cm breder moeten.
En als je de bouwtekening van het vooraanzicht bekijkt, dan zonder het onderste kruis(scheidingswanden oid), zodat je er ook in kunt lopen/kruipen.
Een hoogte van 1 meter is goed.
Als ik jullie reacties lees, begrijp ik een beetje, omdat het een kunstproject is, het ontwerp er niet zoveel toe doet en ik niet echt op verhoudingen hoef te letten. Dus als ik deze aanpassingen 'ongestraft' kan maken op dit bestaande ontwerp, zou dat natuurlijk het makkelijkst zijn en scheelt dat jou ook tijd.
Anders iets vergelijkbaars, qua vorm. Geen ronde vormen, omdat dat moeilijker te bouwen is.

Het idee een beetje is, dat de ruimte waar de persoon in zit claustrofobisch werkt, dus dat de persoon weinig ruimte heeft. Er komt iets van een kussen oid in te liggen, zodat je 'relaxed' kunt zitten/liggen. Het gaat erom dat de trillingen van de bassen extra intens worden ervaren. Het gaat dus heel erg om de ervaring van de ruimte, hoe je lichaam reageert.

(alvast) heel erg bedankt!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
28-3-2006 15:32
Dan kan je misschien die 8 meter shocked 8O lange bass hoorn nabouwen die ooit op de site van speakerstore te zien was...
Genoeg ruimte om in te gaan liggen, gezellig zo!!
..Je Ducktape brood voeren...
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
28-3-2006 15:38
Het idee van een hoorn luidspreker is een hoog rendement te halen door een goede accoustische koppeling.
Als er een mens met kussen IN ligt is daar GEEN sprake meer van. sneaky :V
Maak je dus niet al te veel zorgen over het ontwerp, hornresp heeft toch geen [human with pillow] factor.
Maak gewoon iets dat voor jou praktisch is. Een rechte responce IN de behuizing zal je zeker niet lukken.

Wat voor muziek/geluiden had je in gedachten, welke vermogens of geluidsdruk wil je bereiken?
Gaat 'het slachtoffer' gehoorbescherming dragen?
Heb je al overlegd met je buren? sneaky :V
Petty materialists!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
28-3-2006 19:42
een simpele hoorn met fikse lengte, en fikse hoornmond.
Zet er dan een aantal klankschaal frequenties op, en een aantal subsonische frequenties, en het is een hele belevenis. laugh :D
ik zal eens iets extreems op papier zetten.

Heb je al gedacht aan verkoop eventueel, voor vaste installatie ergens shocked 8O
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
28-3-2006 20:46

-bart- schreef:

Het idee van een hoorn luidspreker is een hoog rendement te halen door een goede accoustische koppeling.
Als er een mens met kussen IN ligt is daar GEEN sprake meer van. sneaky :V
Dat had ik zelf ook bedacht, ik wil ook geen perfect klinkende luidspreker maken, het gaat om de 'ervaring'
Het maakt niet uit hoe het geluid buiten de kast klinkt, daar gaat het gewoon niet om. De reden dat ik voor hoorn kies, is vanwege de ruimte binnenin en de vorm. Niet vanwege verdragend geluid ofzo. Het zal ook wel niet zo ver dragen, door de persoon die erin zit (denk ik dan)

Dat ik me een beetje zorgen maak over het ontwerp is, is omdat ik van verschillende mensen heb gehoord dat als een kast niet goed is gebouwd, je de speaker kunt opblazen. En het kost al genoeg aan materiaal, dus beter maak ik niets stuk en werkt het meteen goed :)

De slachtoffers gaan sowieso gehoorbescherming dragen, ik wil nog uitzoeken hoeveel dB je kunt hebben in hoeveel tijd, en daar rekening mee houden. Dus een limiet stellen, hoe lang iemand erin mag etc etc. Daar heb ik heus wel over nagedacht.
De buren zullen er geen last van hebben, het is een kunstproject, het zal onderdeel worden van een expo, waarschijnlijk komt het ergens in de stad te staan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)