Forum > Zelfbouw Speakers

impedantie van 2 speakers

(37 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
15-4-2002 13:14
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 15-4-2002 21:32

Tom schreef:

Ik heb ooit eens bij een demonstratie meegemaakt dat Jos Merkx (voormalig directeur van Bose) een 802 rechtstreeks op de 230 volt zetten en dat gaf een leuke brom, maar de box kon het prima verdragen. Zou ik dus nooit durven, maar het was om te laten zien hoe sterk hij was.
ONMOGELIJK. Het was OF een van de "misleidingen" die Bose wel vaker gebruikt (zoals het vergelijken van 100V Philips speakertjes (rechtstreeks aangesloten) met hun eigen 100V speakertjes (met bakken EQ erop om het maar lekker te laten klinken) OF het is gewoon niet in Nederland gebeurd.

Rekensom? De speaker heeft een impedantie op 50Hz van zo'n slordige 10 Ohm. Het lichtnet is 230Veff. We komen dan op 230x230/10=5300W. Bij 50Hz (suspension controled region) zullen de 11.4cm drivertjes letterlijk de kamer in vliegen.

In de US of A zou zo'n test misschien nog wel kunnen: 115x115/10=1300W. Met een beetje geluk houden ze dat net een paar seconden uit. In Europa zullen ze echter in een fractie van een seconde in de fik vliegen.

De meest zware sub zal in Europa de grootst mogelijk moeite hebben met het 230V lichtnet (dus zo'n opgefokt erwtje zal het al helemaal NIET kunnen bolwerken).
De subs die je hebt zien staan zijn waarschijnlijk 402's en die zijn speciaal ontworpen om met de 802 te kunnen werken. Die kosten ook een lieve duit hoor!
En zijn het voorbeeld van het meest overprijsde stukje Bose "engineering" dat we kunnen bedenken. Voor de subs betaal je ECHT veel te veel. Dit zie je dan ook terug in de 2e hands prijzen (de sub is 2e hands ongeveer 1/3 van de nieuwwaarde; ook al is hij nog geen jaar oud).
Een belangrijk voordeel van de 802 is dat je hem vrijwel voor alles kunt gebruiken, licht in gewicht, en veel vemogen uit een klein kastje. Ze zijn ook behoorlijk vochtbestendig en kunnen dus probleemloos buiten gebruikt worden. Je moet ze alleen niet met een waterstraal behandelen, want dat word dan ook weer iets te dol. Ook kunnen ze tegen extreme temperaturen van - 40 to + 40 graden.
De 802 is een prima speaker voor spraak (afwezigheid van X-over punt is een pré hier EN de afstraalhoek is ook behoorlijk hoog). Voor andere toepassingen zijn ze "bruikbaar" (net als dat je best een bahco kunt gebruiken om een spijker in het hout te slaan). Price/performance is echter een beetje (boel) scheef als je de nieuwprijzen hanteert. Bij 2e hands prijzen (want de 2e hands prijs van een 802 is behoorlijk laag) wordt het al een stuk beter.
En Andre, ik gebruik ze tegenwoordig ook als toppen; ik stuur ze dus met het "hoge" gedeelte van de cross aan. Het werkt idd prima met een versterker van 2 x 300 watt, acht ohm.
Zei ik toch ;-)

Ik zou er alleen een NOG zwaardere versterker voor zetten (om te compenseren voor hun afwezige efficientie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
15-4-2002 18:46
sow dat 230Volt verhaal gaat erbij mij echt niet in he mensen!
ik heb eens om de polariteit te testen 6volt aangesloten op een 15"speaker. okeej, das geen wisselspanning maar je speakers maken dan wel een grote uitslag.
het is toch ook onmogelijk dat de spreekspoel.(al was die gesponnen met 1mm2 dikke draad, om die 230 te verwerken!volgens mij heb je dan ineens een stel gloeilampen erbij. laugh :D laugh :D
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
15-4-2002 22:08
van die 220.....ik heb er toch echt bij gestaan!
Let wel, ik heb het over het oudere type, waar een soort gloeilampen in zitten om het overschot aan stroom te absorberen. Misschien dat ik wel in de maling genomen ben door Jos, want hij hielt wel van een geintje wink ;)

Idd. de 802's zijn veel te duur voor hun prestatie, maar ik heb ze 20 jaar terug voor haast de helft van de verkoopprijs gehad omdat ik al diverse discotheken waar ik werkte van hun app. heb voorzien.
En voor dat geld heb ik er echt geen miskoop aan gehad.

De 402 ben ik helemaal met Andre eens! Veel te duur, zelfs 2e hands, en meestal moet je bij 2e hands de speakers vervangen wegens "gare" rand of opgeblazen sad :(
Voorzichtig dus als je naar 2e hands gaat kijken.

Je kunt ook heel makkelijk 2e hands 802's kopen, maar hier geld ook dat het opassen is. Meestal als ze ouder zijn dan 10 jaar is de foam ophanging van de speakers kapot (gaar). Ook zijn ze vaak gereconed met infenieure vervangings conusjes. Als je geen orginele spakers kunt betalen dan heeft Beyma ook een voordelig alternatief welke ongeveer E 40,- per stuk kosten. Een orginele bose vervanging kost E 80,- per stuk en denk er om je hebt er voor 2 boxen 16 nodig laugh :D (1 box vervangen klinkt niet!)

Wat een zwaardere versterker betreft,
Die heb ik niet meer over!
En Andre denkt dan dat we er dan gewoon meteen een gaan kopen wink ;)
Dat doe jij gewoon Andre. Jouw vrouw vind dat meteen goed razz :p
Ik heb de laatste tijd zoveel vervangen, ik moet nu weer even met moeder de vrouw in het reine komen laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-4-2002 00:42
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 16-4-2002 00:43

Tom schreef:

Wat een zwaardere versterker betreft,
Die heb ik niet meer over!
En Andre denkt dan dat we er dan gewoon meteen een gaan kopen wink ;)
Dat doe jij gewoon Andre. Jouw vrouw vind dat meteen goed razz :p
Ik heb de laatste tijd zoveel vervangen, ik moet nu weer even met moeder de vrouw in het reine komen laugh :D
Nou... Joke heeft een aardige vinger in de pap. De eerste vraag die ze me altijd stelt is "heb je dat nodig"? Tja, zulke logica kun je helemaal NIETS tegenin brengen wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
16-4-2002 09:35
"heb je dat nodig"?
Tuurlijk heb je het nodig......
anders begin je er toch niet over laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
26-5-2003 23:36
Ff reageren op dat 220V verhaal van de 802.
Vraag me niet hoe het kan, maar het is echt waar, gewoon op regeltrafo omhoog knoeperen naar 220, 't is geen gehoor en het wappert wat, maar kapot gaan ze niet.

Denk nou niet dat ik een grote fan ben van bose, heb nog twee pro acoustimass waar ik graag van af wil, al was het alleen maar om het gewicht, maar de 802 van bose is tot nu toe het fraaiste product om te kopen, maar veel en veel te duur, bijna 1100 euro ex en dan nog een digitale controller voor 770 euro ex, want de oude versie is niet meer leverbaar. En dan te bedenken dat de drivers door ome bose voor circa 6 dollar worden ingekocht... wink ;)

Heb wel een idee hoe ze dat doen, een bose speaker wordt fijn opgekieteld bij ca 100Hz (17 dB) en bij 13 KHz (20dB), boven 16k doen ze helemaal niks meer en onder 65 Hz zit een knoeperd van een low-cut in de controller.

Kortom er is wat dat betreft wel over nagedacht, het blijft een handzaam, makkelijk te tillen kassie, maar dat geluid he. Het drukt niet, draagt niet, en wil niet hard.
Voor sommige dingen heel geschikt, als PA voor band absoluut niet tenzij er niet meer dan 2a300 man in de zaal zitten. Stacken is wel effectief bij 802tjes, draagt het ineens een stuk verder.......

Als ik ooit nog weer es een 802 onder handen krijg zal ik de impedantie bij 50 Hz es meten..... dan krijgen jullie het te horen.
BenniebouwmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2006
Laatste: 7-10-2007
Berichten: 1
26-11-2006 21:59
hee jongens t lijkt of hier mensen zitten die verstand hebben van 802tjes ik wil er volgende week 4 stuks vangaan kopen om in een zaal te hangen met een beroerde akoestiek ik moet voor die 4 stuks 2500 euro geven t zijn gewoon nieuwe 802 met factuur en garantie er zit voor dat geld 1 controller bij en nog een behringer versterker (geen idee welke) zou dat geld t waard zijn ik zie tweedehandse staan voor 600 tot 800 euro .............. ik weet tniet wie helpt me uit de brand en vast bedankt
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
26-11-2006 23:50
Het zou fijn zijn als je wat meer punten en komma's gebruikt in je tekst want ik kan er so helemaal niets van bakken misschien snap je als ik zo typ wat ik bedoel te zeggen verder wil ik je best helpen met je vraag maar dan heb ik eerst wat meer informatie nodig

Duss. Ikhad dus meer informatie nodig wink ;). Zeker met betrekking "beroerde akoestiek", wat natuurlijk van alles kan betekenen. Willen wij je kunnen adviseren moeten we weten wat er dus precies mis is. Verder vraag ik me af wat de bedoeling is van het zaaltje.
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)