Forum > Geluid

Behringer Ultradrive Pro DCX2496, iemand al ervaring mee?

(208 reacties. Pagina 13 van 21)
Moderator(s): Dré
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
13-6-2005 11:56
Dit weekend onze Ultradrive voor het eerst meegehad op klus. Hier mijn eerste ervaringen.

Hiervoor hebben we twee keer met een geleende BSS Minidrive / Omnidrive gewerkt. Dat zijn apparaten van een heel andere budget-klasse. Ik vond die BSS-en mooi helder klinken, en had dan ook de verwachting dat de Ultradrive - die ongeveer 10x zo weinig kost - zou tegenvallen qua klank.

Ik heb de settings voor de Ultradrive gewoon overgenomen van die waarmee we hadden gewerkt in de BSS-en. Dwz. een 2x sub / 2x top setting, crossover op 112Hz en twee eq-puntjes voor de toppen. Het werkte prima, maar ik kreeg wel de indruk dat de Ultradrive een iets rauwer geluid produceert dan de BSS-apparaten. Het klonk voor mijn gevoel ietsje knerperiger, vooral op het middengebied. Aan de andere kant: er waren ook verschillen in de lokatie: met de BSS-en hadden we binnen gestaan, deze klus was buiten. Bovendien speelden we nu met slechts één gecenterde sub, ipv. twee. En misschien dat een ander crossoverpunt, of een extra eq-puntje nog wonderen doet.

Qua bedieningsgemak doet de Ultradrive niet onder voor de BSS. Overzichtelijke menu's, makkelijk in te stellen, een basisinstelling maken is - zonder de handleiding te lezen - nog geen tien minuten werk. Ook het aanpassen van de preset op het gebruik van een center-sub was zo gepiept, middels de sum-optie (waarmee je links-in en rechts-in samenvoegt tot mono).

Je moet er wél even rekening mee houden dat je het apparaat op ongeveer -20dB moet insturen (bij ons is dat rond de 0dB op de mengtafel). Het voordeel is dat je dan dus flink wat headroom overhoudt. Maar dit punt is in dit topic al aan de orde geweest.

Waar ik nog niet helemaal uitkwam, was het instellen van de limiters. Ik ben een kwartiertje bezig geweest om de boel zo in stellen dat bij mengtafel ietjes in het rood, de versterkers nog steeds niet gaan clippen, maar dat is nog niet goed gelukt. Zodra ik de mengtafel tot +6dB in het rood duwde, hoorde ik een berg vervorming. Ik heb echter het vermoeden dat dat aan de mengtafel ligt, die gebrek aan headroom heeft.

Ik ga op de komende klussen nog veel meer met het apparaat experimenteren, maar VOORLOPIGE CONCLUSIE (ligt erg voor de hand):

Er zijn (veel) betere apparaten, maar de Behringer valt me niet tegen. Gezien het feit dat ik geen 2500 euro voor een BSS wens uit te geven, en een Driverack ook buiten mijn budget valt, kan ik de komende jaren wel leven met de Ultradrive. (Mits de Ultradrive het zolang overleeft, natuurlijk wink ;) ).

Gebruikte apparatuur
- Dubbele cd-speler van Numark
- Mengtafel van Monacor
- Ultradrive van Behringer
- 2x American Audio V2000+
- 2 topjes met tonsil 12" en Motorola 1"
- 1 subje met Eminence Sigma Pro 18
Het moet wel leuk blijven...
MezzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 95
26-6-2005 12:23
ik heb de handleiding van dit ding ff doorgelezen, ze hebben het over een stereo link mogelijkheid. Wat houdt dit precies in? Ik neem aan dat ze bedoelen dat de instellingen van l/r gewoon gekopieerd worden. Ik moet een twee weg setje en twee zones er op aan sluiten, het zou onhandig zijn als je de 6 keer mono mode daar niet voor kunt gebruiken.
exit-clear
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
26-6-2005 12:49
Limiters moet je gewoon rond de -20/-22 instellen. Dan zie je van zelf de limit ledjes oplichten. Tenminste bij mij gebeurd dat wel, je kunt het effect even testen door je versterker even terug te draaien op bv een kwart open.

Ik vind dat de limiters het best goed doen, net onder de clip instellen en je versterkers gaan echt nie in de clip gewoon happy :) Tevens hoor je de boel niet gigantisch vervormen als ze intreden dus dat valt ook reuze mee.

Link is idd dat de instellingen over genomen worden.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
27-6-2005 08:46

Joost schreef:

Link is idd dat de instellingen over genomen worden.
Is dat het enige? Wat vaak ook gebeurd bij een "link" is dat als 1 kanaal gaat limiten, het andere kanaal dezelfde behandeling krijgt (ook als het nog niet nodig is). Dit om de stereo balans te bewaren.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
27-6-2005 09:35
Tja het is maar hoe je het bekijkt. Als je de limiter van kanaal 1 op -15db zet dan zullen (afhankelijk van de gekozen configuratie, stel LH-LH-LH;) de limiters van kanalen 3 en 5 zich ook op -15dB gaan instellen.

Het is gewoon gebruiks gemak, niet echt een elektronische functie zeg maar.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
27-6-2005 10:00
Zo werkt de link-functie op de Driverack 260 ook. Het beïnvloedt niet de werking van de limiter (of eq, of wat dan ook) maar zorgt er alleen voor dat links en rechts hetzelfde worden ingesteld.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 1370
30-6-2005 02:11

powersound schreef:

Reemski, heb je al de Xilica DLP4080 gebruikt ?
Heb onlangs de DLP4080 hier binnen gekregen en aan de tand kunnen voelen. Eerste indruk: superoverzichtelijk apparaat. Ding ziet er goed uit, alle functies snel aanspreekbaar, en alle benodigde knoppen op de voorkant (mute, kanaalselectie, en de systeemknoppen).
De menu's zijn door het 4-regeldisplay er makkelijk te doorlopen. Bij elke functionaliteit zie je in 1 oogopslag precies hoe de instellingen staan. Dit is bij veel processoren wel anders. Crossover geeft direct highpass, lowpass, type en stijlheid aan. Ook zie je bv. direct welke ingangen er naar de uitgang geroute zijn (wederom in 1 oogopslag).

Erg mooi is de uitgebreide beveiliging. Je kunt ongeveer 9 secties vergrendelen. Secties zijn o.a. systeemlock, input gain-delay lock / output gainlock / output limiterlock / output filterlock / enz.) Handig voor verhuur aan collega's (door dan bv. de gains vrij te laten, of eq vrij te laten). Ik kon alleen nog geen menuutje vinden op het apparaat om deze zonder laptop in een keer allemaal te vergrendelen. Mij koste dit zonder laptop behoorlijk wat tijd. Met laptop is het een kwestie van wachtwoord invoeren en secties aan-, of uitvinken. Wellicht dat ik dit menuutje ergens gemist heb.

Limiters werken naar mijn idee beter dan bij de digidrive / DLC3060. Grijpen iets netter, doch stricter in. Qua klank heb ik nog niet uitgebreid kunnen luisteren. Naar de specs kijkend kan de 4080 eigenlijk alleen maar beter klinken dan de 3060.

Kortom; echt een topper. Ik ga hem nog verder aan de tand voelen, maar deze eerste indrukken van de DLP4080 (Livedrive) zijn, net als bij de digidrive, erg positief. Waarschijnlijk komen er nog wel meer deze kant op.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-12-2005 19:01
Hallo,

Ik heb nu al weer een tijdje de DCX-2496, en ben er tevreden over.

Alleen heb ik nu regelmatig dat het signaal helemaal wegvalt van kanaal "A" van de DCX, na wat draaien aan de gain (dus even wat "oversturen) van mijn RM-6 springt het signaal weer naar een normaal volume.

Even voor de duidelijkheid de volgorde hoe alles aangesloten staat (alles door gebalanceerde 3-polige XLR's verbonden (bedraad zoals in de TechTalk beschreven staat, "los" van het chassis)):

- Cd-speler
- Numark RM-6
- Peavey PV-231EQ
- Behringer DCX-2496
- Crest CPX-900 (Hoog)
- Crest CPX-2600 (Laag)

Het signaal blijft tot en met de Peavey EQ goed, daarna valt de "A" van de ingang af en toe weg. Ik kan niet precies pin-pointen wanneer het precies begonnen is. Maar in iedergeval NA het aansluiten van mijn tweede versterker.

Wat ik toen gelijk wel heb veranderd zijn de XLR-kabels, ik heb ze namelijk gecontroleerd of ze volgens de "TechTalk-wijze" waren aangesloten en heb de kabels gelijk ingekort. Ook gelijk na het solderen gecheckt op kortsluiting.

Twee kabels heb ik "gecorrigeerd", daar heb ik de verbinding tussen de "shield" (Pin-1) en "XLR-behuizing" verbroken. Want dat had ik weer gelezen in een ander topic hier op het forum.

Zoals eerder gemeld in dit topic piekt ingang "A" van de DCX even als ik hem aanzet.

Het complete system is trouwens absoluut brom en ruis vrij.

Kan het zijn dat ik hierboven ergens een denkfout heb gemaakt, of is/was mijn DCX-2496 (al) niet goed?

Graag jullie reacties.

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
11-12-2005 19:46
Hey, dit komt me bekend voor. 'k heb dus net hetzelfde "gehad". Waarom gehad tussen ""?!? Het begon dus idd zo (trouwens ook kanaal A en ook na clippen gedaan of na op en afzetten) en na een tijd ging het van kwaad naar erger. Hij begon system errors te geven. De eerste keer dacht ik dat het mijn fout was, maar toen 'k 'n keer om 3u 's nachts uit m'n bed gehaald werd omdat het ding compleet gecrashed was en dus geen signaal meer doorlaatte in volle productie (dus ook geen by-pass ed) heb 'k hem maar eens binnen gedaan ('k weet het, veel te laat). En dan begint natuurlijk het leuke bij behringer, de eindeloos lange reparatie. In de winkel vertelde ze me dat het aan een flatcable lag en dat er meerdere met dit probleem sukkelen (waarschijnk dus ook jouw probleem). Het strafste van de zaak is dat ik hem dus nog altijd niet terug heb (sinds eind juli). Gelukkig heb ik een vervangtoestel gekregen toen 'k hem binnendeed en ben er voor de rest ook heel tevreden over (buiten de support van die dingen dan he).
Binnendoen dus of je zit er binnenkort ook mee in de problemen en jij weet evengoed als mij dat die meestal op de ongelukkigste momenten komen!!
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
11-12-2005 19:48
oei, even verkeerd gelezen, ik had het over een deq2496, raar genoeg met dezelfde kuren. De dcx heb ik ook, tot nutoe nog geen probs mee gehad buiten dat de remote soft wat onderbrekingen in het geluid veroorzaken (uitgezonderd de volume regeling)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)