Forum > Zelfbouw Speakers

Hoorns voor muziekinstrumenten

(61 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
29-4-2005 19:21
@ iemadn, wat vinden jullie van het hoorn verloop van deze tuba?
ik heb nog geen preciese maten gezien, maar het verloopt, lijkt als het ware errug langzaam op gang te komen.

ik heb meel contact met een amerikaan ,die deze sub heeft gebouwd, en met een hla10 van eminence, schijnt het kastje lekker te punchen (>80 hz)

klinkt leuk allemaal, maar wat doe je met die andere 50 hz, die je mist? bnog een hoorn eronder?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
29-4-2005 19:38
De kast schijnt volgens het bandpass-principe het een en ander goed te maken. Als het puur om hornloading gaat komt het verloop te laat opgang. Getoonde simulaties op PSW (ook op speakerplans en BFM-forum) laten zien dat de output onder de hornloading een stuk naar beneden valt, om vervolgens toch nog redelijk diep te komen. Iets wat je trouwens wel vaker tegenkomt bij een hornverloop met een lage FLA (zie hypex-designer in Hornresp).

Bill Fitmaurice geeft ook aan dat hij niet gelooft in de noodzakelijkheid van een rechte frequentie-karakteristiek in een simulatie (en dat is natuurlijk niet geheel ongegrond als je denkt aan bijv. kamerinvloeden).
Maar wat denken de experts?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
29-4-2005 23:36
Als dit ding vanaf 80hz goed weergeeft... klinkt goed, ben zelf ook weer aan het simuleren geslagen de laatste tijd en heb nu op papier een redelijk ontwerp wat het tussen 30 en 70-80hz heel netjes zou moeten doen.
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
30-4-2005 22:00
Vermoedelijk een misverstand hier. De tuba schijnt slechts bruikbaar te zijn tot ongeveer 100 Hz zoals de meeste gevouwen hoorns. Gezien zijn efficientie vanaf 80 Hz nog omhoog gaat, begin je beter alvast af te remmen op 80 Hz, zodat je crost of 100 HZ.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
1-5-2005 13:00
dus gebruik je dit ding voor 20 hz ?
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
1-5-2005 20:17
Nog niet. Ik ben gewoon aan het uitkijken welk hoorn de beste compromis geeft, in mijn wagen kan en geen behoefte heeft aan een paar broertjes om toch maar iets sublaag te laten horen. Diepgang heeft voorrang op SPL. Tot nu toe lijkt een variante van de Tuba30 de beste keuze. We beslissen wel als de (werk)vakantie nadert.
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
2-5-2005 09:57

Rademakers schreef:

De kast schijnt volgens het bandpass-principe het een en ander goed te maken. Als het puur om hornloading gaat komt het verloop te laat opgang. Getoonde simulaties op PSW (ook op speakerplans en BFM-forum) laten zien dat de output onder de hornloading een stuk naar beneden valt, om vervolgens toch nog redelijk diep te komen. Iets wat je trouwens wel vaker tegenkomt bij een hornverloop met een lage FLA (zie hypex-designer in Hornresp).
Bill Fitmaurice geeft ook aan dat hij niet gelooft in de noodzakelijkheid van een rechte frequentie-karakteristiek in een simulatie (en dat is natuurlijk niet geheel ongegrond als je denkt aan bijv. kamerinvloeden).
Maar wat denken de experts?
Mvg Johan
Bill probeert het maximum uit een box te krijgen. Dat het sub-40 10 Db lager zou liggen; jammer maar beter dan niks zoals met andere hoorns. Hij probeert het te verkopen met de stelling dat hoe dan ook, de subbassen in realiteit toch 10 dB lager liggen. Of dit nu zo is omdat de meeste PA's het niet aankunnen of dit echt zo is blijft voor mij een open vraag.
Wel heb ik de indruk dat 50 % van de bas spelers (incl Tom Danley) vinden dat de subbassen nodig zijn, terwijl de andere helft vindt dat je die juist moet vermijden. De meest populaire Ampeg 810 kast stopt rond 70 à 80 Hz. Mogelijk worden die subbassen vermeden omdat er geen goede boxen bestaan of omdat de subbassen alle vermogen opeten.
Blijft een feit dat je met de Tuba's een krachtige EQ nodig heb. Maar ik denk wel dat je op ieder ogenblik de compromis kan kiezen tussen diepgang en volume.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-5-2005 10:05
Volgens mijn simulaties in AJ-horn en Hornresp zijn de Tuba 24 en Tuba 30 geen van allen echte SPL monsters. Heftige EQ helpt natuurlijk niet veel als de x-max van de driver de SPL beperkt. Diepgang is wel in orde bij de Tuba subs. Dus ook hier een compromis tussen kastgrootte, diepgang en maximale geluidsdruk. Natuurwetten zijn lastig te omzeilen. In ieder geval zou ik in een Tuba een driver kiezen met een hoge powerhandling en grote x-max, dat zal altijd voordelig uitpakken uitgaande van de juiste T/S parameters.

MVG Contour
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
2-5-2005 13:08

Contour schreef:

Volgens mijn simulaties in AJ-horn en Hornresp zijn de Tuba 24 en Tuba 30 geen van allen echte SPL monsters. Heftige EQ helpt natuurlijk niet veel als de x-max van de driver de SPL beperkt. Diepgang is wel in orde bij de Tuba subs. Dus ook hier een compromis tussen kastgrootte, diepgang en maximale geluidsdruk. Natuurwetten zijn lastig te omzeilen. In ieder geval zou ik in een Tuba een driver kiezen met een hoge powerhandling en grote x-max, dat zal altijd voordelig uitpakken uitgaande van de juiste T/S parameters.

MVG Contour
Voor PA zijn de Tuba's vermoedelijk geen SPL monsters, ten opzichte van klassieke bass gitaar kasten vermoedelijk wel. Men kan ze ook zien als een combinatie van een kleine punisher (-3 dB ?) en een kleine X1 (-6dB ?). Ten slotte is niet iedereen enthousiast om met x Punishers en y X1's en Z mid-bass ... op te trekken.

Betreffende de nodige Xmax blijft er een vraagteken. In praktijk "schijnen" er geen problemen te ontstaan door een beperkte Xmax. Vermist geen enkele simulator in staat is het gemeten sub laag te voorspellen, lijken mij er ook geen zinnige dingen te zeggen betreffende de nodige Xmax onder de hoorn frekwentie. Behalve natuurlijk dat veel Xmax altijd comfortabel is, maar dit betaal je dan met minder gevoeligheid.
Tot nu toe heb ik met de B&C 12TBX100 het beste simulatieresultaat. Die zou het in theorie ook goed moeten doen in de Punisher. Maar zoals gewoonlijk zal er wel een verschil zijn tussen theorie en praktijk.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-5-2005 13:25
De 12TBX100 zal het inderdaad goed doen in de Punisher. Echter pas op bij het overnemen van de x-max gegevens van B&C. De 12TBX100 heeft een 25mm lange spoel en een 12mm dikke poolplaat en daarmee een rekentechnische x-max van 6.5mm. De Ciare 12.00SW heeft een 33mm lange spoel en een 10mm dikke poolplaat en daarmee een 11.5mm rekentechnische x-max. Hoewel de B&C zonder meer buiten de 6.5mm nog prima kan werken, houd er wel rekening mee dat alle simulaties uitgaan van een constant BL product en dat is natuurlijk sterk de vraag als de B&C boven die 6.5mm uitkomt.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)