Forum > Zelfbouw Speakers

Plus in min polen bij speakers bouwen.

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
StudioXStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-3-2005
Laatste: 20-10-2007
Berichten: 29
21-4-2005 23:33
Groot gelijk, zijn eigenlijk identieke tweeters shut up :X
Maar dat van een ander merk/type is misschien een oplossing ?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1343
21-4-2005 23:37
Als ik me niet vergis heffen tweeters elkaar in tegenfase vrijwel niet op, aangezien de afstand tussen de tweeters meestal groot is in vergelijk met de lengte van de golflengtes.
"Antigeluid" werkt eigenlijk ook alleen maar bij de relatief lage tonen en ligt erg gecompliceerd bij hoog.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
21-4-2005 23:44
Bij 1kHz zal het nog niet zo'n vaart lopen (33,4cm golflengte, uitdoving op 16nogwat cm) MAAR je moet er wel GOED rekening mee houden natuurlijk (vandaar ook m'n "caveat" opmerking van zo laag mogelijke testtoon).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Tittere-ieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 11-5-2007
Berichten: 16
22-4-2005 14:42
of een tweeter nu in fase staat of niet, fysisch kan dat geen kwaad want de speaker beweegt even ver naar voor als naar achter.
Aangezien het hier om een speakertje gaat om in de kamer te plaatsen moet je al een verdomd goed gehoor hebben om die faseverschuiving te horen denk ik (gemeubelde kleine oppervlakte).
Of zit ik hier er een km naast? razz :p shocked 8O
Als je het membraan nu kan bewegen door een magnetisch veld waarvan je de richting kent (is overal om je heen te vinden laugh :D laugh :D ) en je bepaald dan met een gevoelige meter de richting van de opgewekte tegenstroom (die meter heb je waarschijnlijk ook ergens in je kast liggen laugh :D laugh :D ) dan kan je natuurlijk exact bepalen wat de + en de - is van je aansluitingen, maarja dat lijkt me niet zo makkelijk. dus zou ik maar proberen met de fase en luisteren wink ;)
quote, tja quote, euh....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
22-4-2005 14:44

tittere-ie schreef:

of een tweeter nu in fase staat of niet, fysisch kan dat geen kwaad want de speaker beweegt even ver naar voor als naar achter.
Aangezien het hier om een speakertje gaat om in de kamer te plaatsen moet je al een verdomd goed gehoor hebben om die faseverschuiving te horen denk ik (gemeubelde kleine oppervlakte).
Of zit ik hier er een km naast? razz :p shocked 8O
Als woofer en tweeter normaliter netjes sommeren zullen ze elkaar als een gek opheffen (in het gebied waar ze beiden werkzaam zijn) indien de plus en de min van de tweeter wordt omgekeerd.

Ik zou dat ZONDE vinden MITS het gaat om een in de basis goed ontwerp natuurlijk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
22-4-2005 17:48
Er zijn best wat (Hifi-) ontwerpen waarin sommige units uit fase staan omdat dat het geheel, icm het filter, dan een vlakker faseverloop geeft.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er is veel luidsprekermeet-software voor gebruik met een normale geluidskaart. Misschien kun je daar mee relatief simpel de polariteit van je tweeter achterhalen.

En anders kun je het eens op beide manieren beluisteren, hoor je geen verschil, tsja ... ;) Het heeft natuurlijk allemaal invloed maar overschat het ook weer niet.
Tittere-ieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 11-5-2007
Berichten: 16
22-4-2005 20:25
Als woofer en tweeter normaliter netjes sommeren zullen ze elkaar als een gek opheffen (in het gebied waar ze beiden werkzaam zijn) indien de plus en de min van de tweeter wordt omgekeerd.
heb jij dat al eens gehoord in een goedkoop systeem en dan in een kleine kamer volgezet met bed, kast enz.????
je zou wel eens werk kunnen vinden in een van de betere studio's als mixer
(dit is niet beledigend bedoeld hoor)
quote, tja quote, euh....
Tittere-ieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 11-5-2007
Berichten: 16
22-4-2005 20:33
ik weet dit van iemand die in een van de betere studio's van europa werkt, hij verteld mij steeds welk een enorme invloed een kleine kamer heeft op het afgestraalde werk (de luidspreker dus). dan kan zelfs een enorm dure luidspreker onderdoen voor een relatief goedkoop systeem. dit is dus wat ik hiermee wil zeggen, het past eigenlijk niet in dit forum(huiskamer!!), het is eigenlijk geschikt voor hifi, maar wie ben ik nu om dit te zeggen wink ;)
quote, tja quote, euh....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
23-4-2005 12:01

Aart schreef:

Er zijn best wat (Hifi-) ontwerpen waarin sommige units uit fase staan omdat dat het geheel, icm het filter, dan een vlakker faseverloop geeft.
vandaar ook dat ik schreef:
Als woofer en tweeter normaliter netjes sommeren zullen ze elkaar als een gek opheffen (in het gebied waar ze beiden werkzaam zijn) indien de plus en de min van de tweeter wordt omgekeerd.
En zo'n uitgebreid stuk ASCII schrijf ik natuurlijk niet voor de kat z'n k.t!

Ik schrijf namelijk NIET dat de woofer en tweeter met dezelfde polariteit aangesloten moeten worden...

@tittere-ie: Als je dat niet zou horen (zo'n gapend gat in het overnamegebied tussen woofer en tweeter (uitgaand van een correct ontwerp waarbij achteraf de polariteit van de tweeter omgedraaid wordt ten op zichte van het ontwerpuitgangspunt) dan zijn je oren een beetje stuk. Daar hoef je niet voor in een studio te werken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Tittere-ieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 11-5-2007
Berichten: 16
23-4-2005 16:34
als daar een 1e orde filter inzit moet je zelfs beide luidsprekers in fase met elkaar aansluiten. (ik ben nu ff te lui om te kijken of er ergens al vermeld is welk filter er in zit dus ??)
quote, tja quote, euh....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)