Forum > Zelfbouw Speakers

De Bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

(278 reacties. Pagina 13 van 28)
Moderator(s): Dré
DjmarkjeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2004
Laatste: 9-4-2005
Berichten: 141
24-3-2005 13:32
Nee heb ik neit zo veel aan maar wat moet je er voor hebben.?
tjaaa.. ander weet ik het ook niet meer
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
24-3-2005 19:49
je hebt natuurlijk niks aan tops die een lab bijhouden he laugh :D
hoe zit het daarnu mee, ff offtopic.?

ik zag twee labs te koop staan, is dat niet meteen een nog grotere sprong in het diepe?
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
24-3-2005 20:48

djmarkje schreef:

Nee heb ik neit zo veel aan maar wat moet je er voor hebben.?
Dat is techniek, net doen dat je ze niet wil hebben om de prijs naar beneden te krijgen wink ;) laugh :D
@ djmark, ik heb je een mailtje gestuurd met een vriende prijs.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ErhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-4-2005
Berichten: 15
1-4-2005 18:06
Hoi mensen,
Na het verhaal gelezen te hebben rond de X-TRO ben ik heel benieuwd geworden hoe deze kasten het doen op mijn eigen zelfbouw subs. Is er een keer een luistersessie af te spreken? Een stukje rijden is niet erg. Momenteel Heb ik een hele aardige sub maar nog geen top kast die hem bij loopt, wie weet is jullie X-TRO wel een oplossing? Ik ben nu bezig met Martin-audio F2R met 2x F2M, 1xF2H en 1xF2T dit samen met mijn subs gaat vreselijk hard. Het nadeel van deze Martin combi is de X-over van laag naar mid laag deze ligt op 240 Hz.
Met de gegevns die jullie presenteren kon het allemaal wel eens erg interessant worden.
Mocht er tijd en gelegnheid zijn houdt ik mij aanbevolen voor een luistersessie.
Mail maar eens wat door.

MVG erha
Crown spant de Kroon
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
1-4-2005 23:08
Hoi Erha,

Als je het niet erg vindt om naar Groningen te rijden? https://www.groningensoulcity.nl wink ;)

Wordt overigens de eerste keer dat we de X-tro gaan inzetten, ze zijn op dit moment in de laatste bouwfase... Maar wat voor subs gebruik je precies? 240 hertz tussen laag en mid-laag is wel erg hoog moet ik zeggen. De X-tro kan rond de 100 hertz al crossen maar eea is ook sterk afhankelijk van je subs.

Laat maar eens wat 'horen'...
ErhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-4-2005
Berichten: 15
2-4-2005 00:08
Hoi Janbo,
Nee ik vind het niet erg om z'on stuk te rijden. Helaas zit ik dat weekend helemaal vol met PA klussen, populaire datum denk ik. Verder over mijn subs kan ik niet al teveel kwijt omdat ene firma Renkus Heinz geintereseert is om dit model kast te gaan maken. Het is een frontloaded systeem met een twist en net in die twist zit de truck. In elk geval zijn ze erg recht, hard, handelbaar en zijn ze vrij compact. Met drie subs per kant heb je een bereik van een 75 mtr met een ongewone lage terugval in db's. De laatste keer dat we het laag hebben gemeten hadden we 103 db bij de speakerset en een 96 db bij de mengtafel na een 50 mtr. Een terugval van 1.4 db/ 10mtr normaal is 9 a 10 per 10mtr. Opzich zijn ze niet speciaal hard in rendement 104 db/w/2mtr. 2mtr omdat we op 1mtr erg weinig waarnamen. Het frequentie bereik is van 40 tot 150 hz, daarboven worden ze een iets neuzelig maar niet hinderlijk.
Je kan je voorstellen dat ik de X-TRO erg interesant vind, zelf heb ik nog niet een echt geweldige top gebouwt. Daarom hebben we nu ook de F2 gekocht. Dit was goed koper dan zelf bouwen en laten we eerlijk zijn geld blijft meetellen. Al zit ik niet zonder we draaien uiteindelijk alleen maar met Crown Macrotech, vanwege de snelheid van de versterker maar goed dat is een ander topic. Mochten de X-TRO's bevallen wil ik er twee gebruiken op een kleine set 2x sub en 2x X-TRO. Een vraag waarom hebben jullie voor een Beyma hoorn gekozen vanwegen het formaat. Persoonlijk vind ik ze niet zo nauwkeurig qua spreiding. Hierom ben ik over gestapt op JBL hoorns met een Beyma driver een mooie frisse combinatie terwijl ik de JBL drivers niet de mooiste vind. Best of both worlds zeg eh so to speak(er).

MVG erha
Crown spant de Kroon
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
2-4-2005 08:50
Dat klinkt erg interessant! Lijkt bijna onmogelijk zo weinig terugval, zeker met frontloaded. 75 Meter klinkt als buiten, zijn ze speciaal voor long-throw ontworpen? Met mij zullen er mensen op het forum zijn die wat meer over deze baskasten willen weten! Moeten we nu wachten tot RH met het ontwerp komt? wink ;) Is het overigens 15" of 18"?

De X-tro zou hier mogelijk bij passen, uit de eerdere tests kwam in elk geval naar voren dat ze een flink bereik hebben. En daar zit de verklaring van de Beyma-hoorn ook, er zijn weinig 1" hoorns met een 60 x 40 spreiding. Daarnaast is de hoorn compact en gezien het ontwerp is dat noodzakelijk om de hoornmond van de 15" zoveel mogelijk vrij te houden.

Zoals gezegd worden ze dit weekend voor het eerst ingezet voor een flinke bak met mensen. Voor uitgebreid luisteren is er -behalve tijdens het feest natuurlijk-geen tijd. We zullen de ervaringen uiteraard wel op dit forum plaatsen! Het weekend daarop spelen ze overigens in Amsterdam...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 787
2-4-2005 14:00
Kleine update:

Vandaag stond een testsessie gepland met de tweede generatie X-tro topkasten samen met de Punisher subs en een QSC PL6.0 voor het sub. Helaas bleek de zaaleigenaar niet welwillend daarom kon het testen niet doorgaan. Er wordt nog gekeken of het morgen haalbaar is om ergens te kunnen testen.

Bij de vorige testdag met de X-tro waren de B&C DE-500 drivers nog niet binnen. Toen is er de B&C DE-200 gebruikt. Ivo heeft de DE-500 nu vergeleken met de DE-200 en dit blijkt een wereld van verschil te zijn. De DE-500 klinkt simpelweg een stuk beter en gaat ook nog eens harder.. Combineer dat met een 15" sectie die beter kickt dan de vorige keer dan kunnen we nu spreken over een erg intressante kast!

MVG Contour
ErhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-4-2005
Berichten: 15
2-4-2005 14:32
Hoi Janbo,

De speakers die ik gebruik zijn RCF L15-554 K, die uit een Sinco Systeem komen. Deze waren over nadat Sinco met een verandering in hun sub kwam. Ik heb er nog al een aantal al begint de voorraad wel aan zijn eind te komen.
Over de subs kan ik het wel een keer met je hebben nadat je het ervaren hebt. Das wel zo eerlijk en het forum mag wat mij betreft meegenieten. Wat interessant is is dat de kast zeer eenvoudig is en zeer weinig naar achter verspreidt.
Wat i9k heb begrepen is dat de X-TRO een gelijksooortig rendement heeft als de F2 die ik nu gebruik maar belangrijk lager gaat.
Over Amsterdam kunnen we het nog eens hebben dat is een weekend dat ik het niet zo druk heb.
Overigens stuur ik mijn subs aan met een Crown Amcron MA 3600 En de kasten zijn 4 Ohm, ik trap er z'on 1600 watt in, heel soms hang ik er een MA 5002VZ aan dan wordt het 2 kW per kast, het is allemaal geen probleem.
Iets over de kast al is het een ander topic. Het is in basis een kast die bestaat uit twee apparte kamers (er zitten twee speakers in) die hun basreflex aan de onder/achter kant hebben. Deze poorten zijn naar elkaar toe gericht en komen uit in een derde kamer die de grond opp. heeft van de conus van de gebruikte speaker. Het laatste is erg belangrijk dat maakt of breekt de kast het nadeel is dat je moeilijk naar een andere speaker kan overstappen. Ik heb twee kamers van netto 90 ltr.
Op 28 mei heb ik een gratis toegangelijk buiten evenement waar ik het geluid verzorg ok het is wel in katwijk en met een hele christlijke insteek. Daar gebruik ik ook een RH C2 systeem het sub komt helemaal van mij af, ik ga er 4 gebruiken das zat.

MVG erha
Crown spant de Kroon
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
2-4-2005 15:10

erha schreef:

Hoi Janbo,

Over de subs kan ik het wel een keer met je hebben nadat je het ervaren hebt. Das wel zo eerlijk en het forum mag wat mij betreft meegenieten.
MVG erha
happy :) Ik kijk er al naar uit
Niet genoten is altijd mis!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)