Forum > Zelfbouw Speakers

Luidspreker vermogens van toen en nu?

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
Berichten: 391
6-3-2005 18:19
Wat ik me toch afvraag na het lezen van dit topic is:

Konden de mensen tijdens woodstock '69 het geluid wel horen als je achterop het veld stond? En ik ben eigelijk ook wel een beetje benieuwd wat er toen aan apparatuur zoals speakers, versterkers mengpanelen ed stond.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 18-11-2024
Berichten: 784
6-3-2005 18:46
Ik weet wel dat de oude JBL en Altec drivers uit die tijd al enorm hard konden (hoog rendement) Als je ziet hoe hoog de PA stond dan zal het achteraan op zijn minst hoorbaar geweest zijn.

MVG Contour
DjimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2005
Laatste: 16-1-2006
Berichten: 17
22-3-2005 20:38
2 x bewerkt. Laatst door Djim op 22-3-2005 20:50
Ik las jullie “vraag” over Woodstock. Door de jaren heen heb ik de volgende gegevens kunnen verzamelen:

De Woodstock geluidsinstallatie was geleverd door Hanley Sound Inc. De aanvankelijke opdracht was ontwerp een geluidsinstallatie voor een openluchtconcert voor 50.000 mensen! Aanvankelijk werd daar om gelachen, 50.000 mensen! Er waren wel eens concerten geweest van 20.000 mensen maar 50.000 was idioot!
Uiteindelijk werd op 100.000 gerekend omdat men hoorde dat mensen over het hele land zouden komen afzakken. Dit was natuurlijk veel te laag geschat want er kwamen ruim 400.000 mensen op af…
Het werd een waar uitputtingsslag voor de apparatuur omdat er 3 dagen lang, 18 uur per dag, live optredens waren. In die tijd werd apparatuur daar niet voor ontworpen. De sound engineer was Bill Hanley van Hanley sound Inc.

Bashoorn kabinets:Ze werden de “Woodstock bins” genoemd. Ontworpen door Altec onder de naam 4 – 15 Marine Play Cabinets. Het ontwerp was gebasseerd op de theater bins maar hadden een hoger rendement vanwege de gebruikte JBL D140 laag drivers. Wogen ruim 440Kg!!! Er zaten 4 JBL 140’s in. Afmetingen: 3meter breed, 1.10 diep en 91cm hoog. Van deze basdrivers zaten er 4 per hoornkabinet. De gevoeligheid werd geschat op ongeveer 104dB (1W/1m).

De 15” basluidsprekers JBL D140 series “Extended and high efficiency version” hadden befaamd laag reproductie. Niet alleen voor PA maar werden in aangepaste F versie ook voor Fender geproduceerd.
Werd ook wel eens “The Basmonster” genoemd. De specs:

Free air resonance: 35Hz
Frequency: 30Hz-7.000Hz
Voice coil: 3,94 inch
Vermogen: 100Watt (conservatief gemeten)
Impedantie: 8 Ohm
Gevoeligheid: +/- 94,8dB (1W/1m)

Mid/hoog hoorns:De hoorns waren van Altec Lansing, type 203 (dual cell) geïntroduceerd in 1963. Over de gebruikte drivers bestaan verschillende verhalen, al werd de Altec 261 het meest genoemd.
Deze drivers werden ingezet vanaf ongeveer 800Hz in combinatie met de laaghoorns.

Versterking:Per twee subwoofers werden twee (passief???) Altec 203 hoorns gebruikt. De poweramps waren van het merk McIntosh (“The Mac”) en de beroemde Crown DC300’s. Er gaan geruchten rond dat er bijna 5 Kilowatt werd gebruikt. Wanneer dit gegeven zou kloppen kun je ervan uitgaan dat iedere bashoorn zijn eigen amp had. De amp specs:

McIntosh MI350:
-Versterkingstype - buizen
-350Watt bij 8 Ohm
-Signaal/ruisverhouding -90dB bij 20Hz tot 20Khz binnen 0,5 dB.
-Heeft een rumblefilter, ventilator koeling en een gewicht van ruim 60Kilo!!!

Crown DC300:
Uitgebracht in 1967 en 25 jaar in productie geweest. Werd twee jaar later uitgeroepen tot de beste stereo Solid State amp onder jawel, hifi liefhebbers! Nog steeds een collectors item.
- Versterkingstype – Solid State
- 155 Watt per kanaal of 310Watt bridged bij 8 Ohm

De Woodstock PA torens:Er waren twee geluidstorens, links en rechts van het podium. Er stonden 8 bashoorns en 8 Altec Mid/hoog hoorns opgesteld per toren. Onderverdeeld in twee groepen van 4.
Daarnaast stonden er tweebashoorns met 4 Altec hoorns, links en rechts van het podium als sidefills opgesteld.
Voor het podium stonden op de mixing tower en op een paal rechts van het podium nog 4 Altec hoorns opgesteld die richten op het publiek recht voor het podium. Type hiervan is niet bekend.
...
DjimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2005
Laatste: 16-1-2006
Berichten: 17
22-3-2005 20:40
De Woodstock Mixing Tower:
Het mixen van het geluid werd vanaf de “mixing tower” gedaan, die vanaf het podium gezien, links voor het podium op zo’n 15 meter stond opgesteld.
Het hoofdpodium beschikte over 4 losse, 4 kanaals mixers van Shure. 3 Shure M68 mixers, 1 Shure M67. Deze mixers waren daisychain aangesloten om zo tot 16 kanalen te komen. Hiervan werden 8 sporen gemaakt voor de geluidsopnamen. In het totaal waren er 64 (8sporen) banden opgenomen.
Welke randapparatuur verder gebruikt werd is niet bekend. Er werden in ieder geval nog een of twee losse API550 eq’s gebruikt. De eindmix werd voor de PA mono afgemixt en na een 10 bands grafische eq, door een Teletronics LA-2 Leveler amplifier (mono limiter) gehaald.

De Woodstock Mics:
Gebruikte microfoons o.a.: Shure 545’s en 556’s

Over de geluidskwaliteit/verstaanbaarheid is niet heel veel bekend. Wel is bekend dat deze speakers een behoorlijk strak geluid konden produceren tussen 50Hz en 15KHz. De verstaanbaarheid was volgens oorgetuigen redelijk zolang je binnen de V richtkarakteristiek van de speakers bleef.
De band “The Who” vonden de geluidsinstallatie maar “faint” (zwak) naar Engelse begrippen.

Hopelijk heb ik hiermee jullie vraag een beetje kunnen beantwoorden.

Djim
...
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
22-3-2005 21:22
Impressive.... shocked 8O
I'll take you to the KoffieShop...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-3-2005 21:35
Dit vind ik zeer leuk omschreven.

Gelijk ging ik achter de McIntosch MI350 versterker aan, helaas geen gegevens. Van McIntosch (en Quad) is wel de beroemde tegenkoppeling bekend, en wel dat een extra wikkelpakket in de kathodeleiding van de eindbuizen werden opgenomen. Resultaat is een voor die tijd strakke en gecontroleerde lage tonen weergave (waar buizenbakken in het algemeen moeite mee hebben). 350 Watt RMS is ook ongekend hoog voor een buizenbak.

TCMC
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
22-3-2005 22:34

TCMC schreef:

350 Watt RMS is ook ongekend hoog voor een buizenbak.

TCMC
Heb je gelijk ook zowat een kerncentrale nodig voor de energievoorziening gezien het lage rendement van een buizenbak...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DjimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2005
Laatste: 16-1-2006
Berichten: 17
22-3-2005 22:57
Het is moeilijk informatie te verkrijgen over de zeer zeldzame McIntosh MI350 Industrial Amplifier.
Leuk detail, bij George Lucas' Skywalker Sound hebben ze tot 5 jaar geleden deze amps nog gebruikt in een van hun luisterruimtes.
Volgens Stereo Review Magazine lag het vermogen vele malen hoger als door de fabrikant opgegeven en werd het geluid gekarakteriseerd als, “Tremendous low frequency response with seemingly unlimited headroom”

De volgende gegevens heb ik ervan:

Van 1968 tot/met 1972 geproduceerd.
Ontwerp van Mile Nestorovic
Vermogen 350 Watt 8Ohm volgens fabrikant (480 Watt volgens Stereo Review Magazine, misschien hadden ze bij McIntosh last van te zwakke resistor dummy loads?)
Gebruikte buizen: 2-12AX7/ECC83, 2-6DJ8/ECC88, 6CG7/6FQ7 and 6BL7GTA
Eindtrap: 8-6LQ6/6JE6B output
Response : 20-20kHz (+0 -0.5dB).
Vervorming : 0.15%
Signaal/ruis verhouding: -95dB
Output impedantie : 1, 4, 8, 16, 50 en 64 ohms via Banana connectoren.
Impedantie intern: minder dan 5% van output impedantie.
Input impedance: 200k.
Input sensitivity: 1.1V
Meter uitlezing: output voltage, dB of cathode stroom voor elke output buis!

Oh, TC ik stuur je de schema's wel...

Gr.
Djim
...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-3-2005 18:08

Djim schreef:

Vermogen 350 Watt 8Ohm volgens fabrikant (480 Watt volgens Stereo Review Magazine, misschien hadden ze bij McIntosh last van te zwakke resistor dummy loads?)
Gebruikte buizen: 2-12AX7/ECC83, 2-6DJ8/ECC88, 6CG7/6FQ7 and 6BL7GTA
Eindtrap: 8-6LQ6/6JE6B output
Response : 20-20kHz (+0 -0.5dB).
Vervorming : 0.15%
Signaal/ruis verhouding: -95dB
Output impedantie : 1, 4, 8, 16, 50 en 64 ohms via Banana connectoren.
Impedantie intern: minder dan 5% van output impedantie.
Input impedance: 200k.
Input sensitivity: 1.1V
Meter uitlezing: output voltage, dB of cathode stroom voor elke output buis!

Djim
Inmiddels ben ik wel een stuk wijzer geworden. Het hoge uitgangsvermogen is inderdaad haalbaar omdat er 8 stuks hoogspanningsbuizen van de oude Amerikaanse kleuren TV's worden toegepast. Opvallend is dat veel versterkertrappen gelijkstrooom gekoppeld zijn. Ook is te herkennen dat de uitgangsimpedantie inderdaad laag is terwijl de ingangsimpedantie van de volgende trap hoog is. Helemaal mooi is de meervoudige tegenkoppeling.

Ach ja, McIntosch, het is en blijven beauties, ook de huidige transistor modellen :)

TCMC
DjimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2005
Laatste: 16-1-2006
Berichten: 17
24-3-2005 02:29
Daar ga je inderdaad van smilen...
...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)