Forum > Zelfbouw Speakers

superspeakers.nl

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
14-3-2005 10:54
Ow mooi speakerfreak. Lijkt me een mooie ontwikkeling maar wat voor nieuws brengt deze nieuwe speakers tegen over een andermerk. Beter geluid of Meer db,s uit een speaker in kleiner formaat. En wat is de doel stelling van jullie.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
14-3-2005 11:03

superspeakers schreef:

Het klinkt misschien als pure kul dat dit totaal anders klinkt dan dat jullie gewend zijn, maar het is echt waar.
Ik hoop dat ze NIET anders klinken dan wat ik gewend ben, want dan is het basje uit jullie kast niet het basje wat de artiest bedoelt heeft. En teren op een boost in het frequentiebereik is wel leuk maar toch niet echt muzikaal. Verder is de lab12 een speaker met een laag rendement. In de labhoorn zordt de hoorn voor een flinke boost waardoor het rendement flink geboost wordt. Zo te zien gebruiken jullie een bandpass constructie. Ik zou het best eens willen horen. Want jullie site bevat momenteel nog teveel Ratelband taal en te weining concrete info.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
14-3-2005 11:07
Speakerfreak?? Earth to Danny25 wink ;)

Hoi Willem,

Heb je een frequentieplotje, of specs zoals f3 en SPLmax (continue)? Dat zijn toch wel essentiele gegevens, waar ongetwijfeld veel mensen in geintresseerd zijn.

Ook had ik nog een vraagje betreffende een uitspraak op je site:
maar onze speaker produceerde met enkel 400Watts aansturing op 15 meter afstand 118 Dba
Dat zou (uitgaande van 1/2 space) 94 dBa/1W/15 m = 116 dBa/W/m zijn? Of mis ik hier iets? Doelde je eigenlijk op 2 x 400 W? (Al lijkt 113 dB/W/m me nog steeds erg hoog).

[edit]Ik zie dat je de gegevens reeds aangepast hebt: De MSP12 is dus 103dB/W/m?[/edit] En op welke frequentie is die meting dan uitgevoerd?

Sorry voor de lastige vragen, mijn kennis is ook slechts eindig, misschien zie ik gewoon wat over het hoofd maar het leek me zo vreemd.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SuperspeakersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2005
Laatste: 14-3-2005
Berichten: 5
14-3-2005 15:55
Dag Johan,

Gisteren heb ik in alle enthousiastme inderdaad een typfout gemaakt. De 118 dba is gemeten op 1meter afstand op het volle geluidsspectrum.

De 105 dba is gemeten op het volle geluidspectrum op 15 meter.

Hier meer gegevens van diezelfde meting:
bij 250hz op 15meter met 400 Watt > 90dba
bij 50hz op 15 meter met 400 Watt > 86dba

We zijn eigenlijk op zoek naar een geluidsample welke alle frequenties tegelijk laat horen, een consistente bron dus om mee te meten. De bovengenoemde metingen, plus de metingen die ik hier nog heb zijn gemaakt op basis van een muziek nummer. Kortom: geen duidelijk beeld. Heeft iemand misschien dit? We zijn zelf ook bezig om dit te vinden en hopen zo snel mogelijk te komen met harde cijfers.

Een ieder die een keer de speaker wil horen kan zaterdag of vrijdag langskomen in Amstelhoek. Dit is ongeveer 25km recht onder Amsterdam. Postcode 1427AV (voor de routeplanners onder ons), geef even een belletje als je langs wilt komen, nummer staat op www.superspeakers.nl

Verder over de "ratelbandpraat": zoals ik al noemde, we zijn nog druk bezig goede cijfers te krijgen, we weten zelf dat de speaker bijzonder goed klinkt en dat willen we graag aantonen. Wat betreft mijn opmerking "totaal anders klinkt" is natuurlijk niet helemaal waar aangezien het geluid gewoon klinkt zoals de gitarist het bedoelde. Echter doelde ik met deze opmerking op het kleine formaat van de speakerkast en het geluid wat deze produceert.

Meer meetgegevens (per frequentie en op meerdere afstanden) volgen deze week nog. Wat we ook willen doen is speakers van bijvoorbeeld Bose ernaast zetten en dan een vergelijking maken. Iemand die zijn speakers hier voor wilt lenen nodigen we dan ook hartelijk uit, en anders lenen we deze speakers bij verhuurbedrijven hier in de buurt.
Mega geluid voor een super prijs...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-3-2005 16:11

superspeakers schreef:

Dag Johan,

Gisteren heb ik in alle enthousiastme inderdaad een typfout gemaakt. De 118 dba is gemeten op 1meter afstand op het volle geluidsspectrum.

De 105 dba is gemeten op het volle geluidspectrum op 15 meter.
Waarom A-gewogen meten?
We zijn eigenlijk op zoek naar een geluidsample welke alle frequenties tegelijk laat horen, een consistente bron dus om mee te meten.
Roze ruis??? (milde duh in het achterhoofd tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd zie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
14-3-2005 16:21
Het lijkt me niet handig om er Bose naast te zetten. Doorgaans leveren speakers van dit merk niet een superrendement en superklank voor het geld dat je ervoor moet neerleggen.

Aangezien jullie niet meten met roze ruis etc vraag ik me ook af of jullie wel een gecalibreerde decibel meter gebruiken. Is dit niet het geval dat hebben je metingen alleen nut in vergelijk met andere metingen van kasten met dezelfde meter. Tevens moet je het rendement buiten meten (free air, halfspace) en niet in een gesloten ruimte zoals een grote loods.

MVG Contour
SuperspeakersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2005
Laatste: 14-3-2005
Berichten: 5
14-3-2005 16:43
1 x bewerkt. Laatst door Superspeakers op 14-3-2005 16:47
Inderdaad we zijn op zoek naar die ruis, weet iemand hoe wij daar snel aan kunnen komen?

Verder noemde ik Bose gewoon bij wijze als dwarsstraat. De vorige keer hadden we de beschikking over een enorme speaker van JBL. We kijken wat we doen, het belangrijkste is dat we die consistente meting kunnen verrichten omdat we anders weinig geloofwaardigheid kunnen "opeisen" met de metingen. Over de huidige metingen spreek ik dan ook alleen van "indicatie".
Mega geluid voor een super prijs...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-3-2005 17:00

superspeakers schreef:

Inderdaad we zijn op zoek naar die ruis, weet iemand hoe wij daar snel aan kunnen komen?
- Staat op elke test CD die ik ken.
- Is te maken met elke wav editor en elk analyserprogramma die ik ken.
- Is een standaard signaaltje dat een voordelig apparaatje als de Minirator van Neutrik kan genereren. Pak er dan gelijk een Minilyser en een MiniSPL bij en je hebt (voor ca. 1000 euro) een volwaardige meetset (die de komende 2 jaar ook nog eens geijkt is ;-)
Verder noemde ik Bose gewoon bij wijze als dwarsstraat.
Maar je moet toch toegeven dat het grappig is. Hoe leuk sommige Bose speakers ook zijn voor sommige toepassingen... Als er één ding is waar ze NIET goed in zijn dan is het wel rendement ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SuperspeakersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2005
Laatste: 14-3-2005
Berichten: 5
14-3-2005 18:45
Ben ik helemaal met je eens :)

Ik hoop snel die specs te kunnen geven. Jullie horen nog van me.
Mega geluid voor een super prijs...
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
14-3-2005 19:04

superspeakers schreef:

Ik zal de MSP 12 even toelichten:
De twee LAB 12 speakers die in deze kast zitten, hebben we dusdanig geplaatst dat er een enorme druk wordt opgebouwd. Wat dus al gezegd werd, de LAB12 gaat enorm laag. Maar door deze extra druk erbij te doen gaat hij ook nog eens heel hard.
In onze testruimte hebben wij <25Hz weggekapt en krijgt de speaker tot ongeveer 200Hz. Met een enkele versterker van 2x 400 Watt zorgen we voor input twee van deze bass speakerkasten. Ze produceren zoveel geluid en trillingen dat het stof in onze werkplaats en de oude vertrouwde wandklok al menig maal zijn neergestort.
Heb je het principe gestest door bijvoorbeeld een BR te maken met zelfde inhoud en afstemming als deze kasten maar dna zonder de voorkamer? Heb je een thoerie over hoe de voorkamer werkt?
Ik vind je omschrijving nogal vaag. Ik heb er zelf al wat theorieen over gelezen en kan me zelf ook het een en ander voorstellen.
Je zegt dat je door de plaatsing een enorme druk krijgt? voor zover ik er zicht op heb is dit niet direct de eigenschap van een dergelijke voorkamer.... Maar misschien kun je me verder op de hoogte stellen als dat geen bezwaar is! Ik weet immers ook nog niet alles. happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)