Forum > Zelfbouw Speakers

De Bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

(278 reacties. Pagina 7 van 28)
Moderator(s): Dré
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
25-2-2005 00:24
1250€ voor een DIY top vind ik wel erg veel hoor. 500€ voor een lab was voor mij al veel, het is en blijft DIY.

Voor dat geld kan je toch ook leuke kasten "klaar" kopen ? Misschien duw ik AG een beetje teveel vooruit, maar zie eens het volgende :

https://www.agaudiopro.com/support/pdf/AG.Audio.Pro.TS153.Brochure.pdf

Dit voor ongeveer dezelfde prijs !!!! (en zonder de werkuren bijgeteld !) 1299€ Incl BTW.

Ik vraag me toch altijd of hoe jullie een passieve delay gaan maken voor die mid en hi ? Is de lengte zo berekent dat je met een tegenfase kan werken om alles in fase te krijgen ?
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
25-2-2005 05:13
Vergeet niet dat er in de X-tro state of the art neodynium drivers zijn gebruikt. Tevens bevat de X-tro een dubbele 15" laagspeaker wat als groot voordeel heeft dat er meer druk gemaakt kan worden in het gebied 100-300Hz waardoor de X-tro naar verwachting voor zijn afmetingen enorme klappen kan uitdelen in dit gebied. De genoemde AG kast zal hier hopelijk in de X-tro zijn meerdere moeten erkennen. Na zaterdag weten we meer.

De genoemde prijs voor de AG kast is overigens erg netjes. Heb je een prijslijst liggen ergens want ik ben zeer benieuwd naar de overige prijzen van dit merk. Vergelijk je de X-tro bijv. met een Nexo PS15 die voor boven de 2000 euro verkocht wordt en als je kijkt wat je dan krijgt voor je geld dan is 1250 euro naar verhouding niet veel.

AG-Pro heb ik zelf nog nooit gehoord en er zijn bijzonder weinig gebruikservaringen te vinden op het internet. Of de kasten klankmatig weten te overtuigen is mij dus niet duidelijk. De forse magneet van de hooghoorn die recht voor de midhoorn zit lijkt mij niet optimaal voor de klank in het mid. Of is de magneet van de hoogdriver als een soort faseplug vormgegeven voor de midrange? Misschien toch maar eens tijd voor een topkast meeting dan...

Persoonlijk zie ik de X-tro graag 3-weg aktief aangestuurd (dus 4-weg met sub erbij) De nodige delays kunnen dan makkelijk worden ingesteld. Een 6 kanaals output processor kan worden gebruik als men het sub en midlaag mono aanstuurt. Een extra klein ampje voor het hoog kost ook vrij weinig. Het volledig aktieve concept levert volgens de theorie toch weer meer maximale SPL plus het is eenvoudiger de kostbare 1" driver te beschermen tegen overbelasting.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-2-2005 14:17
Foto van de faseplug https://www.iven.nl/bouwproces/bouwprocesxtro_bestanden/IMG_4955.JPG,meer foto's @https://www.iven.nl/bouwproces/bouwprocesxtro.htm
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
25-2-2005 14:23
Geweldig werk Ivo!

Ik had nooit gedacht dat je die plug zou gaan maken op zo'n korte termijn!

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-2-2005 14:26
Uurtje werk, en ik doe dit niet eens dagelijks. Ik heb de midhoorn, front en maak de fase plug uitneembaar, kunnen we morgen een beetje experimenteren. Als ik nog tijd heb maak ik ook nog even een 10x10 front, dus gauw weer aan het werk razz :p
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
26-2-2005 00:47
Laaste foto voor het naar bed gaan, anders verslaap ik mij morgen nog en dan een boze Jan en Walter aan de deur laugh :D https://www.iven.nl/bouwproces/bouwprocesxtro_bestanden/IMG_4963.JPG of
https://www.iven.nl/bouwproces/bouwprocesxtro.htm
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DjmarkjeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2004
Laatste: 9-4-2005
Berichten: 141
26-2-2005 02:52
Ziet er geweldig uit!!

ben erg benieuwd naar de test resultaten.

Maar zie ik het nou verkeert(this nacht nu dus kan ook aan mij liggen) ik mis de hf driver want uit aleen die 2x15 en die 1x8" zul je neit extrme hogen ferquenties halen:P
tjaaa.. ander weet ik het ook niet meer
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
26-2-2005 07:29
Dat klopt markje,

Deze zullen we vandaag pas installeren want dan zal de speaker leverancier de Beyma hoorn meenemen. Deze kleine hoorn komt recht onder de midhoorn in de opening van de bovenste 15" hoorn te hangen. Omdat de 15" hoorn niet extreem hoog doorloopt zullen de nadelige effecten op de frequentieresponsie van deze montage oplossing niet echt nadelig zijn.

MVG Contour
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
26-2-2005 12:59
1250€ voor een DIY top vind ik wel erg veel hoor. 500€ voor een lab was voor mij al veel, het is en blijft DIY.
Tja dat ligt er maar aan.. die XT15's wat ik gebouwd heb zitten ook aardig rond die prijs.. denk dat je kant en klaar weinig krijgt in die prijsklasse wat de klank en prestaties evenaart....
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
26-2-2005 20:19
Vandaag even kennis mogen maken met de X-TRO en ik moet zeggen, dat klonk nog niet eens zo gek! Uiteraard zullen er nog kleine dingen gewijzigd moeten worden en nog aardig wat extra luistertijd insteken om de boel een beetje op elkaar af te stemmen.

Laag sectie deelde zoals verwacht inderdaad lekkere klappen uit, kon ook aardig wat vermogen verwerken. Lekkere voeldbare strakke sound. Mid sectie deed ook aardig zijn werk al hadden we zo onze vragen bij de faseplug, maar dat is niet gek natuurlijk, zoiets werkt niet meteen de 1e keer meteen goed en daar zal nog de nodige tijd in gaan zitten. In het begin had ikzelf het idee dat het mid naar het hoog nog niet lekker aansloot maar wat corrigeren met de polariteit gaf dat best positieve resultaten.

Punishers ook voor het eerst gehoord (heb de drivers nog niet) en die knallen er aardig in. Helaas zorgt een loods altijd voor een wat vertekend beeld maar wat ik gehoord heb was zeker erg positief. Alleen niet te laag inzetten, dit geeft erg veel rommel in de lage freqs.

Volgens mij had iedereen zoiets van: poe poe, das niet misselijk dat gaat aardig hard. Eerste reacties waren bij iedereen toch aardig positief had ik toch het idee. Al met al een leuk dagje geweest. Nog nieuwe resultaten gekregen zonder faseplug??

Greetz
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)