scans
(40 reacties. Pagina 4 van 5)Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 22-10-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1370 | 11-4-2003 11:23 |
Zelf gebruik ik de scan-commander van Botex.. minder dan dat kan bijna niet... maar die werkt dus precies zo als jij aangeeft. En dit is dus een van de grootste nadelen van dit apparaatje (naar mijn mening.) Wanneer je chase-snelheid vrij hoog ligt, en de fadetime ook, waardoor deze groter is dan de chase-time, bereikt de spiegel inderdaad de uiterste waarden niet. Dit kan zorgen voor vloeiendere bewegingen, maar bij een erg hoge fade-time kan het ook zorgen dat er vrijwel GEEN beweging meer is. (En dit kan al voorkomen wanneer de fade-time fader 1 cm, van zijn "uit" positie staat.) | |
BENjptStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-6-2002 Laatste: 12-6-2006 Berichten: 98 | 11-4-2003 16:57 |
Reemski schreef: Dit kan zorgen voor vloeiendere bewegingen, maar bij een erg hoge fade-time kan het ook zorgen dat er vrijwel GEEN beweging meer is. (En dit kan al voorkomen wanneer de fade-time fader 1 cm, van zijn "uit" positie staat.)Maar ff over die programmering van scans. Dus met die scancommander doe je dus niet stap voor stap de DMX waarde programmeren, maar doe je dit door 2 stappen te definieren (links en rechts) en dan met fadetime? Kan je met die scancommander ook de fadetime PER dmx kanaal aangeven/programmeren? (dus fadetime per kleur/gobo/pan/tilt etc.)? | |
Love, Live and Light. The 3 most important things in life! | |
Hoi1Account Geblokkeerd Uit: Nederland Sinds: 7-4-2003 Laatste: 26-7-2006 Berichten: 11 | 14-4-2003 13:47 |
BENjpt schreef: hoi1 schreef: Die mirror mode is ook erg handig als je bijvoorbeeld 2 scans op dezelfde kanalen zet. Wij hebben 6 scans en we maken daar meestal in een disco 3 groepen kanalen van. Als je dan de X spiegelt krijg je een veel mooier effect. Bij pa hebben we meestal gewoon 6 groepen kanalen.1. symmetrisch werken in een zaal. 2. reducering van 50% in de DMX kanalen. Zijn er ook geen tafels die mirror mode aan boord hebben (weliswaar op ander DMX adressen)? Toch ook nog een vraagje over fadetime. Aantal posts terug las ik over een apart DMX kanaal die snelheid van de spiegel (pan/tilt) regelt. Echter vraag ik me af hoe ik dat moet zien. Ik kan me namelijk 2 situaties indenken: 1. je programmeert stap voor stap een chase waarin de spiegel een stukje 'opschuift' (langzaam DMX waarde verhogen). Aan de hand van je speed regeling (op controller met chase) laat je de spiegel dan snel of langzamer naar bv rechts gaan. Nadeel: veeeeeeeeeel programmeerwerk en schokkerig(?).. 2. Desbetreffende DMX kanaal (zie boven) regelt snelheid (soort fadetime?). 3. Nu kom ik met mn vraag: Als ik het ooit eens goed heb begrepen kan je met SCAN(!)-controllers de fadetime per(!) DMX kanaal bepalen. Is dit juist? Zo ja, wat dan als mn chase op 100 msec. per stap staat (elke 100 msec. de volgende stap) en mn fadetime staat op 200 msec? Het lijkt mij dat dan desbetreffende DMX kanaal niet zijn uiteindelijke waarde bereikt (bv spiegel helemaal rechts). Dus even practisch gezien: stap 1: spiegel links, stap 2: spiegel rechts. De overgang van stap 1 naar stap 2 is eveneens met fadetime, maar de chase stappen zijn korter als de fadetime... betekent dit dat de spiegel niet aankomt bij zijn uiteindelijke geprogrammeerde punt (helemaal rechts)? Thanks beforehand. | |
BENjptStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-6-2002 Laatste: 12-6-2006 Berichten: 98 | 14-4-2003 19:05 |
hoi1 schreef: De fadetime regelt de snelheid waarmee de spiegel beweegt. Dus de tijd die de spiegel nodig heeft om van A naar B te gaan. Als je de fadetime sneller zet dan de motortjes van de scans aankunnen kan de scan de beweging niet helemaal afmaken.Maar zie vorig post mn vraag over fadetime PER dmx kanaal.. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 14-4-2003 19:41 |
BENjpt schreef: Maar zie vorig post mn vraag over fadetime PER dmx kanaal..Bij de duurdere tafels kun je per scene aangeven wat de fade-time wordt (en kun je ook nog de fade time aan de step time koppelen). Bij de goedkopere tafels werk je meestal met een global fade time. Als je de fade time lager zet dan de step time dan zal de kop van de scan een tijdje niets staan te doen (omdat hij "te vroeg" op z'n plek aankomt). Zet je de fade time hoger dan de step time dan is er niet voldoende tijd om de beweging af te maken en zal de stap erna dus begonnen worden voor de stap waar hij mee bezig was is afgerond. Voor scans stel je dus meestal de fade time en de step time in op dezelfde waarde. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BENjptStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-6-2002 Laatste: 12-6-2006 Berichten: 98 | 14-4-2003 19:46 |
Dré schreef: BENjpt schreef: Maar zie vorig post mn vraag over fadetime PER dmx kanaal..Bij de duurdere tafels kun je per scene aangeven wat de fade-time wordt (en kun je ook nog de fade time aan de step time koppelen). Bij de goedkopere tafels werk je meestal met een global fade time. Als je de fade time lager zet dan de step time dan zal de kop van de scan een tijdje niets staan te doen (omdat hij "te vroeg" op z'n plek aankomt). Zet je de fade time hoger dan de step time dan is er niet voldoende tijd om de beweging af te maken en zal de stap erna dus begonnen worden voor de stap waar hij mee bezig was is afgerond. Voor scans stel je dus meestal de fade time en de step time in op dezelfde waarde. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 14-4-2003 19:53 |
BENjpt schreef: thx, maar de fadetime kan dus met betere tafels per DMX kanaal onafhankelijk worden ingesteld? Dus andere fadetime voor gobo dan voor pan bijv.Bij mijn Q-commander kan ik overigens aangeven welke kanalen moeten faden en welke moeten snappen. Uiteraard kan ik bij de intialisatie kiezen om alles op fade te zetten (en dan bij de programma's de kanalen die moeten snappen op 0 seconde zetten) maar eenvoudiger is het om aan te geven welke kanalen wel faden (parren, X/Y, zoom, focus) en welke kanalen snappen (vrijwel alle andere kanalen). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 14-4-2003 20:03 |
BENjpt schreef: thx, maar de fadetime kan dus met betere tafels per DMX kanaal onafhankelijk worden ingesteld? Dus andere fadetime voor gobo dan voor pan bijv.- Setup time: de tijd van de fade-in van een nieuwe scene (zeg maar programmastap). Deze fade-in tijd geldt voor alle parameters: pan, tilt, gobo, kleur, shutter etc. - Next time: de tijd tussen de wisseling van 2 scenes. Deze tijd kan tijdens het aflopen van het programma worden aangepast. In de next-time is de setup-time inbegrepen, dus de fade-in tijd kan nooit korter zijn dan de totale tijd van de programmastap. - Change time: de tijd tussen het wisselen van een scene en het wisselen van de kleur en gobo. De change-time van kleur en gobo kunnen dus niet apart van elkaar worden ingesteld (lijkt me ook niet echt nodig). Stel je de change-time niet in, dan wisselen kleur en gobo direct aan het begin van de nieuwe scene. Maar je kan ook andere oplossingen bedenken. Waarschijnlijk geldt: hoe duurder de tafel, hoe meer mogelijkheden. Ik vind dit in ieder geval meer dan genoeg. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
BENjptStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-6-2002 Laatste: 12-6-2006 Berichten: 98 | 15-4-2003 13:44 |
Helemaal top! mn vraag is beantwoord als het gaat om de mogelijkheid. Nu weet ik wel dat de scanmaster van botex/showtec etc. (zie www.new-line.nl/v/3622 ) goedkoop is enz. Maar ik neem aan dat een scancontroller sowieso fadetime bezit. Heeft deze het nu ook per kanaal? En terzijde... als ik het goed begrijp kan je lichtapparatuur tot 8 kanalen DMX aansturen en maximaal (96:8) 12 fixtures (=apparaten?) in het totaal mee aansturen? Alvast bedankt. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 15-4-2003 14:14 |
BENjpt schreef: Nu weet ik wel dat de scanmaster van botex/showtec etc. (zie www.new-line.nl/v/3622 ) goedkoop is enz. Maar ik neem aan dat een scancontroller sowieso fadetime bezit. Heeft deze het nu ook per kanaal?En terzijde... als ik het goed begrijp kan je lichtapparatuur tot 8 kanalen DMX aansturen en maximaal (96:8) 12 fixtures (=apparaten?) in het totaal mee aansturen? Zie ook: www.americandj.com/pdffiles/DMX%20OP.pdf en www.americandj.com/pdffiles/DMXOPER2.pdfIk kom dan op 12 fixtures van maximaal 16 kanalen elk = 192 kanalen. Volgens mij is de tekst van de importeur zo fout als het maar kan. Ik had het al gedeeltelijk verbeterd (maar zag dat in de koptekst nog een verkeerd getal stond). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |