Forum > Licht

scans

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Tha joshhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2002
Laatste: 31-1-2010
Berichten: 102
7-1-2003 16:53
Hallo mensen,
Ik wil binnenkort een stel scans aanschaffen. Maar ik heb vrij weinig verstand van scans, DMX ed. Kan iemand mij het een en ander verhelderen??

alvast bedankt, Jos
if everything seems under control, you're just not going fast enough.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
7-1-2003 17:05
Zucht, daar heb je nog lang geen tijd/geld voor. Eerst de subkasjes. laugh :D Maar goed, hier gaatie dan:

Tsja, wat valter te vertellen over scans? Tzijn gewoon colorchangers met gobo's en een spiegeltje erboven. Evt hebben ze nog wat extra effecten als draaiende gobo's en prismas (hierdoor krijg je 3x het figuur die elkaar overlappen. Soms draaien deze ookom elkaar heen (draaiende prisma's)), shutters die stroben noem maar op.

Dmx is in de basis heel simpel. Je sluit met een kabeltje je scans aan op een controller. Deze controller geeft dan in een universele code signaaltjes op een laag voltage door om de verschillende kanalen te besturen. Er zijn bijv kanalen voor pan/tilt (spiegelbewegingen), de gobokeuze, kleurkeuze, draaien van de gobo.. noem maar op. Elk kanaal reageert op een apart signaal. Je kan het zien als een soort morse met schokjes. Dit is zo'n beetje de basis van DMX technologie.

Waar moet je op letten als je scans koopt:
Kijk eerst welke prijs je ervoor wilt betalen. Daar is al snel de keuze mee gemaakt. Hoe meer functies, hoe hoger de prijs. De Martin en Futurelight scans zijn erg populair, maar ook verschrikkelijk aan de prijs. Leuke scan voor beginners is de Showtec cyclone. Apart gobo/kleurenwiel, soepele bewegingen, stand-alone dus geen controller nodig en een nette lage prijs. Een klasse lager kom je bij de ADJ DJ-scans. Deze hebben wat minder gobo's en kleuren, maar wel op een apart wiel. Dan komen de Showtec Twister en ADJ Utopia. Twister is wat goedkoper, maar heeft minder gobo's, maar wel lekker cmopact en snel in beweging. Utopia is weer wat duurder en groter.

Er zijn drive-ins die eerst 1 scan kopen en die stand-alone laten werken totdat ze een 2e hebben. Op zich een leuk idee, maar het effect is natuurlijk niet zo mooi dan wanneer je 4 of desnoods 2 scans hebt.

Ik hoop je zo goed geinformeerd te hebben.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-1-2003 17:36
Ik ben, voor het geld, erg te spreken over de Showtec Cyclone. Overigens is dat (uiteraard) een OEM product. De beweging is redelijk vrij van schokken, de constructie is behoorlijk goed voor het geld en ook de optiek is zeer acceptabel. Enige minpuntje is dat de bovenplaat wat resoneert (maar een beetje after sales QC lost dat ook zo op). Als het product vrij blijft van problemen (momenteel nog geen enkele klacht gehoord namelijk) dan verdient deze scan wellicht het predicaat "Dré's Choice" (in z'n prijsklasse uiteraard).

Afgelopen week heb ik ook de American DJ DJ-Scan binnen gekregen (de Rotating Gobo uitvoering). Hier was ik duidelijk MINDER over te spreken. De X/Y bewegingen zijn niet echt mooi vloeiend en de scan heeft ook totaal geen moeite om regelmatig tegen z'n "eindstops" aan te tikken (een erg vervelend geluid geeft dit). Ook vind ik de behuizing wat oubollig (beugel is wel weer goed uitgevoerd, transportkap is een leuke gimmick MAAR elke slimme vent/meid duwt die dingen sowieso in een flightcase!!!).

De twister zou ik niet nemen. Een scan met gecombineerd kleuren/gobo wiel is SUPER beperkend.

Vaak wordt gekeken naar gobo's EN, als het even kan, moeten ze nog draaien ook. Als ik je nu zeg dat je dit vrijwel alleen zult zien als de zaal leeg is dan kun je je wellicht voorstellen dat roterende gobo's niet echt super boeiend zijn. Bij ons is de gobo "full open" dan ook de meest gebruikte gobo (en een full open roteren heeft verdomd weinig nut ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
7-1-2003 18:11
eeeeeeeeeeej mooi dit onderwerp, dus even een vraag speciaal gericht aan Andre, of iemand natuurlijk als die het weet.

ik ben ook van plan 2 scans te kopen, nu heb ik deze gezien van velleman die qua speciaficaties er denk ik niet verkeerd uit zien:

SPACE 250
Zorgt voor een snel bewegend effect.
Kenmerken

250W / 6 kanalen
kleurwiel : met 14 kleuren + wit
gobowiel : met 14 gobo's + wit
stroboscoopfunctie
dimfunctie
vloeiende pan/tilt beweging
6 DMX kanalen
configuratie van de kanalen :
kanaal 1 : 14 kleuren + wit + sluiter
kanaal 2 : 14 gobo's + wit
kanaal 3 : stroboscoop
kanaal 4 : pan
kanaal 5 : tilt
kanaal 6 : dimmen 0-100%
Specificaties

type lamp : 1 x LAMP250/24ELC (Philips 24V / 250W ELC GX5.3)
voeding : 230Vac / 50Hz
afmetingen : 500 x 270 x 160mm
gewicht : 9kg

plaatjes zien er ook wel mooi uit, kan de link niet geven, want de link blijft de hele tijd, www.velleman.be

is dat wat?
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
7-1-2003 18:28
Uhm, laten we het hier op houden: Tis een exacte kopie van de Martin mx4 scan, in ieder geval aan de buitenkant. Ondanks dat deze niet zo populair zijn als de 812 en de 218 scans zijn het ook gewoon nette scanners. Wanneer Velleman ook de binnenkant heeft meegenomen in het ontwerp, zouden het best wel eens leuke dingetjes kunnen zijn. Echter vindt ik persoonlijk die Cyclone beter.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DesconStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2002
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 179
7-1-2003 22:45
Ik gebruik ook meestal alleen de full open , dus zonder globo's, maar 2 kleuren in een straal licht vind ik zelf ook wel mooi.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-1-2003 10:42
Als je "split colors" mooi vindt (en dat vind ik ook ;-) dan is het belangrijk te kijken naar een scan/mh met een trapezium kleurenwiel. Bij dit soort wielen kun je namelijk precies tussen 2 kleuren in gaan zitten zonder dat je donkere plekken in de overgang krijgt.

Onze MAD Q-scans hebben wel trapezium kleurenwielen, de Movitec SL-250 MH's hebben het niet. Overigens heeft de GLP YPOC (een erg op de SL-250 gelijkend product) weer WEL trapezium kleurenwielen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
9-1-2003 20:17
Wat ik me nou eigenlijk af vraag...
Kan je bij scans die geen dmxkanaal voor snelheid hebben wel langzame bewegingen maken met de spiegels? Ik heb namelijk ooit ergens eens wat op een scancommandertje geprogameerd en daar waren verschillende scans waarbij ik op de scans met een dmxkanaal voor snelheid de bewegingen (uiteraard) wel langzamer kon maken. Maar bij de scans zonder dit kanaal niet. Nou werk ik niet zo vaak met scans maar ik vroeg me toch wel af of dit met de (of een) controller mogelijk is.

Greetings from the Fish
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
9-1-2003 20:22
Zijn de Showtec Cyclone's niet wat?

250 watt DMX scanner
hoge lichtopbrengst
15 kleuren, 13 gobo's

299 pleuro p/s
...
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
9-1-2003 20:28
ik zelf ben erg te spreken over de Scrimnitars van JB-systems ! Ik had er een tijd terug een avondje mee gewerkt, het (jonge) publiek stond met grote ogen te kijken ! het is een zéér mooi effect (zeker in combinatie met rook DUHH !!) mooie kleuren + gobo's, die strobe functie werkt ook goed ! aleen hadden we toen geen dmx controler, maar z'on afstandsbediening van JB waar je de snelheid met kunt regelen en strobe kunt aanzetten. Maar deze scan's staan zeker op mijn verlanglijst(je) happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)