Forum > Geluid

BOSE 1800 IV Handleiding en gegevens

(45 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-2-2005 13:08

Tom schreef:

Minder vermogen weet ik zo net nog niet.
Als Bose zegt voor de 1800:
2x270watt bij 8 ohm en 2x 400 bij 4 ohm RMS,
dan kan deze dat ook 24/7 volhouden.

Als je gaat kijken naar de marge die Bose zich aanhoud in het vermogen, dan kan ik uit eigen ervaring melden dat ik een 1800 op een weerstandsbank van 4 ohm heb gemeten,
en we op een veel hoger vermogen zijn uitgekomen.

Hoe komt dat?
* betere bouw,
* ruimere voeding
* grotere elco's
enz.
Elco's valt wel mee. 10.000 µF / 100 Volt, vind ik zelfs wat weinig, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik heb net een Bose 1800 III onder handen. Ik zet binnenkort wat foto's online en ga hem in de loop van de week weer eens op de pijnbank leggen met dummies van 2x 4 Ohm en 2x 8 Ohm. Waarschijnlijk zullen de vermogens door het 230 V~ net wat hoger uitvallen.

Ik vind die Bose 1800 III nog steeds na 14 jaar beestachtig goed, ondanks de beginproblemen die er met de LS relais waren.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
5-2-2005 14:11

Tom schreef:

Minder vermogen weet ik zo net nog niet.
Als Bose zegt voor de 1800:
2x270watt bij 8 ohm en 2x 400 bij 4 ohm RMS,
dan kan deze dat ook 24/7 volhouden.
Vergeet je niet dat die Bose bakken uit het jaar 100 voor Christus kwamen? Dat was de tijd dat het nog wat mocht kosten en dat men er voor de zekerheid altijd een kerncentrale extra in stopte. Pak de huidige Bose versterkers (eigenlijk oude Carver versterkers met een gelulsausje eroverheen gegoten) en je zult zien dat ook bij Bose het randje opgezocht wordt tegenwoordig (net als bij vele andere merken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-2-2005 14:13
Ben ik met je eens Dré,
de oude 4he bakken had ik het ook over.
Die 2HE dingen zijn een stuk minder, maar altijd nog wel een redelijke pro versterker.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
CalypsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2004
Laatste: 3-9-2008
Berichten: 9
5-2-2005 20:58
Dus ik kan afleiden dat mijn Bosekes 2 x 270 Watjes afleveren aan 8 Ohm? wink ;)
C.MStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2007
Laatste: 13-5-2007
Berichten: 1
13-5-2007 10:47
bose 1800 serie zijn 700 W bij 4 Ohm ...
wens je veel plezier ermee, heb er zelf alleen maar gezeik mee met die versterker angry
en versterker staat ook nog eens te nixe...is alleen in gebruik voor achtergrondmuziek maar dat is al te veel gevraagd voor zon geweldige bose versterker....
kwaliteit is een keuze...
ChaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2009
Laatste: 10-9-2009
Berichten: 4
7-9-2009 10:14
Hallo,

Ik heb geen probleem maar ik zoek wel een wiring/block diagram van een Bose 1800 series III power station.
De versterkers zijn in prima staat. Onlangs hoorde ik rommel in de speakers, type 901 IV, en dat kwam door verteerde frontringen van alle conussen. Inmiddels gerepareerd. Omdat ik van beide twee komplete sets heb, moeten twee andere 901 IV speakers ook onder handen worden genomen.

Nu ben ik aan de testfase van de eerste set. Om eventualiteiten te voorkomen zoek ik bedradingsschema’s en blokschema’s van de versterkers. Op een andere site vond ik al een manual van de oudere modellen Bose versterkers, maar wat daar in staat lijkt niet op deze. De verterkers zijn gebouwd in 1987.
Het mag in Engels.

Wie kan mij helpen? Het hoeft niet kosteloos.
Hallo, Ik heb geen probleem maar ik zoek wel een wiring/block diagram van een Bose 1800 series III power station. De verster
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-9-2009 11:05
hebben we het hier nu over speakers of versterkers?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
7-9-2009 18:40

Dré schreef:

Vergeet je niet dat die Bose bakken uit het jaar 100 voor Christus kwamen? Dat was de tijd dat het nog wat mocht kosten en dat men er voor de zekerheid altijd een kerncentrale extra in stopte.
laugh :D ... geniaal happy :) ... en waar !

Overigens zijn die bakken (series 3) redelijk standaard opgebouwd (SA 900), vanaf series V werden het Carvers, of Chevins als ik me niet vergis.

Maar even terug naar 2009; Heb je specifieke problemen met je amps ?

Groeten !
ChaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2009
Laatste: 10-9-2009
Berichten: 4
9-9-2009 16:42
Het gaat om versterkers, model 1800 series III, merk Bose, gemaakt in ongeveer 1987.
Het zijn er twee, ze verkeren in goede staat. Ik heb ze, alweer lang geleden, overgenomen van een verhuurbedrijf. Die had ze staan als inruilmodellen van een disco. Dus nooit op reis geweest en niet mee gesmeten.
Toen ik ze binnenkreeg heb ik ze eerst fatsoenlijk ontstoft. Ik zag toen ook dat alle "modules" netjes in aparte compartimenten zijn gebouwd. Dus: voorversteker, voeding, eindtrap ed. apart, met scheidingspanelen rondom en met netjes omgelegde kabelbomen ed.
Hieruit maak(te) ik op dat het om een klasse versterker ging(gaat). Ik zag dat ook bij topklasse apparatuur van Philips, van de HiFi Laboratories serie (de AH 5XX serie).

Lange tijd hebben de Bose eindversterkers niets gedaan dan alleen maar stof verzamelen. De oorzaak daarvan is dat de luidsprekerboxen die ik ervoor gebruikte, type 901 serie IV, kapotte en verteerde conusringen (aan de voorzijde) bleek te hebben. Ik ben nu bezig alle ringen, 36 totaal, te vervangen en de eerste resultaten zijn bemoedigend.
Bose gebrukte ringen van schuimplastic, met als argument dat ringen van dit materiaal zeer beweeglijk zijn, weinig tot geen massa hebben. Superlage frequenties en dit hoge komen daardoor beter door. Kennelijk waren er nog geen ringen van linnen of van dun rubber (neopreen).
Voor ik nu die eindversterkers van Bose ga inschakelen zou ik de blokschema's en de bedradingsschema's willen hebben. Weliswaar zijn de eindversterkers afdoende beveiligd, door diverse relais (startrelais en afschakelrelais/clixons), maar door blikseminslag kunnen er toch componenten kapot zijn "geschoten", alleen al door de inductie.

Wie kan mij helpen?

Het hoeft niet kosteloos.

Groet,
Chasch
Hallo, Ik heb geen probleem maar ik zoek wel een wiring/block diagram van een Bose 1800 series III power station. De verster
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
9-9-2009 17:50

chasch schreef:

type 901 serie IV, kapotte en verteerde conusringen (aan de voorzijde) bleek te hebben. Ik ben nu bezig alle ringen, 36 totaal, te vervangen en de eerste resultaten zijn bemoedigend.
Bose gebrukte ringen van schuimplastic, met als argument dat ringen van dit materiaal zeer beweeglijk zijn, weinig tot geen massa hebben. Superlage frequenties en dit hoge komen daardoor beter door. Kennelijk waren er nog geen ringen van linnen of van dun rubber (neopreen).

Chasch
Wat wil je nu dat we voor je doen voor je eindtrappen?
Want dat heb ik nog steeds niet begrepen.
Nah, als je bij 901's rubber of canvas vervangings-ringen gaat gebruiken zullen ze nooit meer als 901's klinken sad :(
De 901 vervang je met foam ringen!
zie hier mijn uitleg.
Waar heb je de jouwe gekocht? toch niet in Heerhugowaard mag ik hopen?
De enige echte goeie vind je hier.
De rest wat ik ben tegen gekomen is allemaal niet mooi op vorm, te stug, tot en met waardeloos.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)