Forum > Newbie Forum

[van plaat op cd] hoe vinyl te digitaliseren?

(123 reacties. Pagina 1 van 13)
Moderator(s): Dré
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
9-12-2004 21:57
Omdat ik eigenlijk niet veel van computers ken en na herhaaldelijke zoekpogingen niets gevonden heb over HOE je nu precies moet gaan digitaliseren, stel ik mijn vraag dan toch maar in een nieuw topic.

Hoe begin je met vinyl digitaliseren? Ik las al iets over stille draaitafels, en bepaalde elementen die beter waren om te digitaliseren dan andere.
Heb je bepaalde programma's nodig op computer, speciale kabels of poorten, een speciale geluidsdemping voor de draaitafel? Een methode om drie remixen die op eenzelfde plaat op cd te krijgen?

Graag jullie bevindingen, of hoe jullie het doen.
Ik las ook meer dan enkele keren dat het een tijdrovende bezigheid is. Gaat het dan soms mis zodat je opnieuw moet beginnen? Of is het een kwestie van niet afgeleid worden?

Thanx!
Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
9-12-2004 22:00
Draaitafel, via een plugje van stereo tulp, naat stereo mini jack, op je geluidskaart aansluiten. en dan opnemen met een programa als audicity, of iets anders. En dan dat wav bestnd branden op cd,

Er zijn ook speciale programa's op de markt, omn je vinyl om te zetten.

Succes happy :)
Where words fail, music speaks :D
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
9-12-2004 22:05
Bedankt,

wat ik mij nog afvraag...
Stel je opent een programma en je drukt op record, na het einde druk je weer op stop.
Stel dat er een paar seconden tussen zitten die leeg zijn (vooraleer het nummer begint) en je wilt deze er vantussen halen. (je kan natuurlijk ook cue'en maar stel dat er bijvoorbeeld drie seconden stilte zijn en het nummer dan pas begint, hoe kan ik dit instellen?)

En dat programma, staat dat standaard op een computer normaal?
Of moet je het ergens vandaan halen?

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
9-12-2004 22:24
Ja, dat programma kan dat probleemloos!
Af te halen op deze site.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SinuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
Berichten: 199
9-12-2004 22:28
Denk er wel aan dan je vaak een voorversterker nodig hebt om een draaitafel op je pc aan te sluiten. zo een bijvoorbeeld
QuackAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2004
Laatste: 7-5-2005
Berichten: 29
10-12-2004 10:00
Om ongewenste stukken eruit te halen is het gewoon een kwestie van het stukje selecteren en op delete drukken laugh :D.
Het kan tijdrovend zijn ja, vooral als je een grote collectie over wilt zetten. Het opnemen duurt immers even lang als dat één nummer steeds duurt. Er kan niet erg veel mis gaan, en als het mis gaat moet je opnieuw beginnen wat niet altijd even wenselijk is. Wat in ieder geval wel aan te raden is: neem eerst een stuk op van ongeveer 30 seconden en beluister dit dan even of het goed klinkt. Zo ja, kun je alles verder opnemen. Zo niet, tweak even wat met de instellingen van je geluidsbron/line-in volume op de pc etc. Let bij het opnemen ook op de VU-meters in het programma en zorg er voor dat het geheel niet clipped (dus boven de 0dB).

- quack
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-9-2024
Berichten: 108
10-12-2004 20:31

sinuz schreef:

Denk er wel aan dan je vaak een voorversterker nodig hebt om een draaitafel op je pc aan te sluiten. zo een bijvoorbeeld
Eigenlijk is het niet "vaak", maar altijd. Sommige geluidskaarten hebben dat on-board, maar een RIAA (Recording Industry Association of America) correctie is altijd nodig.

Een dergelijke versterker doet niets anders dan het versterken van de lage tonen met maximaal 20 dB en het verzwakken van de hoge tonen met maximaal 20 dB, met als knikpunt 1.000 Hz.
Dit omdat het dus omgekeerd op plaat is geperst.

Zouden ze een dergelijke correctie niet toepassen, dan zouden de lage tonen heel diepe groeven nodig hebben en zouden de hoge tonen verloren gaan in de eigenruis van het vinyl waarvan de plaat is gemaakt.
Think Different ..
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
10-12-2004 20:44
Dus: programma nodig (te halen via internet), voorversterker van 25 euro nodig, turntable nodig (wordt een synq of akiyama) + element + tulp kabel + cd-r discs.
(jaja, en plaatjes...)

Is de ortofon pro een goed element, ook om te digitaliseren?
Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
10-12-2004 22:13
Kan prima et de concorde pro al pak ik er zelf liever mijn nightclub element voor (gebruik ik alleen maar met opnemen).

Hier de tutorial ( https://www.aboutdj.nl/content/view/23/41/ ) voor het opnemen met audacity.
Naar mijn mening een goed programma wat mee kan met de grote jongens als cool edit en soundforge. Verschil is echter dat je er geen klap geld voor neer hoeft te leggen omdat het freeware is.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
10-12-2004 22:15
Ik wil binnenkort ook gaan digitaliseren, maar snap 1 ding niet helemaal.

Ik koop een synQ xtrm-1, zou ik die dan direct op mijn geluidskaart kunnenaanstuiten, of moet ik eerst via mijn mixer (flat eq), of via een voorversterkertje?
*Quukske*

Terug naar forum Reageer (zonder quote)