Forum > Zelfbouw Speakers

SUB-meeting

(216 reacties. Pagina 15 van 22)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
22-11-2004 13:17
We zijn ook niet aan een max spl meting toegekomen sad :(
De volgende keer moeten we gewoon met zijn allen wat meer struktuur in het testen brengen.
* Roze ruis,
* 1 watt/1 meter
* max spl
* En misschien ook een spl curve van versterker zacht naar hard.
Kan je precies zien wanneer het bij een box niet meer veel extra geeft om er meer vermogen in te pompen.
Sommige boxen gaan juist slechter presteren op hun max.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-11-2004 15:13
SPL_Max metingen zijn best pittig (voor degene die moet meten maar ook voor z'n omgeving). Meten met roze ruis zal dan een probleem worden aangezien het heel moeilijk is de THD te bepalen (tenzij de SPL_max bepaald wordt op "smeulniveau"). Meting met 1 toon is ook niet te doen (zal maar net in een bult of een dip van de kast zitten).

Een mogelijkheid zou zijn om met frequenties die EN in de gebruiksband zitten EN bestaan uit priemgetallen (THD meting is dan mogelijk via FFT) te gaan meten. Met een beetje wav editor draai je zulke testtonen zo in elkaar. Met een proggie zoals SpectraLab (of wellicht met Smaart Live) kun je dan goed bepalen wanneer de driver het niet leuk meer vindt.

Overigens vind ik een meting op 1 meter (bij PA kasten) nog steeds een beetje vreemd. Ik moet er niet aan denken de wegligging van m'n RX-8 te testen in de file...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
22-11-2004 15:43
Er zijn zoveel eisen die je kunt stellen aan een SPL meting net als vergelijkwaarden. Wat dacht je van:
- SPL per liter kastinhoud
- SPL per m² frontaal oppervlak
- SPL per watt ingangsvermogen (de meest gebruikte
- SPL per volt ingansspanning
- SPL per euro kosten
- SPL op 1 meter afstand
- SPL op 10 meter afstand
- SPL op 10 meter afstand met crowd ervoor
etc etc etc.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-11-2004 15:54
Ik vind een SPL meting op 1 meter (omdat het schijnbaar moet) en 10 meter (wat een mooi gemiddelde is voor het daadwerkelijk gebruik van een PA speaker) meer dan voldoende.

Bij HiFi speakers wordt immers ook altijd (tenminste, dat mag ik hopen) een meting op een afstand van 4 meter verricht (omdat dit overeenkomt met het daadwerkelijke gebruik van de HiFi speaker).

En uiteraard wordt er bij deze meting gebruik gemaakt van een versterker die NOOIT de bepalende/beperkende factor kan zijn (bijvoorbeeld een FP-6400 in brug of zo).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-11-2004 20:17

Tom schreef:

Mijn BR's vind ik gewoon lekker universeel klinken, er zullen weinig klanten zijn die het niet vinden klinken.
Een Br is niet echt "storend" dwz ook voor je boxen een lekker geluid. De ervaring die ik heb met BR kasten is wel dat als je moet "drukken" het geluid vaak minder wordt.(Hoeft echter niet persé de kast te zijn)
Ook zijn de meningen erg tegenstrijdig:
De één zegt punishers buiten gebruik perfect, en de ander vind juist weer Br's voor buiten perfect, en punishers in een zaal niet tot hun recht komen.
Ik heb ze helaas niet gehoord maar kan mij toch enigsinds indenken hoe het klonk.
Voor buiten zou ik eerder voor een punisher model gaan dan een BR. (Punisher model zal verder dragen)
Ik heb ooit eens met een AD set proef/demo mogen draaien daar gebruikte men beide systemen in een zaal. Zowel BR (short/medium throw) als "bandpass kasten" (long throw)
Datgene wat je vooraan "mist" bij uitsluitend gebruik van hoornkasten wordt dan opgevangen door de BR kasten.
(nadeel is wel dat je dan eigenlijk geld te veel moet hebben)...of is dat nou juist een voordeel?
De mening dat je voor een punisher veel vermogen moet hebben, deel ik niet.
We hebben er nog even een eindtrap van mij van 2x400 watt op gezet en die kon er ook een behoorlijk geluid uit toveren.
dat geloof ik zeker, mijn Craaft kasten gebruik ik ook wel met een 2x 250w versterker klinkt zeker niet slecht en kan goed meekomen. (normaal staan er 2 yamaha P4500 eindbakken op van 2x600watt)
Welke eindversterker van 400 watt had jij erop staan?
Ik denk namelijk wel dat de kwaliteit belangrijk is, en dus ook bijdraagt aan een goed geluid.
Dat is ook de reden waarom ik nog steeds 2 p2200 yamaha's heb (bijna antiek wink ;) ) maar wel een bak geluid.

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
22-11-2004 21:55

kvm schreef:

Welke eindversterker van 400 watt had jij erop staan?
Ik denk namelijk wel dat de kwaliteit belangrijk is, en dus ook bijdraagt aan een goed geluid.
Er zat wel kwaliteit in de amp.....
het was mijn bose 1800 die gemeten heel wat meer doet dan 2x400 watt, maar ik wil met niemand ruzie krijgen over de specs...... sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-11-2004 22:20

Tom schreef:

Er zat wel kwaliteit in de amp.....
dat had ik al wel verwacht wink ;)
Neemt niet weg dat vaak een goed ontworpen kast ook met minder vermogen best goed presteert.

Martin.
kvm entertainment
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
22-11-2004 22:26
De plots :

www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/TL.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/USW.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/700HP.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/Lab.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/18LW1400.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/B&CPZB46.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/18LW1300.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/Punisher.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/2Punisher.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/1vs2Punisher.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/1vs4Punisher.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/2x18LW1300.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/2x18LW1400.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/2xB&CPZB46.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/2x18LW1400BUX.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/2x18LW1400PL4.JPG
www.lucas-nicolas.easynet.be/submeeting/PL4vsBUX1400.JPG
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
22-11-2004 23:17
BUX VS PL4 shocked 8O

1 Punisher lijkt onder de 65 niet veel meer te doen trouwens... shut up :X

2 Punishers: Netjes!

18LW1300/1400: ziet er verdomd strak uit!

USW's: Dubbel 15"??? shocked 8O

Bij de USW en 700 zit wel hetzelfde bultje rond 70 Hz, invloeden vd loods??
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
23-11-2004 01:57

Contour schreef:

Niet echt een heel eerlijk vergelijk aangezien de basreflexkasten twee dikke impedantiepieken hebben en dus in verhouding weinig reeel vermogen trekken uit de amps op -10dB in vergelijking met de LAB-hoorns. Dit soort testen op -10dB wil niet zeggen dat de speakers evenveel vermogen krijgen daar moet je altijd goed rekening mee houden.
Hier was dus geen rekening mee gehouden. Ook was er geen vaste (juiste) meetopstelling. Vergelijkingen kun je hier dus niet doen!

Mvg Daniël

Terug naar forum Reageer (zonder quote)