Forum > Newbie Forum

Eerste optreden: praktische zaken

(111 reacties. Pagina 5 van 12)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
20-10-2004 20:23
Als je vanwege het gebruik van het keyboard weinig behoeft hebt aan laag, kun je de K115 beter vervangen door de K112. Minder laagweergave, maar de algehele kwaliteit is beter.
Dit lijkt mij persoonlijk beter voor jouw optredens, aangezien jouw publiek ongetwijfeld ook geheel andere eisen stelt aan het geluid.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
20-10-2004 20:32

Rademakers schreef:

Als je vanwege het gebruik van het keyboard weinig behoeft hebt aan laag, kun je de K115 beter vervangen door de K112. Minder laagweergave, maar de algehele kwaliteit is beter.
Dit lijkt mij persoonlijk beter voor jouw optredens, aangezien jouw publiek ongetwijfeld ook geheel andere eisen stelt aan het geluid.

Mvg Johan
Neem ik er 3, ook een monitor voor mezelf, beetje raar om een hoofdtelefoon op te zetten als ik aan het spelen ben happy :). Onderschat het overigens niet, keyboard spelen. Ik volg les sinds 1999, dus ik ben bezig aan het 6e jaar alweer, en een keyboard, solo, klinkt ontzettend goed en de techniek is de laatste jaren daarin sterk verbeterd. Alles kun je leren natuurlijk, maar (beat)mixen en dat soort zaken is niets voor mij, keyboard spelen waarschijnlijk niets voor jullie maar mooie speeltjes als scanners e.d. vind ik wel leuk wink ;).
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
20-10-2004 20:41
Bij solo-keyboard spelers moet ik altijd denken aan:

- standaard ritmes
- heel vaak datzelfde ritme, met alleen een ander melodielijntje
- nederlandstalig
- veel tekst, weinig inhoud
- zie ook: geheime zender 'herrie'

maargoed, die ervaring put ik uit 4 á 5 'one-man-bands' die hoofdzakelijk de trouwfeesten van opa's en oma's op komen luisteren.

Dus eigenlijk ben ik wel nieuwschierig wat jij over mijn vooroordelen te zeggen hebt wink ;)
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
20-10-2004 21:02

massive schreef:

Bij solo-keyboard spelers moet ik altijd denken aan:

- standaard ritmes
- heel vaak datzelfde ritme, met alleen een ander melodielijntje
- nederlandstalig
- veel tekst, weinig inhoud
- zie ook: geheime zender 'herrie'

maargoed, die ervaring put ik uit 4 á 5 'one-man-bands' die hoofdzakelijk de trouwfeesten van opa's en oma's op komen luisteren.

Dus eigenlijk ben ik wel nieuwschierig wat jij over mijn vooroordelen te zeggen hebt wink ;)
Met die mening ben ik het helemaal eens, alleen dan praten we wel over 5 tot 10 jaar terug. In het muzieklokaal waar ik vroeger zat, dacht ik echt (keyboards van 1995 misschien) jeetje zeg, hier zou ik nog geen enkel nummertje echt goed mee kunnen spelen... Echter nu is het stukken beter geworden, kijk eens op www.yamaha.nl en download eens een demonstratie (bij downloads) van bijv. een PSR-3000 of een Tyros.

Er zijn nu keyboards (en die zijn niet alleen voor in studios) met 300 ritmes, dus als 1 liedje 3 minuten duurt heb je al 1500 minuten liedjes met never 1 ritme twee keer gebruikt. Bovendien kun je je reportoire helemaal zelf samenstellen. Ik heb nu een hele mooie Iers liedje, waarvan je echt denkt dat het uit Ierland komt, maar ik kan ook een 60's rock spelen met scheurende gitaren, of een Franse Musette, of een Wildwest thema. Er is ongelooflijk veel mogelijk. Niet om de DJ's af te kraken, maar wanneer ik een bruiloft/etentje of iets dergelijks had zou ik een keyboard speler inhuren, die kan in principe alle stylen spelen. Heb ik een klassenfeest zou ik natuurlijk een DJ uitnodigen, daar is een keyboard gewoon wat minder voor.
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
20-10-2004 21:15

Lukas schreef:

Niet om de DJ's af te kraken, maar wanneer ik een bruiloft/etentje of iets dergelijks had zou ik een keyboard speler inhuren, die kan in principe alle stylen spelen.
Ik zou een band huren sneaky :V

Maargoed, ik kan me voorstellen dat er tegenwoordig best leuke dingen mogelijk zijn,
je ziet ook veel solo-gitaristen die achtergrondmuziek verzorgen e.d. En als je daar een keyboardspeler naast zet zal die ongetwijfeld meer mogelijkheden hebben.

Als je een keer de mogelijkheid ziet iets te filmen / of alleen geluid op te nemen, zou ik het in elk geval wel leuk vinden als je dat hier eens zou posten!

Ontopic; de k112 zou inderdaad best geschikt kunnen zijn. Maar ik kan me voorstellen dat er toch íets meer 'hifi-kwaliteit' gewenst is in jouw geval. En dan zou ik toch liever doorsparen voor bijvoorbeeld de LEM D-400, die door z'n DSP en instelmogelijkheden een wat warmer geluid geeft.
En voor je eigen monitoring zou je ook kunnen kijken naar oordopjes (en dan niet die relatief simpele voor je discman, maar bijv het type dat Laidback-Luke ook gebruikt, Sony leverd dat systeem vanaf 60 euro geloof ik). Aangezien het niet hard hoeft te gaan lijkt me dat goed bruikbaar in jouw situatie.

En welke mixer van Behringer had je in gedachten?

Mark.
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
20-10-2004 21:26

massive schreef:

Lukas schreef:

Niet om de DJ's af te kraken, maar wanneer ik een bruiloft/etentje of iets dergelijks had zou ik een keyboard speler inhuren, die kan in principe alle stylen spelen.
Ik zou een band huren sneaky :V

Maargoed, ik kan me voorstellen dat er tegenwoordig best leuke dingen mogelijk zijn,
je ziet ook veel solo-gitaristen die achtergrondmuziek verzorgen e.d. En als je daar een keyboardspeler naast zet zal die ongetwijfeld meer mogelijkheden hebben.

Als je een keer de mogelijkheid ziet iets te filmen / of alleen geluid op te nemen, zou ik het in elk geval wel leuk vinden als je dat hier eens zou posten!

Ontopic; de k112 zou inderdaad best geschikt kunnen zijn. Maar ik kan me voorstellen dat er toch íets meer 'hifi-kwaliteit' gewenst is in jouw geval. En dan zou ik toch liever doorsparen voor bijvoorbeeld de LEM D-400, die door z'n DSP en instelmogelijkheden een wat warmer geluid geeft.
En voor je eigen monitoring zou je ook kunnen kijken naar oordopjes (en dan niet die relatief simpele voor je discman, maar bijv het type dat Laidback-Luke ook gebruikt, Sony leverd dat systeem vanaf 60 euro geloof ik). Aangezien het niet hard hoeft te gaan lijkt me dat goed bruikbaar in jouw situatie.

En welke mixer van Behringer had je in gedachten?

Mark.
Een redelijk bandje begint bij 400 euro denk ik, tegenwoordig. Ik kan financieel gezien, en ga ik ook doen, voor rond de 100 euro komen. Scheelt wel, terwijl ik ook de hele show geef en een behoorlijk bandje uit die ''computer'' (tis een soort computer ) kan halen.

Ik zou zelf nooit een blokfluit, gitaar of bassist inhuren. Waarom niet? Omdat je voor een leuk deuntje (meestal dan) EN slagwerk EN accoorden EN melodie nodig hebt. Op een keyboard kan dat tegelijk.

Qua mixer: ik bedoel de live mixer series. Dus met de vele XLR's op de voorkant, ideaal voor mijn toepassing dacht ik zo.

Ik gebruik nu 2 x 120 watt Hifi speakers, zouden op zich wel kunnen dienen als monitors in het begin, eventueel uit te breiden. Oordopjes enzo vind ik niets, dan hoor ik de rest niet meer razz :p.
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
20-10-2004 21:34
Heb nog even goed gekeken bij de LEM's. Ze zijn wel wat duurder, maar best makkelijk lijkt me het zonder externe versterker in verband met het gesjouw. Als ik het goed begrepen heb zijn ze 400 watt RMS? Alleen jammer van de goedkoop ogende behuizing, beetje aparte vormgeving, maar als ze een goede weergave hebben drukt dat de pret natuurlijk niet. Tis alleen wel wat meer autotjes wassen dan de DAP'jes laugh :D.

Edit: nu zie ik dat er ook nog een passieve versie is, en die zijn heel wat goedkoper met een DAP-versterkertje erbij, maar dat is zonde lijkt me
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
20-10-2004 22:22

Lukas schreef:

Niet om de DJ's af te kraken, maar wanneer ik een bruiloft/etentje of iets dergelijks had zou ik een keyboard speler inhuren, die kan in principe alle stylen spelen.
Pas op met dit soort beweringen,
ik neem graag de handschoen op........ sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
21-10-2004 08:31

Tom schreef:

Lukas schreef:

Niet om de DJ's af te kraken, maar wanneer ik een bruiloft/etentje of iets dergelijks had zou ik een keyboard speler inhuren, die kan in principe alle stylen spelen.
Pas op met dit soort beweringen,
ik neem graag de handschoen op........ sneaky :V
Natuurlijk kan een DJ ook een langzame ballad spelen (of iets anders) maar in mijn beeld hoort een DJ te scratchen, mixen, enzovoort, en dat vind ik wat minder geschikt voor een bruiloft/diner.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
21-10-2004 09:29
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 21-10-2004 09:36
Wat een vooroordelen........ shocked 8OIk denk niet dat er veel gescratcht word tijdens bruiloften.

Wat ik wel zie is dat bandjes vaak een zeer rigide en vast repetoire hebben, pauzes houden, en nauwelijks in staat zijn om eens iets speciaals te spelen als het een verzoek is van het bruidspaar. Een enkele goede uitzondering daar gelaten, maar die zijn vaak al meer dan een jaar van te voren geboekt.

Recentelijke Voorbeeldjes:
Nog één glas Wodka - Stef Bos
Love - Ayreon
Hebbie die? razz :p
Wij wel......
Maar om je vooroordeel een beetje weg te halen, nodig ik je uit om eens op mijn site te kijken,
je hebt echt een verkeerd beeld van een all round dj:
www.ovmsales.nl/imagine/feesten/bruiloft/
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)