Forum > Newbie Forum

Eerste optreden: praktische zaken

(111 reacties. Pagina 1 van 12)
Moderator(s): Dré
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
17-10-2004 12:08
Ik speel keyboard, en ben uitgenodigd voor te spelen bij een reunie. Er komen naar schatting ongeveer 30-40 personen (de gehele familie is 50 personen, maar een gedeelte komt waarschijnlijk niet wink ;)) en de zaal is ongeveer 15 x 7 meter. Nu is dit mijn eerste optreden, en ik wil het niet verknallen, dus jullie kunnen me vast wel wat belangrijke praktische zaken vertellen. Ik heb zelf 2 x 120 watt speakers (Hifi) op zich wel voldoende want het is slechts als achtergrondmuziek, men moet nog goed kunnen praten. Verder heb ik een F-80z van Antari rookdoos, een lichtorgeltje van 3 x 60 watt, een ministroboscoopje en een 8 kanaals schakelpaneel. Allemaal geen luxe dus, maar het is mijn eerste optreden en er is bijna geen budget. Graag jullie hulp

Lukas.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
17-10-2004 12:14
en weer/nog steeds snap ik het echt niet, keyboord act met dat soort verlichting? wat is de bedoeling ervan
SandervandermaatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2004
Laatste: 23-4-2007
Berichten: 520
17-10-2004 12:26
ik zou kijken of je wat kan huren ofzo qua licht 4parretjes?
liever een ster in me voorruit dan een ster in me gril
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 1344
17-10-2004 14:07
Ik heb zelf 2 x 120 watt speakers (Hifi) op zich wel voldoende want het is slechts als achtergrondmuziek
Een van de meest gemaakte fouten is dat mensen zich verkijken in het benodigde geluid. Zelfs als het voor achtergrondmuziek is, ga je het hier moeilijk mee krijgen, zeker in een grote ruimte.

Huur een goed 12"/1" setje of leen desnoods een aantal HIfi-luidsprekers (en versterkers) erbij. Je luidsprekers zijn gewoonweg niet ontworpen voor het doel waar je ze voor wilt gebruiken.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
17-10-2004 14:37
Even wat verduidelijking.

Het is een keyboard optreden/show, en ik kan in principe elke gewenste stijl spelen (klassiek, modern, traditioneel), eigenlijk alles behalve Trance e.d. Geschikt is: reunie, (kinder) verjaardag, etentje, enzovoort. Ik wil er een soort show van maken met wat rook af en toe en wat lampen (automatisch d.m.v. midi). Dat is het idee.

Voor dit optreden is alleen achtergrondmuziek gewenst. Ik weet, dat het met het geluid allemaal wat krap aan zit, maar er is gewoon weinig, eigenlijk geen budget. Een redelijk setje om te huren is al snel 100 euro en dat budget is er niet. Licht is wat minder belangrijk, ik heb in ieder geval een rookdoos en wat kleurenlampjes.

Mijn vraag is dus: aan welke praktische dingen moet ik denken. De meesten van jullie hebben al jaaren ervaring, dus kunnen me wellicht tips geven.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 1344
17-10-2004 15:49
In dat geval zou het antwoordt moeten komen van één van de oudere heren hier op het forum wink ;).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
17-10-2004 15:51
1 x bewerkt. Laatst door Ideedeluxe op 17-10-2004 16:15
Mijn advies:

Laat je lampen thuis. Doordat het zulke "magere" verlichting betreft voegt het niets toe. Je zult er waarschijnlijk alleen maar knullig door overkomen. Gebruik het budget dat er is, om Rademakers advies op te volgen. Huur een setje actieve luidsprekers, dan zul je ook, als het toch een leuk feestje wordt niet gauw iets tekort komen. Je moet er vooral voor zorgen dat alles er netjes uitziet.

John
I am a TimeDriver!
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
17-10-2004 16:06

ideedeluxe schreef:

Mijn advies:

Laat je lampen thuis. Doordat het zulke "magere" verlichting betreft voegt het niets toe. Je zult er waarschijnlijk alleen maar knullig door overkomen. Gebruik het budget dat er is, om Rademakers advies op te volgen. Huur een setje actieve luidsprekers, dan zul je ook, als het toch een leuk feestje wordt niet gauw iets tekort komen.

John
Een redelijk setje (inclusief speakers, bekabeling en versterkers) van 2 x 400 watt kost al snel 95 Euro. En volgens mij willen ze mij nog geen cent geven sad :(. Ga dan niet, zullen jullie zeggen, je komt enkel knullig over. Echter kan ik wel meemaken hoe het is om op te treden, en als het goed bevalt word ik misschien wel ergens voor gevraagd.

Lukas.
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
17-10-2004 16:11
Je zult ook wel eerst zelf moeten investeren... op een gegeven moment verdien je he wel weer terug...als je goed bent
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-10-2004 16:11

Lukas schreef:

volgens mij
Je hebt het er dus nog niet met ze over gehad? Zou ik wel doen.

Ik zie de laatste tijd best veel topics van mensen die ergens voor worden gevraagd, ja zeggen maar er niet de juiste spullen voor hebben, dan hier komen en vragen om advies, en vervolgens bij ieder advies zeggen dat daar geen geld voor is en liefst meteen er achteraan dat de "klant" het in ieder geval niet gaat betalen.

Ik denk dat er vaak voor het plaatsen van een topic op dit forum al veel verkeerd gaat in de communicatie naar de klant toe. Leg iemand uit wat er nodig is om een fatsoenlijk, doch zéér betaalbaar, showtje neer te zetten. Als ze dat niet willen, dan is de keuze aan jou: gewoon lekker doen en zelf het risico dragen dat het niks wordt, of niet doen omdat je geen zin hebt om half werk te leveren.

En ga eerst eens bij je lokale audio-verhuurboer vragen wat het huren van één powered luidspreker nou echt kost. (Twee heb je er volgens mij niet eens nodig.)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)