Forum > Newbie Forum

Eerste optreden: praktische zaken

(111 reacties. Pagina 2 van 12)
Moderator(s): Dré
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
17-10-2004 16:26

sylvia schreef:

Lukas schreef:

volgens mij
Je hebt het er dus nog niet met ze over gehad? Zou ik wel doen. -> Het is een familiereunie, van mijn familie dus. Communicatie is dus gemakkelijk. Het is geen huiskamerfeestje maar in een restaurant/zalenverhuur. wink ;)

Ik zie de laatste tijd best veel topics van mensen die ergens voor worden gevraagd, ja zeggen maar er niet de juiste spullen voor hebben, dan hier komen en vragen om advies, en vervolgens bij ieder advies zeggen dat daar geen geld voor is en liefst meteen er achteraan dat de "klant" het in ieder geval niet gaat betalen.

Ik denk dat er vaak voor het plaatsen van een topic op dit forum al veel verkeerd gaat in de communicatie naar de klant toe. Leg iemand uit wat er nodig is om een fatsoenlijk, doch zéér betaalbaar, showtje neer te zetten. Als ze dat niet willen, dan is de keuze aan jou: gewoon lekker doen en zelf het risico dragen dat het niks wordt, of niet doen omdat je geen zin hebt om half werk te leveren. -> Tsja, het is natuurlijk ontzettend leuk als je voor de 1e keer gevraagd word. Als je al jaren in het vak zit, en er is geen budget zou ik simpelweg zeggen: jammer, maar voor niets gaat de zon op.

En ga eerst eens bij je lokale audio-verhuurboer vragen wat het huren van één powered luidspreker nou echt kost. (Twee heb je er volgens mij niet eens nodig.) -> Ik heb al een beetje rondgesurfd. Ik wil best komen, maar ik ga echt niets huren wanneer ze mij nog zelfs geen onkosten vergoeden.
Dj fleurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2003
Laatste: 24-3-2010
Berichten: 391
17-10-2004 22:08
tip 1: lees na het posten even je bericht door, of druk op de bekijk knop op de typ-site
 
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 9476
18-10-2004 00:18
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 18-10-2004 08:59
Als ze willen dat jij de muziek verzorgt, is het niet meer dan normaal dat er enige kosten gemaakt worden om muziek te maken.
Als ze een artiest zouden willen huren die het zelfde doet, zijn ze snel € 300,- kwijt, dus ze moeten niet gaan zeuren om € 100,- bij elkaar te leggen.

Als je toch je hifi boxjes gaat gebruiken, loop je dikke kans dat je verterker het begeeft, en je boxen erbij, omdat ze er gewoon niet voor gemaakt zijn om op flink volume lang achter elkaar door te spelen. Wie gaat dat betalen?

Lampjes en rookdoos thuis laten, staat knullig!
Neem gewoon een lekkere 300watt bouwlamp mee op een gammma statiefje (je buurman heeft er vast wle eentje in de schuur staan) en zet er een kleur filtertje voor zodat het licht niet te hard is. Dan heb je temiste een beetje echt licht.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
18-10-2004 08:56

Tom schreef:

Als ze willen dat jij de muziek verzorgt, is het niet meer dan normaal dat er enige kosten gemaakt worden om muziek te maken.
Als ze een artiest zouden willen huren die het zelfde doet, zijn ze snel € 300,- kwijt, dus ze moeten niet gaan zeuren om € 100,- bij elkaar te leggen.

Als je toch je hifi boxjes gaat gebruiken, loop je dikke kans dat je verterker het begeeft, en je boxen erbij, omdat ze er gewoon niet voor gemaakt zijn om op flink volume lang achter elkaar door te spelen. Wie gaat dat betalen?

Lampjes en rookdoos thuis laten, staat knullig!
Neem gewoon een lekkere 300watt bouwlamp mee op een gammma statiefje (je buurman heeft er vast wle eentje in de schuur staan) en zet er een kleur filtertje voor zodat het licht niet te hard is. Dan heb je temiste een beetje echt licht.
---> In de quote van Sylvia heb ik wat dingen gezet achter de vragen' wink ;)

Tsja, en dat is nou moeilijk... Het is een familiereunie, en je snapt dat wel, geen budget ervoor, tenminste ze willen geen budget maken... En ik loop al maanden te denken om op te treden, en je snapt dat het moeilijk is dat zo maar ff af te slaan. Ik moet me toch voornemen dat ik geen zin heb dat mijn thuisinstallatie (die Hifi boxjes, hard zat, voor thuis) stuk zijn, dus ze mij wel wat budget moeten geven om wat te huren. Licht komt in ieder geval op de 2e plaats. En geen budget: jammer. Dan maar geen optreden, ik wil het ook het eerste optreden echt goed doen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 9476
18-10-2004 09:01
Laat je nou niet te makkelijk uit het veld slaan,
er is vast wel iemand in de familie die een stel pa boxjes en een versterkertje voor je heeft.

En anders misschien wel de zaal waar jullie je feestje gaan houden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
18-10-2004 09:15
Naar belichting toe: gewoon Tom zijn advies opvolgen, zo'n bouwlampje zoeken, statief, filter en that's it, kan dus makkelijk gratis!

Naar klank toe zit je dus inderdaad met een probleem als je je installatie niet wilt stukmaken... Als er echt nul-komma-nul budget is, kun je nog altijd eens rondlopen bij huiskamer-DJ's en "drive-ins zonder werk" of ze je niet ff kunnen helpen, eventueel stel je hen voor om visitekaartjes voor je neus te leggen of zo? Probeer dit niet bij een verhuurfirma of een goed draaiende drive-in want die leggen je een factuur voor laugh :D. Ben je klein en wil je groeien? Dan moet je ofwel risico's nemen ofwel moet je gaan samenhokken met iemand uit een gelijkaardig vakgebied zonder dat hij rechtstreekse concurrentie is, want dan krijg je ook weer niks natuurlijk.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 108
18-10-2004 15:38
Waar treed je eigenlijk op? Grote kans dat in een standaard zaaltje al vanalles aanwezig is.

Mocht dat niet zo zijn, kun je altijd de lokatie en datum hier neerzetten. Wellicht dat iemand je wil matzen .. Volgens mij is het hier voor meer dan de helft van de mensen op het forum nog steeds een hobby happy :)
Think Different ..
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
18-10-2004 16:49
al had je hier in de buurt gewoont 2 bouwlampies op statiefjes had ik wel gehad. een oude parcan ookwel. ff je helpen met een filtertje ervoor flansen evoila.. ongetwijvelt dat er iemand in de omgeving is die je daarmee ook kan helpen,.. ken iemand die al redelijke tijd met een gitaar versterker en een keyboard speelt een beetje gitaarversterker pompt redelijk wat geluid, en houdt dat uren vol.. je moet wel een redelijk knappe hebben zodat je wat effect eraan kan geven anders klinkt het ruk! zo zou je toch wel het een en ander moeten kunnnen vinden ideeën zat iig
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
18-10-2004 18:48
Het zaaltje is in een restaurant, en is verder niets aanwezig qua PA (misschien kleine typische horeca speakertjes razz :p). En tsja, geen budget, jammer dan. Ten eerste slijt m'n appratuur ( nou ja appratuur ) en ten tweede moet ik er wel wat aan over houden. Jammer maar helaas, ik spaar eerst wel voor een hele mooie set, zet wat advertenties en dan moet het lukken! Ik dacht zelf aan 2 K115 met een Palladium versterkertje. Verder kreeg ik nog een aanbieding van een bedrijf maar wel 2e hands: 8 x par 56, 2 x Botex T4 DMX bar, 2 x statieven, alle kabels en flightcases, en de DJ Mingle van Botex als licht paneel voor 590 euro. Best mooi dacht ik zo. Dit is ook de basis lichtset voor mij.
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
18-10-2004 19:18

Lukas schreef:

en ten tweede moet ik er wel wat aan over houden.
De beste manier waarop je er 'wat' aan overhoudt is door die paar euro'tjes te steken in het huren van een goede set. Wie weet hou je er dan een vervolgopdracht aan over.

Eerst vertel je dat het je alleen gaat om de ervaring en om het spelen. Nu wil je er opeens aan verdienen. Nou tegen de tijd dat je het zover geschopt hebt dat er iets aan valt te verdienen heb je al héél wat optredens achter de rug die qua verdiensten niet verder komen dan het vergoeden van de op die avond gemaakte kosten en wat afschrijving.

Daarom is het ook hobby. Sparen voor nieuwe dingen werkt zéker in het beginstadium beter via een bijbaantje wink ;)

Mark.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)