Forum > Algemeen Forum

brand

(38 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
21-3-2003 11:51

Tiemen schreef:

We spreken hier trouwens over klasse E branden, waar alleen poeder/CO2/halonen toegelaten zijn om te blussen. Over dat halon, is dat nu nog toegelaten of niet om te gebruiken?
De enige Halon installaties die ik ooit gezien heb waren geplaatst in computerruimtes. Er was een speciale alarminstallatie met detectoren om eventueel aanwezige mensen te waarschuwen. De Halon installatie kon dan pas actief worden als er niemand meer in de ruimte was en alle deuren afgesloten waren. Volgens m'n stage begeleider (toendertijd) was dat omdat Halon niet bepaald vriendelijk spul is (voor mensen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
21-3-2003 15:01

Dré schreef:

De Halon installatie kon dan pas actief worden als er niemand meer in de ruimte was en alle deuren afgesloten waren. Volgens m'n stage begeleider (toendertijd) was dat omdat Halon niet bepaald vriendelijk spul is (voor mensen).
Halon werkt stukken beter dan CO2-blussers en waren tot voor een paar jaar de lievelingsblustoestellen van de meeste brandweermannen (voor kleinere branden natuurlijk!). Bluswerking: wegnemen van zuurstof. Waarom moesten de mensen buiten zijn? Tjah... logisch: wegnemen van zuurstof is niet bepaald bevorderlijk voor een mens wink ;) . Waarom wordt het niet meer gebruikt: het is verboden om CFK's te gebruiken (halonen hebben daar ergens en verband mee maar mijn chemische kennis daaromtrent is al een 5-tal jaar niet meer ge-refreshed geweest, sorry). Reden: het legendarische "Gat in de Ozonlaag".

Tom schreef:

Belangrijke redenen om Co2 te gebruiken boven andere blussers:
*Veiligheid (geen elektriche geleiding)
*Kracht (meer blusrendement to van andere blussers)
*Mensvriendelijk (geeft geen letselschade wanneer gebruikt om kleding te doven)
*App. vriendelijk (er beschadigt veel minder)
Bijna juist! Uitgezonderd de derde reden!!! GEbruik NOOITNOOITNOOIT CO2-blussers om mensen te blussen!!! Als je ooit het "geluk" hebt om een nét gebruikte CO2-blusser te zien, dan zul je merken dat op de uitgangstuit een witte "sneeuwlaag" ligt wat er duidelijk op wijst dat de temperatuur van de uitstoot een héél eindje beneden het vriespunt ligt!!

Dré schreef:

De brandweer zal er na zo'n 10-15 minuten zijn (en hopelijk blusklaar binnen 15-20 minuten).
Praktisch voorbeeld:
We gaan uit van de slechtste veronderstellingen: vrijwilligerskorps (die dus thuis is) en midden in de nacht (iedereen slaapt). Ik gebruik mijn eigen cijfers waarbij ik duidelijk wil melden dat ik vér van de kazerne woon en mijn auto steeds in een garage staat een paar huizen van waar ik woon! Niet echt ideaal dus!!
Telefoon => oproep: 30seconden
Oproep => uitrukklaar: 100seconden (en op dat ogenblik zijn er reeds wagens vertrokken!!)
Vertrek => aankomst: afhankelijk van de afstand, reken hierbij zo'n 5 minuten, echt verre boereparochies kunnen natuurlijk wel een kwartier duren!
aankomst => eerste blussing: 2min.
Geef toe Dré, een groot verschil met wat jij noemt (15 à 20min voor de eerste blussing). maar je hebt wél gelijk dat een klein brandje ondertussen al héél groot kan zijn! VAndaar nogmaals herhalen: éérst de BRW bellen en DAN PAS proberen te blussen!

Groeten,
Didier
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Tha joshhStandaard Lid
Sinds: 27-9-2002
Laatste: 31-1-2010
21-3-2003 20:14
Bij mijn weten zijn halonen-blussers wegens oa de enorm zware milieu belasting bij wet verboden. Deze blussers zijn wel vele malen effectiever dan welk ander blusgas dan ook. 400ml is genoeg om een complete fabriekshal te blussen.
if everything seems under control, you're just not going fast enough.
SnakeEffect Guru
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
21-3-2003 20:19
Ik zal wat meer duidelijkheid brengen.

Zoals het woord het zelf zegt, bestaat de ozonlaag uit ozon.

Deze chemische verbinding, die alleen uit zuurstof bestaat (brutoformule: O3), beschermt onze planeet tegen schadelijke straling en electromagnetische golven afkomstig uit de kosmos (het merendeel van deze straling wordt veroorzaakt door de kernfusie van waterstof in de zon).

Het is geweten dat de ozonlaag aan de polen dunner is dan elders.

Chloorfluorkoolwaterstoffen (CFK's) tasten de ozon aan; ze reageren met de moleculen O3, zodat er O2 (zuurstof) en CFK overblijft (de chemische reacties zijn helaas verhuisd naar de diepe krochten van mijn geheugen).
Het resultaat is een kettingreactie. Eén molecule CFK is dus in staat om meerdere moleculen O3 te 'vernietigen' (omzetten is hier juister).

Omdat, zoals gezegd de laag ozon aan de polen het dunst is, gaat daar het snelst een gat ontstaan.

Gelukkig wordt er door moeder natuur voor evenwicht gezorgd, anders zouden we allemaal sterven aan huidkanker.
Tijdens onweren worden moleculen zuurstof (O2) omgezet in moleculen ozon (3 O2 -> 2 O3). Alleen gebeurt dit proces alleen bij blikseminslag (bvb tussen de wolken onderling, maar ook als er een bliksem op je schoorsteen inslaat), dus duurt het wat langer vooraleer er evenwicht ontstaat. De vreemde geur die je soms bij onweders gewaar wordt, is de geur van ozon.

De reden dat halonen zo goed blussen, is dat ze zeer graag binden met het element zuurstof (O). Zoals de vuurdriehoek zegt, neem één van de drie schakels weg (hier zuurstof) en de brand houdt op.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
22-3-2003 03:16

DSalembier schreef:

Bijna juist! Uitgezonderd de derde reden!!! GEbruik NOOITNOOITNOOIT CO2-blussers om mensen te blussen!!! Als je ooit het "geluk" hebt om een nét gebruikte CO2-blusser te zien, dan zul je merken dat op de uitgangstuit een witte "sneeuwlaag" ligt wat er duidelijk op wijst dat de temperatuur van de uitstoot een héél eindje beneden het vriespunt ligt!!
Nou, als ik kan kiezen tussen branden van mensen en blussen, dan is de keuze snel gemaakt. Als ik dan kan kiezen tussen poeder of schuim, dan is de keuze ook snel gemaakt. Kijk maar eens bij autoraces, (ze hebben uiteraard wel speciale pakken aan), er word gewoon met schuim op een persoon geblust als dat nodig is.
Uiteraard is afdekken of blussen met water voor mensen beter, maar als je dat nou niet voor handen hebt......DAN kiezen we dus voor schuim boven zout lijkt me.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BobWStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
22-3-2003 09:16
Zout is dan ook veel pijnlijker, want je hebt wonden, en als je zout in een wond krijgt gaat het heel erg pijn doen en geeft een vreselijk branderig gevoel.

Groeten, Bob
Dj mikkieStandaard Lid
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
22-3-2003 10:54
dit lijkt mij dus niet omdat je alleen het vuur blust en dat de fles koud wordt heeft ergens anders mee te maken(als je wel eens een dakbrander hebt gezien daar is de gasfles ook van bevroren als je even gebrand hebt, gebeurt gewoon bij alle vloeibare stoffen die in gas worden omgezet)en als je even een straal van ongeveer -200 tegen je aankrijgt is niet zo heeeeeeeeeel erg hoor.
schnappi???
TiemenStandaard Lid
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
22-3-2003 11:01

dj mikkie schreef:

...als je even een straal van ongeveer -200 tegen je aankrijgt is niet zo heeeeeeeeeel erg hoor.
Eens een halve second je vinger in vloeibare stikstof steken. Je kan hem er gewoon afbreken dan. Dit is wel degelijk HEEL erg. (tenzij jij het niet erg vindt om afgebroken lichaamsdelen te hebben).
De straal zal een temperatuur van -80 graden hebben. Nooit op dingen die ademen spuiten dus!

Tiemen
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
22-3-2003 11:47
Ik weet precies hoe vloeibare stikstof op je handen voelt. Ze gebruiken dat om wratjes weg te halen. En geloof me, dat doet maar niet een beetje pijn ook! Je hoort het gewoon sissen. Zo koud is het. Het is moeilijk je zo een voorstelling van te maken dj mikkie, maar als -80 al zo'n pijn doet en jij wil wel eventjes -200 op iemand richten? Dan blijf ik toch liever zo'n 50 meter van jou vandaan.
Volgende keer Peter!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)