Forum > Algemeen Forum

Concurrentie...

(67 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
17-3-2003 19:39
2 x bewerkt. Laatst door Peter op 18-3-2003 10:16
Bij ons in de buurt zijn er veel kleine drive-ins. Dat zorgt natuurlijk voor een hoop concurrentie, alleen geen eerlijke. Sommigen vragen zulke belachelijk lage prijzen (wij helaas ook nog te laag) dat het gewoon niet meer te doen is. Bijkomstigheid is dat er ook erg veel geprutst word en er gewoon geen goede shows worden weggezet. Daardoor gaan mensen sneller naar de professionelere drive-ins toe en is er voor ons geen werk meer over. Maar wat te doen als je in zo'n zelfde situatie terecht komt.

- Koop verstandig. Ga geen overhaaste aankopen doen en zorg dat je in één keer de goede spullen hebt. Ga dus niet de conrad gids openslaan: "Oohhh, boxen met een 18" woofer.. die moeten wel goed zijn!" Meteen beginnen met merken als RCF, AD werkt niet. Dat is gewoon veel te duur. De JBL liggen net op het randje (de budget series) en gaan kwalitatief ook nog wel goed.
- Schuw geen 2ehands apparatuur. Veel spullen zijn 2ehands voor een leuke prijs te krijgen. Let wel goed op dat alles nog in goede staat is, maar denk niet bij voorbaat: "2ehands... neej, liever nieuw, dan weet ik zeker dat alles goed is." Logische redenering, maar ook 2ehands zijn spullen in nieuwstaat te koop, hoewel ze al 3 jaar oud zijn. Kijk dus zeker eens rond. Je zal met een 2ehands setje RCF speakers veel meer plezier hebben dan een nieuw setje skytec. (extreem voorbeeld)
- Zet een goede show weg. Dit hangt natuurlijk nouw samen met je apparatuur, maar ook van de muziek die je draait. Zorg dat alles naar behoren werkt, cd's niet overslaan, alle snoeren goed aangesloten. Kortsluiting tijdens een feest is niet echt goede reclame.
- Kom zo professioneel mogelijk over. Zorg dat de boel er gelikt uit ziet, zodat mensen al bij binnenkomst een goede indruk van jullie krijgen. En probeer dan ook de goede indruk te houden. En wees nie bang als je eens een scheef mixje weglegt. Dat is zo weer over.

iemand, ik dacht Tom] schreef:

Liever een slechte mix (10 sec) dan een slecht gekozen nummer (3 min)
- Zorg dat je er op tijd bij bent. Maak reclame op basisscholen, een goede plek voor beginnende drive-in's. Probeer zoveel mogelijk contacten te leggen. Maak of laat kaartjes maken met persoonlijke gegevens en gegevens van de drive-in. Zorg dat je er altijd een aantal bij hebt, zodat als het eens ter sprake komt, je meteen een kaartje kunt geven. Zo wordt je snel bekend en heb je snel wat adresjes. Als je je zaakjes goed op orde hebt en je maakt een indruk heb je grote kans dat je daar nog een keertje terug kunt komen. Zo creeer je wat vaste plekken, wat altijd fijner is dan steeds ergens anders.
- Probeer wat deals te maken met andere serieuze beginners. Spreek bijvoorbeeld af, dat als je een feest niet kan, je het doorschuift naar hen en andersom. Zo zorg je ervoor dat de kans groter is dat ze nog bij je terugkomen, omdat je ze niet in de steek liet en een goede service verzorgde. Zorg er wel voor dat je zeker bent dat de ander ook goed bezig is.
- Aarzel niet om de prijzen te verhogen. Lage prijzen trekt sommige mensen aan, maar ze kunnen ook zoiets hebben van: "Hmm, voor zo'n prijs zal het wel niet veel zijn". Alle waar naar zijn geld...
- Doe ervaring op bij grote drive-in shows. Vraag of je een keertje meemag om te kijken hoe zij het allemaal aanpakken. Hier leer je veel van, ook hoe je alles zo efficient mogelijk doet. Zo kun je de truucjes afkijken om je eigen show te optimaliseren. Vooral wat opbouw betreft, waar bij de meeste kleine drive-ins veel tijd in zit vanwege alle kartonnen dozen die moeten worden uitgepakt. Loos die dus zo snel mogelijk. Cases zijn practischer (helaas ook duurder), maar geven een veel betere indruk en het werkt veel lekkerder. Probleem is wel dat de boel veel zwaarder wordt.
- Laat je niet afschrikken door slechte ervaringen. Je zal nog heel wat tegenslagen tegenkomen en als je bij de eerste al stopt heb je er niks van geleerd. Leer van je fouten en probeer ze te voorkomen. Ook dit leer je met vallen en opstaan. Je maakt zeker in het begin veel fouten, maar als je ervan leert zal dit zeker minder worden en wordt je vanzelf beter.
- Wees eens origineel. Zorg dat er iets is waardoor jij beter bent dan de rest. Zorg iig voor goede spullen, zodat je wat kwaliteit betreft de rest als overtreft. Zorg voor een pakkende naam. Als het kan kun je ook een site maken, maar doe dit alleen als je het ook kan. En pas op met de promotie hiervan, zeker als je een belastingontduikende buma/stemraschendende drive-in bent. Als je je site te duidelijk in beeld brengt loop je meer risico. Op die manier hebben wij onze naam moeten veranderen, omdat ze onze site tegenkwamen.

Dit zijn wat punten waar je goed op moet letten bij een beginnende show als je echt serieus er mee bezig wilt zijn.

Last Updated 18-03-2003 10:10
Volgende keer Peter!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
17-3-2003 20:27
Hallo,
bedankt voor de tips, misschien kunnen we met zijn alle nog voor meer tips zorgen !
Ik woon helaas in de grote stad (TILBURG) en heb ook veel last van concurentie, zo erg dat ik geen toekomst in mijn drive-in show zie. Tenzei ik iets speciaals te bieden heb. Maar alleen al in MIJN buurt zitten circa 20 drive-in's van klein (de conrad boy's laugh :D ) tot de grote proffesionele !
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
17-3-2003 20:34
Ach, laat je niet gek maken.
Ik heb in die ruim 20 jaar dat ik met de drive-in show bezig ben al heel wat "concurrenten" zien gaan en komen. De paar grote én goeie jongens in de buurt ken ik allemaal en er is genoeg werk voor iedereen.

Ik probeer een scherpe prijs aan te bieden maar ga niet voor de laatste euro zitten concurreren. Als een klant alleen maar de goedkoopste wil verwijs ik hem met plezier naar iemand anders. Dan ben ik echt niet geïnteresseerd (en blijf ik wel een avondje thuis).

PS Peter, leuk onderwerp (hoewel er wel wat open deuren in je verhaal staan...)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
17-3-2003 21:11

Victor schreef:

PS Peter, leuk onderwerp (hoewel er wel wat open deuren in je verhaal staan...)
Thnx, ik zal binnenkort de boel nog even updaten, maar nu zit ik middenin mijn pw-week, dus heb ik het een beetje te druk. Ik zal zo snel mogelijk de deuren proberen te sluiten wink ;)
Volgende keer Peter!
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
17-3-2003 21:35
Ik ben het met Victor eens dat je je niet gek moet laten maken, als je echt wilt moet je doorzetten en dat dan ook tonen, en vooral hoog boven die Conrad ventjes gaan staan, als je een beetje mooie show hebt moet je dat al niet meer als concurentie zien, hun moeten er toch een keer mee stoppen omdat het niet meer gaat om wat voor reden dan ook!
En Max, als ik jou site eens bekijk zie ik echt geen Conrad spul, dus als je echt wil moet je ervoor gaan, die ventjes kappen er echt wel mee, dan is er steeds meer plek voor jouw drive-in wink ;)

Groeten, Bob
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
17-3-2003 23:25

Max schreef:

Ik woon helaas in de grote stad (TILBURG) en heb ook veel last van concurentie...
Tja, ik woon in een dorpje (niet ver van je vandaan Max) en hier hebben we toch ook al flinke concurrentie. Grote namen genoeg (Conrad boys zitten hier ook genoeg hoor wink ;)) maar gelukkig hebben wij ook geen slechte naam happy :) We worden ook wel eens in Tilburg geboekt, dus toch beter reclame maken Max (= vooral mond op mond!) wink ;) Ik zal reclame voor je maken bij mijn moeder (die heeft er een zaakje) razz :p
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
18-3-2003 01:16
Hier in Heerhugowaard (kleine plaats) zitten een stuk of 8 drive-in shows.
3 serieuze, en 5 budgetjochies. Die het bij wijze van spreken voor niets doen.
Concurrentie, ach,
ik mik op een eigen groep, de jochies weer op de scholieren, en de andere twee willen alleen het grotere werk doen.
Dus het valt hier wel mee.
Het gebeurd wel eens dat ze bij mij afketsen op de prijs, maar ze komen er meestal snel achter dat goedkoop=duurkoop.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
18-3-2003 02:47
Wij hadden hier ook eerst veel kleinere concurrenten... de wat grotere drive-ins zagen we nog niet eens als concurrentie al begint dat wat meer te komen.

Wij zijn wel een van de weinige kleinere disco's die nog bestaan... veel anderen zijn gestopt, denk dat het beste is om gewoon door te blijven gaan, dan maar 4x per jaar draaien, maar iig niet stoppen...
vaj-ta-lie-tie
DJ HanSie VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2003
Laatste: 11-4-2015
Berichten: 219
18-3-2003 02:48
Het valt hier ook wel mee.
Wij zijn eigenlijk de enige echte drive in show hier in de stad (Meppel)
Er zit hier wel een licht en geluid bedrijf, die doen ook drive in shows..
Dit bedrijf is wel aardig bekend hier, maar ook erg prijzig.
JoopgoudvisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 9-10-2011
Berichten: 84
18-3-2003 16:29
Dré/Victor,
Kunnen jullie hier geen sticky van maken? Want het lijkt mij verdomd handig, als je een newbie bent op dit gebied en niet weet hoe je het moet aan pakken.

Mvg,
joopgoudvis
PSL: Prisma Sound & Light

Terug naar forum Reageer (zonder quote)