Forum > Zelfbouw Speakers

baskast voor Eminence Delta 15?

(32 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
D i c K ieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2004
Laatste: 8-8-2004
Berichten: 11
17-5-2004 12:37
Jup,

Ik ben bestuurslid in een jeugdhuis(JH 't arsenaal). We vonden juist twee zelfgemaakte baskasten terug die ze tot enkele jaren geleden gebruikten in het jeugdhuis. Ze werden weggehaald omdat het niet echt mooi klonk. Logisch als je weet dat ze ongefilterd werden gebruikt. In de kasten steekt een Eminence Delta 15 speaker. Aangezien deze baskasten gebruikt werden zonder filter twijfel ik ook sterk aan het ontwerp van deze kasten wat dus wel belangrijk is als ik hier zo een beetje lees. De binnenmaat van de kasten is 69x48x35. De speaker zit vanvoor gewoon in de voorkant vastgemaakt. onder de speaker zitten twee gaten van 11,5 doorsnede(deze baspoorten hebben geen buis in de baskast zelf--> gewoon gat!). Tegen de kastwanden ligt glaswol.
Dus enkele vraagjes:

-zit dit een beetje goed, of werd volledig de verkeerde kast gemaakt.
-heeft iemand bouwplannen liggen voor een geschiktere kast die al zijn dienst bewezen heeft met deze speakers.
-op hoeveel moet deze speaker in de kast dan gefilterd worden(actief of passief)?

'k Hoop op reactie.
toch al bedankt
Ron.van.wieringenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2004
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 5
17-5-2004 13:20
1 x bewerkt. Laatst door Ron.van.wieringen op 17-5-2004 15:26
Op www.selfmadehifi.de kun je de gegevens vinden van de Eminence Delta 15. Je vindt er ook een programmaatje (BassCAD) om kastconstructies door te rekenen.
In principe hoeft het niet fout te zijn als er reflexpoorten inzitten zonder buis erachter. Bij PA-speakers komt deze constructie wel vaker voor. Je kunt het zien alsof de pijpen achttien millimeter lang zijn (even aannemend dat dat de dikte van het gebruikte hout is).
Voor de Em-Delta-15 geeft BassCAD de volgende resultaten: een gesloten kast van 100 liter zou redelijk moeten werken, kleiner moet je echt niet gaan, omdat hij dan gaat dreunen rond de 110 Hz. En bij deze grootte geeft hij nog een beetje bas (lees: wel hard genoeg, niet echt diep). En dat is in veel ruimtes toch al een rot-frequentie (is mijn ervaring als drive-in DJ die in alle zalen steeds weer de equalizer moest hanteren en dat lag echt niet aan mijn boxen!) omdat een golf van die lengte resoneert tussen vloer en plafond (moet je voor jouw jeugdhonk natuurlijk effe narekenen). De Delta-15 voelt zich in een nog wat grotere kast (200 liter) wel wat lekkerder en beloont dat met dieper laag en minder gebonk.

Dan m.b.t. een bass-reflex. Je noemt als huidige afmetingen 69x48x35. Als ik aanneem dat dat buitenmaten zijn, komt het overeen met 85 liter (wanddikte en omvang van de speaker heb ik erafgetrokken). Volgens BassCAD geeft dit, gecombineerd met twee gaten van 11,5 cm een rampzalig geluid, met een enorme "boost" rond de 110 Hz (die zoals ik net al zei, waarschijnlijk toch al versterkt werd door ruimteresonanties) en daaronder een stijle afval zodat er onder de 70Hz vrijwel niets overblijft. Maar dat is nog niet alles: vrijwel alle papieren konussen van Eminence resoneren wat rond de 2KHz, met wat vervorming, dus in jouw ongefilterde versie komt dat er nog eens overheen.
Kort samengevat: de speakers zijn heel bruikbaar, maar wel in een andere box en met een goed filter. Ik zou gaan voor de tip van Strassacker (op wwww.lautsprechershop.de) en een 200 literkast maken (stevig, met WTW-verstevigingen) met twee reflexpijpjes van 10 cm doorsnee en 12 cm lengte. Goed filter erin en combineren met een mid-hoog hoorn vanaf 2KHz (misschien 3 KHz). Anderen op dit forum hebben misschien tips voor je mbt de hoorn of het filter. Als je het bij Eminence wilt houden, kun je eens kijken naar de EAPT150 (niet duur, goede specs) of anders Visaton HTH8.7 (ook niet duur, maar lastiger te filteren).
Succes !
Doe het zelf -- Je wilt er toch trots op zijn of niet dan?
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
17-5-2004 13:46
De kast die berekent is, is niet echt geschikt als baskast. Hij is veel te hoog getuned (rond 75 hz) waardoor hij weinig giepgang heeft en dus niet lekker doordrukt. Dat ligt overigens niet alleen aan de kast, de speaker zelf is ook niet een hele beste basspeaker met een Xmax van 2.7mm dus geweldig laag zal je er nooit echt uitkrijgen. Eminence staat verder bekent om de powerdipjes in veel speakers uit hun assortiment, dat maakt een goede kast berekenen moeilijker, maar wat je nu hebt MOET wel beter kunnen ;-)

Even voor de duidelijkheid: ik heb even teruggerekent en kwam op een kast van ong. 110 liter netto uit, op 74 hz getuned, Poortdoorsnede van 11,5 cm en de lengte wordt dan 1,9 mm (de dikte van het hout dus).
De TFM (dus zonder powerdip) geeft een bult van bijna 7db bij ong. 101hz, daar wordt versterkt het geluid dus flink versterkt. Op 50 hz (toch wel fijn als een baskast dat zou halen), geeft de kast 16.5 db MINDER weer, dan dat hij doet bij 101 hz, wat neerkomt op 102 'echte' db's. Heel weinig dus.
Wil je hem beter hebben klinken, dan zul je dus db's in moeten leveren, voor meer laag.

Het echte berekenen laat ik over aan de super-experts, maar waarschijnlijk zal het resultaat niet geweldig zijn omdat je ook nog rekening moet houden met een powerdip.

succes!
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
17-5-2004 14:42
Zoals Next al zei, hebben nogal wat luidsprekers van Eminence last van een powerdipje. De Delta 15 is daar geen uitzondering op.
Een 15 incher met een Xmax van 2,7 mm is gewoon geen (sub)basspeaker. Maak er 5 á 6 mm en het begint er op te lijken, maar op dat moment wordt deze speaker al gesloopt, lijkt me dan ook dat deze speaker voor een topkast bedoeld is.

Het komt uiteindelijk er op neer dat de kast die je momenteel voor de Delta 15 gebruikt, helemaal zo gek nog niet is. Er is volgens mij ook dan ook best wel over nagedacht (lees: Veel meer soeps kun je er gewoon niet van maken).
Alleen dat glaswol getuigd mijns inziens van minder nadenken.

De kast die je momenteel gebruikt zal niet veel meer aankunnen als 120 Wrms. Geen echt laag produceren, maar wel impliceren dat deze dat doet. Het is een zogezegd truukje dat vaak wordt toegepast in audioland (een boost rond de 100 Hz).
Wat je veel beter zou kunnen doen is opzoek gaan naar een nieuwe basluidspreker en daar een nieuwe kast omheen bouwen. En gebruik een filter!! Zodat de speaker niet hoger doorloopt en niet lager gaat.

Welke basspeaker het meest voor je geschikt is, hangt van je toepassing af; Hoeveel mensen, welke muziek, afmetingen van de ruimte, het budget en dergelijke. Als je die dingen bekend maakt, dan komen er van het forum af ongetwijfeld vanzelf suggesties voor een goede basspeaker.
Het hoeft niet duur te zijn om er op vooruit te gaan (gezien de speaker die je nu gebruikt razz :p).
Over het algemeen geldt wel dat hoe meer je uitgeeft hoe meer bas je krijgt, uitzonderingen daargelaten, dus informeer eerst voordat je iets aanschaft happy :).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Ron.van.wieringenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2004
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 5
17-5-2004 15:27

Rademakers schreef:

Het komt uiteindelijk er op neer dat de kast die je momenteel voor de Delta 15 gebruikt, helemaal zo gek nog niet is. Er is volgens mij ook dan ook best wel over nagedacht (lees: Veel meer soeps kun je er gewoon niet van maken).
En zonder die twee gaten, als je het mij vraagt. Volgens mij heeft iemand de pijpjes eruit gestolen (misschien dezelfde persoon die ook het filter heeft gejat?)
Doe het zelf -- Je wilt er toch trots op zijn of niet dan?
D i c K ieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2004
Laatste: 8-8-2004
Berichten: 11
17-5-2004 16:09

ron.van.wieringen schreef:

Kort samengevat: de speakers zijn heel bruikbaar, maar wel in een andere box en met een goed filter. Ik zou gaan voor de tip van Strassacker (op wwww.lautsprechershop.de) en een 200 literkast maken (stevig, met WTW-verstevigingen) met twee reflexpijpjes van 10 cm doorsnee en 12 cm lengte. Goed filter erin en combineren met een mid-hoog hoorn vanaf 2KHz (misschien 3 KHz). Anderen op dit forum hebben misschien tips voor je mbt de hoorn of het filter. Als je het bij Eminence wilt houden, kun je eens kijken naar de EAPT150 (niet duur, goede specs) of anders Visaton HTH8.7 (ook niet duur, maar lastiger te filteren).
Succes !
Dus jij zegt dat we de speakers wel nog kunnen gebruiken.
Een mid-hoog hoorn hebben we niet meer nodig. We hebben al een redelijke installatie staan. Deze mist gewoon een beetje bas. Toen we die oude baskasten zagen staan dachten we dit zo op te lossen. We hebben niet echt de centjes om ook nieuwe speakers te kopen. 't Is nu ook niet dat we muziekkwaliteit willen zoals in een discotheek of zo he, we zijn nog altijd een jeugdhuis. We wilden gewoon iets meer bas creëren op een zo goedkope mogelijke manier.
Als het niet gaat met die delta 15's dan laten we het denk ik voor wat het is. Maar zou het lukken met Vb volgende kast: binnenmaat van 59x59x59(205l). Twee poorten met diameter van 10 en diepte van 12(verlies van 1,88l). Dus 205l - 3l(volume luidspreker+versterkingen) - 2l(volume poorten) = 200l.

'k Zou kijken om dit te filteren met een filter die ik koop ergens in een elektronicawinkel hier in de buurt.
't Was best om MDF te nemen van houtsoort las ik al.

Dus zou dit een verbetering zijn? Of is het dan beter dat we de delta 15's gewoon best laten zitten en gewoon filter kopen en aansluiten die handel?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
17-5-2004 16:54
Maar zou het lukken met Vb volgende kast: binnenmaat van 59x59x59(205l). Twee poorten met diameter van 10 en diepte van 12(verlies van 1,88l). Dus 205l - 3l(volume luidspreker+versterkingen) - 2l(volume poorten) = 200l.
Veel rampzaliger als dit voorbeeld kan het waarschijnlijk niet.
De praktische belastbaarheid neemt af tot 40 Wrms (zoniet minder). De SPLMax wordt hier gigantisch begrenst tot zo'n 109 dB in het basgebied (dat haalt een beetje Hifi-of autoluidspreker ook nog wel).

Waarom het idee geoppert wordt om deze luidspreker in een 200 ltr kast te stoppen, getuned op 35 Hz en door te laten lopen tot 2 KHz, door notabene een ingenieur (ja Amahoela), weet ik niet. Maar dat zijn in ieder geval drie criteria waar deze luidspreker niet voor bedoeld is.

Koop/maak in ieder geval een lowcut filter van 40 Hz. Wat voor apparatuur je nog meer hebt weet ik niet, dus over de rest kan ik weinig zeggen.

Ron is een stuk positiever over jouw luidsprekers dus ik kan het me voorstellen dat je daar liever naar luistert.
Maar wat betreft dat laatste voorbeeld, dat is gewoon regelrechte achteruitgang.
Gewoon zo laten, of koop voor ca. 100-120 euro een speaker die de Delta 15 op basgebied ver achter zich laat.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
D i c K ieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2004
Laatste: 8-8-2004
Berichten: 11
17-5-2004 18:23
sad :( jammer,

Ok, 'k ga der mee stoppen, moet eigenlijk toch studeren(examens). Waarschijnlijk zal het dus idd best zijn om gewoon filter te kopen zeker.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
17-5-2004 18:48
Ik heb nu even geen tijd maar zal hier vanavond even een stukje neerzetten hoe je (in mijn ogen) deze driver het best kan benutten en daarna even een beginnersles in het maken van een lowcut filter voor minder dan 10 euro happy :)
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
17-5-2004 20:55
Een belangrijke vraag, hoeveel vermogen heb je tot je beschikking? Ik neem aan dat je het parallel met de tops aan één versterker wilt hangen, in dat geval graag het vermogen wat de versterker kan leveren aan 4ohm.

Ik ben wat aan het simuleren geweest om een belasting van 250w (als je het passief aansluit inc. tops mag je dan een 800w versterker hebben maximaal) te halen zonder ernstige vervormingen. Het resultaat geeft een 115dB punt van 54Hz, niet wereldschokkend maar voor dit drivertje denk ik wel het maximaal haalbare. Weergave (f10) vanaf 45hz, dus echt veel tonen mis je niet maar de f3 is met 67hz wel wat aan de hoge kant maar dit is onvermijdelijk met zo'n kleine x-max. Ik ben uitgegaan van de 110 liter kast omdat je geen nieuwe zult bouwen denk ik. De groupdelay is niet echt fantastisch maar wordt pas problematisch bij frequenties die er toch uitgefilterd worden.

Je moet om de tuningfrequentie te veranderen (naar de bedoelde 52Hz)één van de 2 baspoorten dicht maken (stukje hout erachter lijmen). Daarnaast is er een actieve correctie nodig om de bult bij 100hz weg te werken en als subsonic (op 50hz, 4e orde). Als je het materiaal bij de conrad zou bestellen zou het je zo'n 6 euro kosten, exclusief verzendkosten. Kijk eerst maar even of je dit plan goed vindt (of dat mensen met meer expertise het goed vinden), mocht dat het geval zijn dan werk ik wel even een schemaatje voor je uit. home.hetnet.nl/~fransen_stefan/box/delta15-01.gif <- cone exc. bij 250w.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld de bult bij 100hz intact laten waardoor het geheel wat harder gaat klinken, maar de geluidskwaliteit gaat er absoluut niet op vooruit, mijn simulatie heeft een mooie vloeide curve zonder vreemde bulten of dalen erin.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)