Forum > Newbie Forum

Licht en geluid voor film

(65 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
JBL-freakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 31-8-2004
Berichten: 9
28-3-2004 20:05

Lukas schreef:

Even wat meer informatie, mij lijkt dit voldoende:

Camera: (waarschijnlijk) JVC - GR - DV 500
Tape: miniDV
Locatie: vrijwel altijd op locatie, buiten, dus afhankelijk v/d stroom
Budget: echt low-budget, 600 euro rond die koers is echt echt maximaal.

Wat heb ik nodig:
AUDIO
- Mengpaneel (welke mixer? ik dacht aan de GIG-6 of GIG-8 van DAP??) ongeveer 150 euro
- Microfoon (aan een boom dus, microfoon rond de 50 euro, aleen welke ??)
- kabels (ik reken hiervoor 25 euro)

Ik dacht zelf aan het live-mixing bij een lied, dus direct audio opnemen, maar later muziek toevoegen is wel beter denk ik.

LICHT
- Statief (90 euro zal voldoende zijn)
- Dispatching Power Center (ik heb zelf een 8 kanaals, dimmen hoeft niet)
- Statisch licht (300 euro reken ik hiervoor omdat Compact Blinders worden afgeraden)

Ik denk zelf aan 4 X par 64, per stuk 1000 watt. Uiteraard ook de benodigde filters.

Lukas.
Hoi lukas het lijkt me verstandiger om ff op de volgende sites te kijken:

Hier vindt je namelijk ook een aantal fora speciaal voor het maken van films happy :)

- videoamateurs.pagina.nl
- audiovisueel.pagina.nl

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Stefan
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
28-3-2004 20:05
1 goede microfoon lijkt me het belangrijkst. Voor licht zou ik gewoon bouwlampen gebruiken en daar zelf een filter voor zetten. Is het goedkoopst. Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn met microfoon kennis. Maar google anders zelf een beetje
www.amateurfilmer.nl/
members.home.nl/s.nannenberg/
members.home.nl/sipko.nannenberg/
members.home.nl/sipko.nannenberg/Microfoon%20keuze/index%20Microfoonkeuze.htm
correct me if I'm wrong...
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
28-3-2004 20:06

remczero schreef:

Waar wil je die mixer voor gebruiken dan? Ga je 1 mic gebruiken? dan heb je eigenlijk geen mixer nodig. Je kunt je geluidseffecten en muziek enz later in monteren als je dit op de computer doet (wat ik aanneem anders kom je er helemaal niet met dit budget)..
Ik ga 1 microfoon aan een boom gebruiken. En monteer ik natuurlijk op de computer. Ik ben er alleen nog niet uit hoe & wat, dus welke microfoon etc. Nog ff voor de duidelijkheid: ongeveer 150 euro voor microfoon en kabel daarvoor (15 meter, minimaal) en ongeveer 400 euro voor licht (ik dacht aan 4 X par 64, 1000 watt per stuk en een eenvoudig statief: wat is jullie mening?).

Bedankt voor de tips,

Lukas.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
28-3-2004 20:39

Lukas schreef:

Ik ga 1 microfoon aan een boom gebruiken. En monteer ik natuurlijk op de computer. Ik ben er alleen nog niet uit hoe & wat, dus welke microfoon etc. Nog ff voor de duidelijkheid: ongeveer 150 euro voor microfoon en kabel daarvoor (15 meter, minimaal) en ongeveer 400 euro voor licht (ik dacht aan 4 X par 64, 1000 watt per stuk en een eenvoudig statief: wat is jullie mening?).

Bedankt voor de tips,

Lukas.
Doe nu niet zo eigenwijs, als het goedkoop moet, koop dan 4bouwlampjes die belichten namelijk een veel grotere oppervlakte dan de parren. Die zijn meer voor sfeerbeelden en disco gebruik (als je d'r maar 4 hebt). Als het professioneel moet, kijk dan eens naar de lampen die ze in theaters gebruiken. (geen id hoe die dingen heten, ik ben meer van het geluid wink ;)).

Voor microfoon heb je een condensator (overhead) microfoon nodig. Bedenk wel dat je dan nog een apparte 48volt fantoomvoeding nodig hebt.

Maar zoals gezegd is het misschien raadzamer om eens op de fora van amateurfilmer's te kijken!
Maar dat is MIJN mening...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 1344
28-3-2004 21:01
Doe nu niet zo eigenwijs, als het goedkoop moet, koop dan 4bouwlampjes die belichten namelijk een veel grotere oppervlakte dan de parren
Mee eens. Ik heb zelf ook eens een film opgenomen, waar de verlichting uit parren bestond. Dit werkte totaal niet. We zijn toen op de aanwezige bouwlampen overgestapt. Die geven veel egaler licht.

Bijna belangrijker als belichten, is het goed overweg kunnen met alle licht-gerelateerde functies op je camera. Die functies kunnen de proffesionaliteit van je film grotendeels bepalen.
Leer vast van te voren om te gaan met je camera, dat komt de film echt ten goede.

Behalve muziek kun je ook een aantal geluiden later editten, dat scheelt een hoop moeite met microfoons. Stemmen kun je beter wel direct opnemen, synchroniseren kan erg lastig zijn.

Een film zonder muziek is ronduit saai te noemen, bedenk dat je door de muziekkeuze een beeld/image kan versterken of breken.

Harde cuts geven vrijwel altijd de beste/proffesioneelste (beeld)overgangen. Let maar eens op hoeveel harde cuts je op tv ziet.

Btw: Welk edit programma ga je gebruiken?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
28-3-2004 21:20
Over dat programma voor bewerking: Geen idee. Misschien iets van Pinnacle???
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
28-3-2004 21:36
als je van een apple gebruik kunt maken kun je iMovie gebruiken. Dit wordt gratis geleverd bij elke apple tegenwoordig. Ook zou je eens kunnen kijken naar de lightversie van final cut
suc6 met je film
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 1344
28-3-2004 21:48
In dat geval kom je uit op Pinnacle Studio 8.0 (ofzoiets). Zover ik weet alleen geschikt voor de absolute basis. Het leek mij wel interessant (na het doorkijken van de rondleiding) maar het werdt me door meerdere mensen afgeraden.

Momenteel gebruik ik Adobe 6.5, een goed programma voor semi-proffesioneel gebruik.
Maar heeft een paar vreemde kuren waarmee je om moet leren gaan.
Er zit een handleiding bij ter grootte van het boek van Sinterklaas, helaas heb je eigenlijk een handleiding nodig om met de handleiding te kunnen werken.
Tot nu toe heb ik redelijk goede resultaten neergezet zonder handleiding.

Voor de Mac heb je Final Cut Pro (FCP) dat naar mijn idee toch net iets beter is als Adobe 6.5 . Voor beide geldt dat ze vrij prijzig zijn, maar misschien kun je het tijdelijk ahum.. lenen ;)

En nog een tip: Als je filmt, maak dan extra langzame bewegingen. Je zult verbaasd zijn hoe snel je eigenlijk beweegt als je het later terug ziet.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
LukasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 12-11-2004
Berichten: 69
28-3-2004 22:00
Bedankt voor de tips en adviezen. Waarschijnlijk wordt het een Sennheiser microfoon en een statief met 4 bouwlampen, of 2 bouwlampen en 2 proffesionele toneellampen (Griven).

Ik heb al weleens gefilmd (vakantie e.d.) en inderdaad: je denkt dat je 10 seconden filmt, wanneer je het terugziet blijkt zelfs dat eigenlijk te kort te zijn.
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
29-3-2004 07:57
[offtopic]
Er zit een handleiding bij ter grootte van het boek van Sinterklaas, helaas heb je eigenlijk een handleiding nodig om met de handleiding te kunnen werken.
Ik denk toch echt dat er in deze zin iets niet klopt anders is het wel heel moeilijk laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)