Forum > Geluid

clippen versterker

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
31-1-2003 21:02
en vergeet niet wat tom zegt, als je de versterker wat extra koelt, kan ie op een avond wat langer voluit draaien...

ik was een keer een avond lekker aan het draaien, en moest mn versterker steeds verder terugdraaien, omdat ie steeds sneller begon te clippen... en natuurlijk niks geen extra koeling in die behuizing... (was toen niet mijn spul, nu wel, en nu komt ie in een flightcase met 2x 12cm fan erin... happy :) )
Music is what feelings sound like...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
31-1-2003 22:34

RonnieB schreef:

en vergeet niet wat tom zegt, als je de versterker wat extra koelt, kan ie op een avond wat langer voluit draaien...

ik was een keer een avond lekker aan het draaien, en moest mn versterker steeds verder terugdraaien, omdat ie steeds sneller begon te clippen... en natuurlijk niks geen extra koeling in die behuizing... (was toen niet mijn spul, nu wel, en nu komt ie in een flightcase met 2x 12cm fan erin... happy :) )
Ik geloof dat sommige mensen hier clippen en in de (thermische) beveiliging schieten door elkaar halen.

Clippen: zware vervorming, de golfvorm van de muziek wordt aan boven- en onderkant afgevlakt. Erg slecht voor je luidsprekers (spreekspoel kan verbranden). Te voorkomen door je mixer niet te hard uit te sturen en/of een limiter te gebruiken. De clip-leds op je amp geven een indicatie dat het niet goed gaat.

Thermische beveiliging: de versterker wordt te warm en schakelt zichzelf (hopelijk tijdelijk) uit. Dat hoeft niet te komen door clipping: ook een normaal werkende versterker kan te heet worden, bijvoorbeeld doordat speakers met een te lage impedantie zijn aangesloten, of omdat de koeling te krap of geblokkeerd is. Te voorkomen door een fatsoenlijke, niet te krappe versterker te kopen en die normaal te gebruiken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
31-1-2003 23:19

Exan schreef:

Bedankt Ronnie
Dit zijn nou de antwoorden waar ik wat aan heb
Het gaat me niet om thermische beveiligingen en clip beveiligingen maar precies zoals in jou antwoord staat.

thnx
Je gaat er dan wel van uit dat Ronnie het bij het rechte eind heeft, en dat is toch niet helemaal juist sad :(

RonnieB schreef:

je thuis versterker moet haast wel kunnen clippen, vooral als je zegt dat je er 2x 250W speakers aan hebt hangen... (en je versterker is 2x 150W, dus je speakers kunnen het verdragen (als je niet clipt)
De meeste htk versterkers "weten" niet wat clippen is, ze slaan in het gunstigste geval af dmv overbelasting van de voeding die dan soms als je geluk hebt beveiligd is tegen overbelasting.
zodra je de versterker steeds harder zet, merk je vanzelf dat de bas bij een bepaald punt steeds minder wordt, hier begint de versterker dus te clippen...
Dan ben je al aardig over de grens heen en kan je al lelijk je speakers beschadigen.
Dat hoor je niet op dat moment, maar wel de volgende dag, als je speakers afgekoeld zijn en je gesmolten luidspreker spoel zijn werk niet meer kan doen, of nog erger, vast zit sad :(
en dan heb je ook gelijk clip ledjes, zodat je je speakers niet vernaggelt... wink ;)
Dat hebben we niet gezegt!
Clip ledjes geven alleen maar aan dat je over de grens van het kunnen van een versterker heen gaat.
Ze DOEN verder niets.
Daar heb je een LIMITER voor nodig, en die zijn zelfs niet heilig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
31-1-2003 23:32
ik geloof dat alles een beetje krom overkomt:

Tom schreef:

De meeste htk versterkers "weten" niet wat clippen is, ze slaan in het gunstigste geval af dmv overbelasting van de voeding die dan soms als je geluk hebt beveiligd is tegen overbelasting.
dat klopt, ze weten niet wat clippen is, maar daarom kan hij nog wel een verslecht signaal uitsturen wat niet goed is voor je speakers.. (of sommige klappen gewoon uit zoals je zegt)
zodra je de versterker steeds harder zet, merk je vanzelf dat de bas bij een bepaald punt steeds minder wordt, hier begint de versterker dus te clippen...
Dan ben je al aardig over de grens heen en kan je al lelijk je speakers beschadigen.
Dat hoor je niet op dat moment, maar wel de volgende dag, als je speakers afgekoeld zijn en je gesmolten luidspreker spoel zijn werk niet meer kan doen, of nog erger, vast zit sad :(
klopt, ik had hier beter neer kunnen zetten: merk je vanzelf dat de bas bij een bepaald punt steeds minder wordt, hier is de versterker al hevig aan het clippen...
en dan heb je ook gelijk clip ledjes, zodat je je speakers niet vernaggelt... wink ;)
Dat hebben we niet gezegt!
Clip ledjes geven alleen maar aan dat je over de grens van het kunnen van een versterker heen gaat.
Ze DOEN verder niets.
Daar heb je een LIMITER voor nodig, en die zijn zelfs niet heilig.
en daar bedoelde ik dus: zodat je de clipledjes in de gaten kan houden, zodat je je speakers niet vernaggelt...

p.s.: ik probeer me er hiermee niet uit te lullen, ik ga nu ff wat meer opletten hoe ik dingen vertel... zodat het 110% duidelijk is wat ik bedoel... happy :)
Music is what feelings sound like...
Party 2000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 15-11-2005
Berichten: 114
1-2-2003 07:42
ff het misverstand wegwerken: als de ledjes ect op rood constant staan,
slaat ie pas af wink ;)
Let niet op mij, ik ben dronken...
RippertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2004
Laatste: 20-9-2007
Berichten: 7
3-2-2004 22:23
ik heb ook last van een versterker die gaat clippen.
ik heb 4 bose boxen staan met een versterker eronder van 900 watt het rare is alleen dat hij maar aan de linker kant continu clipt als je lekker aan het draaien ben. er zitten twee ventilators op en er lopen twee luchtschachten doorheen. zou het kunnen dat er eentje vol zit met stof.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
3-2-2004 22:25
als je versterker clipt moet je je gain terug draaien. meer niet.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
3-2-2004 23:26

rippert schreef:

zou het kunnen dat er eentje vol zit met stof.
Probeerde Jomanda te bellen daarnet, maar helaas. Ze heeft nog steeds een zwijgbelofte tot april. Helaas kon ze me dus niet vertellen of de koelblokken vol stof zaten. Helaas kan ik dat niet zien van een afstand.

Misschien een idee om het dan even de kap van de amp te lichten? En er een stofzuigertje, compressortje of busje lucht door te halen??? Misschien hoor..... of vindt je dat een raar idee?
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
3-2-2004 23:36

Party 2000 schreef:

ff het misverstand wegwerken: als de ledjes ect op rood constant staan,
slaat ie pas af wink ;)
Mijn Skytec anders niet, heeft al 2 avonden ZOERG in de clip gestaan dat de ledjes ORANJE werden (i.p.v. rood) hahahaha, dat was echt erg, en gloeiend heet...

Maar toen wist ik zelfs niet wat clippen was, in het begin dacht ik: Kut, toen ik hem pas had, zijn die ledjes kapot ??? Ze gingen pas aan als ik het volume harder zette... razz :p laugh :D
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
4-2-2004 10:02
clippende versterkers worden soms ook veroorzaakt door een overstuurd signaal uit het mengpaneel hé.

en overstuurde klanken zijn nog niet eens zo erg voor de versterker, maar WEL heel erg voor je boxen...

en mensen die dit niet weten, en denken dat hun ledjes stuk zijn ( shocked 8O !), zouden eens eerst de handleiding doornemen. want als je 's anderendaags constateert dat de spreekspoelen van de bassen compleet zwart verbrand, uit hun koker, en helemaal in de war zitten, dan pas snap je wat clippen en oversturen kan doen. (zelf ooit meegemaakt in de verhuur, dus niet mijn schuld, wel kostelijke grap)
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)