Forum > Zelfbouw Speakers

zelfbouw sub kan dat

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
18-1-2004 11:05
Als ik zo'n baspijp wil maken met een pvc-buis, hoe bevestig ik deze dan best? Silicone? gewoon een gat boren van iets kleinere diameter en wringen maar?

Greetz
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
18-1-2004 11:40
Er zijn meerdere mogelijkheden:

Je kunt het gat zo nauw passend mogelijk maken; ietsje kleiner maken en dan opschuren bijvoorbeeld. De pijp dan met 2 componenten lijm vastzetten.

Zelf maak ik een gat met een diameter van 4 mm groter als de PVC-pijp.
De plaat neerleggen op een vlakke ondergrond. Onder het gat een A-4'tje leggen.
De pijp en het hout insmeren met Bison montage kit, de pijp volgens met een draaiende beweging in het gat duwen. Eventuele kieren opvullen met montage kit.
Minimaal 12 uur laten staan (voor de zekerheid 24 uur zoals op de verpakking staat) en het zit gegarandeerd.

Mijn voorkeur gaat naar super montage kit boven de orginele montagekit. Super montage kit is wit van kleur en smeert even makkelijk als zachte boter. De orginele kit is een bruine kleefpasta, die zich alleen met een wals laat smeren.

Eventueel met de orginele montagekit (die bruine) aan de binnenkant een klein opstaand randje rondom.

Na (minimaal) 12 uur het papier aan de voorkant wegpulken. Als finishing touch de rand rondfrezen (bovenfrees op laagste toerental zetten).
Hoeft niet persé, maar helpt erg goed tegen poortruis (5 mm straal is groot zat).
Deze laatste methode pas ik wel alleen toe op dikkere panelen 22 mm en +.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
18-1-2004 19:51
"Nog een vraagje i.v.m. filters. Welke spoelen kan ik best gebruiken ferrietkernspoelen of luchtspoelen, en wat is het verschil? (niet de kern, dat weet ik wel, maar het verschil bij geluidstoepassingen)"

Ik heb ondertussen al gezien dat de zelfinductiecoëfficiënt (L) van de ferrietkernspoelen gemiddeld hoger is dan die van de luchtspoelen. Is dat dan het enige verschil?

greetz
TeacherStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2004
Laatste: 7-4-2017
Berichten: 70
18-1-2004 23:16
Een luchtspoel is meestal "het allerbeste".

Maar voor een "gewone" sub kan je heel prima ferro-core gebuiken. Is nog goedkoper ook :)
I'm a man... I don't read manuals.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
19-1-2004 08:03
Voor relatief lage mH waardes ga ik eigenlijk altijd voor luchtspoelen maar pas toen ik er eentje van 4,7mH nodig had heb ik toch maar ferrietkernspoelen gehaald omdat luchtspoelen bij zulke waarden heel erg duur worden.
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
19-1-2004 12:36
maar, voor de qualiteit maakt het dus eigenlijk weinig of niks uit.

greetz laugh :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-1-2004 09:54
Gebruik voor PA liefst luchtspoelen. Spoelen met een ferrietkern verzadigen behoorlijk rap bij de vermogens die wij gebruiken (uitgezonderd een paar hybrides die een soort van kruizing zijn tussen ferriet en lucht).

Bij Speakerland en Speaker&Co kunnen ze je daar vast wel verder mee helpen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
20-1-2004 10:18

Dré schreef:

Gebruik voor PA liefst luchtspoelen. Spoelen met een ferrietkern verzadigen behoorlijk rap bij de vermogens die wij gebruiken (uitgezonderd een paar hybrides die een soort van kruizing zijn tussen ferriet en lucht).

Bij Speakerland en Speaker&Co kunnen ze je daar vast wel verder mee helpen.
Komt zeer goed uit, luchtspoelen zijn een pak goedkoper dan ferrietkernspoelen. Ik dacht deze zelf te wikkelen... Heeft iemand ervaring hiermee? Als dit een te lastige taak is, koop ik ze wel hoor.
Groetjes
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
20-1-2004 11:12

Next schreef:

klopt, en voor bouwfoto's kijk even op onze site: www.pro-motion.tk (als de site tenminste niet alleen maar errors geeft sad :()
EDIT: www.geocities.com/kleverstein , dat is de site zonder .tk /EDIT
Zien er best compacte kistjes uit, wat zijn de buitenafmetingen?
Proficiat met je resultaat! En post zo snel mogelijk het eindresultaat. Ik ben benieuwd
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
20-1-2004 13:43

Skit schreef:

Zien er best compacte kistjes uit, wat zijn de buitenafmetingen?
Proficiat met je resultaat! En post zo snel mogelijk het eindresultaat. Ik ben benieuwd
Afmetingen zijn (lxbxh) 60x54x60. Mooi compact dus, je kunt er prima 2 boven op elkaar stapelen, wat overigens niet betekent dat (in de meeste gevallen) de tops (als je ze er direct boven op plaatst) op een ideale hoogte zitten. Dit betekent dus dat je er wel een "paaltje" tussen moet zetten.

Zit nu nog steeds op TPG, want die brengt m´n schuim. Echter ben ik de snelheid van New-line gewent en aangezien het schuim alleen op een andere site te verkrijgen was moest ik het daar maar bestellen. Wat duurt dat lang zeg...

Als het schuim voor de subs zit (dit doen we overigens met klitteband) zal ik zorgen dat er direct een foto op de site komt. Ook ons meubel is bijna klaar dus waarschijnlijk zal er ook een "totaalfoto" komen van de show.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)