Forum > Algemeen Forum

Oordoppen

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
1-3-2004 19:29
Ben benieuwd: wie draait er met oordoppen in?
Ik heb het geprobeerd met goed spul (op maar gemaakt, instelbare demping, etc), maar kan er maar niet aan wennen. Ik voel niet meer het zaalgeluid aan, durf niet op de vu meters af te gaan, mis feeling en raak voor m'n gevoel geisoleerd van het publiek. Het lukt me dus niet en daar baal ik van, want ik wil niet doof worden.
Iemand betere ervaringen?
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 1207
1-3-2004 19:41
Wat je moet doen is in ieder geval niet stoppen met die doppen!
Als je regelmatig draait kan je gehoor dermate worden aangetast dat je over een aantal jaar misschien niet eens meer naar je plaatjes kunt luisteren, laat staan ermee werken.
Ik denk dat de enige oplossing toch is: ze veel in doen ook al ben je niet aan het werk, zo leer je er flink aan winnen in je vertrouwde omgeving en dat is toch wel fijn.
Ik hoorde trouwens van iemand dat er doppen zouden zijn die alles als normaal zouden laten klinken maar het geluid toch zo weg filterde dat de schadelijke frequenties (die niet belangrijk zijn voor het draaien, dus de sub en ultrasone tonen) eruit werden gefilterd.
Wie weet hier iets van?
Darth Crossfader
Eddy56Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2004
Laatste: 20-10-2004
Berichten: 14
1-3-2004 19:43
vind het opzich gevaarlijk voor andere bezoekers, met oordoppen indraaien. dat je te hard gaat.
heb ze wel voor als we met een live band staan voor als de band speelt, en als ik achter het licht sta.

Gretz Eddy
Apogee, I'm Loving It
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 1207
1-3-2004 19:51
Ik denk dat het nu gaat over de dj's, natuurlijk kan een dj zijn monitoren afstellen maar dan is er nog vaak veel (hard) geluid van het front dat toch even aan komt dreunen.
Als je geluid staat te regelen, dan sta je op 20m (???) van het front af en kan je het zelf dus denk ik wel redelijk in de hand houden, meestal heb je ook wel een dB meter bij? En verder zijn er ook genoeg middelen om te zorgen dat je oren niet kapot gaan, juist als je het geluid regelt want dan doe je gewoon de master iets naar beneden als het te hard gaat, maar als dj zijnde heb je daar niet altijd wat over te zeggen (lees: vrijwel nooit)
Darth Crossfader
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
1-3-2004 19:51
Lees hier meer over oordoppen: www.new-line.nl/forum/read/?t=1240

Maar ik neem aan dat jij op grote events draait, want anders heb je die doppen minder hard nodig. Doe ze een halfuurtje voor dat je moet draaien in, dan kun je vast wennen aan het gedempte geluid. Dan is het minder vreemd als je staat te draaien.
Volgende keer Peter!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
1-3-2004 20:29

Peter schreef:

Maar ik neem aan dat jij op grote events draait, want anders heb je die doppen minder hard nodig. Doe ze een halfuurtje voor dat je moet draaien in, dan kun je vast wennen aan het gedempte geluid. Dan is het minder vreemd als je staat te draaien.
Hoe groter het event, hoe minder ik die oordoppen nodig blijk te hebben! Het zijn vooral de kleine fuifjes en kleinere clubs die je oren helemaal tuureluut maken. Slechte installaties die bovendien slecht afgeregeld zijn en monitors die loeihard moeten om de zaal te overstemmen zijn de twee dooddoeners voor je oren! Terwijl grote clubs hun geluid zodanig afgeregeld hebben dat je in de DJ-booth praktisch niets hoort van wat er in de zaal te horen is. Zonder overdrijven: zo kan je bij ons gewoon je praten tegen elkaar wanneer de monitors dichtstaan terwijl je in de zaal niet kunt blijven staan omdat het geluid te luid staat!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
VisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 11-7-2005
Berichten: 88
1-3-2004 21:43
moest van me moeder laatst oordoppen kopen. Ze vertrouwde het niet. De muziek kan soms knetter hard zijn. Er is dus een soort afdruk in mn oor gemaakt (werd vaag silicoon spul in mn oren gespoten 10 min wachten en voila afdruk van mn oren.
Wel vrij prijzig 140 euro dacht ik (ik hoef het gelukkig niet te betalen) laugh :D
Handig is dat (met de soort die ik koop) je verschillende sterkte filters kan gebruiken. een oordop voor elke situatie zeg maar ;)
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
1-3-2004 22:02
Heb pas bij een verbouwing zo'n setje gele oordopjes ingehad. Das wel een oplossing als je zo af en toe oordoppen nodig hebt. Stuk goedkoper.
Volgende keer Peter!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 13-9-2024
Berichten: 1370
1-3-2004 22:05
Vorige week geprobeert met carnaval...

Stond zo'n 40 cm van mijn speaker af (langs de zijkant), en werd er na de 1e dag een beetje gek van.
Dopje ingedaan, maar zoals eerder aangehaald, ik kon gewoon niet meer inschatten hoe het nu stond te draaien. Hoorde mezelf veel te goed meezingen en was de sfeer gewoon kwijt.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
1-3-2004 23:25
www.new-line.nl/forum/read/?t=2080
www.new-line.nl/forum/read/?t=1240
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)