Forum > Zelfbouw Speakers

Hoorngeladen kast --> t/s parameters?

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-11-2003 22:20
Stel je hebt een hoorngeladen baskast. Aan welke waarden moeten welke t/s parameters voldoen om een geschikte driver te zijn? Spelen lengte e.d. ook een rol?

Het gaat om de kast die je ook op deze foto ziet:
picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=470097

Alvast bedankt voor de info. happy :)
Door internet beperkt
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
8-11-2003 23:43
Een vuistregel (of was het nou een indicatie?)is dat de verhouding Fs/Qts groter moet zijn als 120.
Maar er zijn altijd afwijkingen hiervan mogelijk.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
9-11-2003 11:06
Je bedoelt de lengte van de hoorn?! Dat heeft we iets te maken met welke speaker je gaat gebruiken.
Die kast op de foto heeft zo'n korte hoorn dat de hoorn nix met de lage frekwentie's zal doen. Het vuistregeltje van hier boven gaat dan niet meer op in het LF gebied.
Ik zie ook reflex gaten, dus moet je daar ook rekening mee houden. Ik verwacht dat je niet zomaar een speaker in deze kast schroeft. De het volume van de achterkamer moet goed aansluiten op de speaker, net zoals de afstem frekwentie va de poorten. De hoorn zal alleen zijn werk doen bij hogere frekwentie's, en dan gaat het vuistregeltje wel in werking. Maar aangezien jij een bas kast wil, heb je nix aan de hoorn.... Ik begin nu echt te denken dat die kast totaal niet geschik is om als subje in gezet te worden.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
9-11-2003 12:27
Ik wil dit type kast inderdaad gebruiken als sub. Ik heb deze kast in het echt gehoord, en klonk prima. Jij zegt dat die hoorn geen invloed heeft in het subbas gebied? Dus dan kan ik eigenlijk gewoon de inhoud van de kast opmeten, de reflexpoorten opmeten, de hoorn wegdenken, en dan een geschikte driver zoeken?

Heeft zo'n hoorn invloed of het geluid verder draagt en beter verdeeld wordt over de ruimte misschien?
Door internet beperkt
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
9-11-2003 16:17

michiel schreef:

Je bedoelt de lengte van de hoorn?! Dat heeft we iets te maken met welke speaker je gaat gebruiken.
Die kast op de foto heeft zo'n korte hoorn dat de hoorn nix met de lage frekwentie's zal doen. Het vuistregeltje van hier boven gaat dan niet meer op in het LF gebied.
Ik zie ook reflex gaten, dus moet je daar ook rekening mee houden. Ik verwacht dat je niet zomaar een speaker in deze kast schroeft. De het volume van de achterkamer moet goed aansluiten op de speaker, net zoals de afstem frekwentie va de poorten. De hoorn zal alleen zijn werk doen bij hogere frekwentie's, en dan gaat het vuistregeltje wel in werking. Maar aangezien jij een bas kast wil, heb je nix aan de hoorn.... Ik begin nu echt te denken dat die kast totaal niet geschik is om als subje in gezet te worden.
Dus wat jou betreft zit er geen verschil in een hoorngeladen kast en een 'normale' bass-reflex kast?
Frederik_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2003
Laatste: 4-7-2009
Berichten: 19
9-11-2003 19:17

DJ Bastisito schreef:

michiel schreef:

Je bedoelt de lengte van de hoorn?! Dat heeft we iets te maken met welke speaker je gaat gebruiken.
Die kast op de foto heeft zo'n korte hoorn dat de hoorn nix met de lage frekwentie's zal doen. Het vuistregeltje van hier boven gaat dan niet meer op in het LF gebied.
Ik zie ook reflex gaten, dus moet je daar ook rekening mee houden. Ik verwacht dat je niet zomaar een speaker in deze kast schroeft. De het volume van de achterkamer moet goed aansluiten op de speaker, net zoals de afstem frekwentie va de poorten. De hoorn zal alleen zijn werk doen bij hogere frekwentie's, en dan gaat het vuistregeltje wel in werking. Maar aangezien jij een bas kast wil, heb je nix aan de hoorn.... Ik begin nu echt te denken dat die kast totaal niet geschik is om als subje in gezet te worden.
Dus wat jou betreft zit er geen verschil in een hoorngeladen kast en een 'normale' bass-reflex kast?
Waar zie jij staan dat Michiel zegt dat er geen verschil is tussen een hoorngeladen kast en een 'normale' bass-reflexkast?

Ik lees dit:
1) ...heeft zo'n korte hoorn dat de hoorn nix met de lage frekwentie's zal doen.
2) De hoorn zal alleen zijn werk doen bij hogere frekwentie's....
3) ...die kast totaal niet geschik is om als subje in gezet te worden.

frederik_
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
9-11-2003 20:00
Kijk, frederik kan lezen! Bedankt!! happy :)

Sietse, die hoorn heeft echt geen enkele invloed in het sub laag gedeelte. Ook niets met spreiding of throw. Wil je de kast werkelijk als sub gebruiken dan sleep je heel die hoorn voor nix mee!!
Wil je voor deze kast een passende speaker hebben dan zul je achter de inhoud en de afstem frekwentie moeten komen, en daar een speaker bij zoeken. Ik kan je nu al zeggen dat het gekke werk is om dat tot een goed eind te brengen!

Een betere optie is een leuke driver zoeken, daar een kast omheen ontwerpen of laten ontwerpen.
En deze kasten verkopen, als tafel gebruiken, verbranden of als mid/bass in te zetten.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
9-11-2003 20:05

michiel schreef:

En deze kasten verkopen, als tafel gebruiken, verbranden of als mid/bass in te zetten.
Ik zal eens kijken wat ik ermee doe. Ik krijg ze binnenkort binnen en dan zien we wel weer. Mid/bas zei je? Welk frequentiegebied moet ik dan aan denken?
Door internet beperkt
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
9-11-2003 20:20
Ik denk dat ie vanaf zo'n 120/150 Hz goed mee kan doen tot zo'n 1 KHz. Misschien nog iets verder...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
10-11-2003 07:19
jammer dat die kasten waarschijnlijk opd e grond staan, en al je midbas tegen het publiek wordt gegooid.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)