Forum > Geluid

Betere Klank

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Bertjuh!Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2018
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 6
15-2-2018 10:19
Hallo!

Wie kan mij tips geven voor het volgende?

Mijn configuratie is als volgt: 2 x Yamaha DBR 15 ( Actief ) 1 x DAB DRX 15 BA ( Actief ) Pioneer ERGO V Controller Yamaha MG 06 X

Ik mis de mooie volle warme klank! Wat kan ik hier aan doen om het beter te krijgen of wat moet ik er voor aanschaffen voor verbetering?

Wie heeft er tips?

Greetz,

Bertjuh!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
15-2-2018 11:24
Tja, dan moet je eerst weten wat er niet goed klinkt.

Is je bron wel in orde?
Negen van de tien keer is gedwonloade muziek compleet verrotzooid ten opzichte van het origineel

Je mengpaneel is ook niet echt van uitmuntende kwaliteit

Probeer eens je afspeler rechtstreeks in een van je Yamaha boxen. en kijk dan eens hoe het klinkt.

en dan zit er aan elk apparaat wat je hebt een batterij aan knopjes die verkeerd kunnen staan...
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Bertjuh!Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2018
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 6
15-2-2018 12:25
Hoi Tom,

een geluidsman had het laatst over een crossover om mid/hoog t.o.v. laag beter te scheiden waardoor het geluid voller en warmer wordt, maar in de subwoofer zit al een crossover. Kan of is dit dan zinvol.... Volgens hem had ik alles wel goed staan, maar is er meer uit te halen wat vol en warmte betreft. Mp 3 is van 320 Mbps kwaliteit
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1235
15-2-2018 13:40
Ik ken de speakers niet, maar is dat ene subje niet wat weinig om twee 15" topkasten bij te houden? Verder ook eens kijken of de instellingen op de speakers goed staan en alles goed is aangesloten.
Van je mixer gaat er twee keer een xlr kabel naar je sub, je gebruikt de ingebouwde crossover van de sub en gaat daarna met de xlr kabels vanaf de sub naar de topkasten. Die gebruik je dan fullrange.
Als dat allemaal snor zit en de klank is nog altijd niet goed dan zou ik inderdaad de mp3's eens onder de loep nemen. Zelfs als een mp3 320 kbps is, kan het nog zo zijn dat ze ooit in een lagere kwaliteit geript is en daarna weer in een hoge kwaliteit is opgeslagen.
Hiervoor zijn programma's te vinden die dat voor jou kunnen doen.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
15-2-2018 16:07
Het hele spul is amper de moeite waard om een cross over voor te kopen.
Bovendien heb je in je topjes amper een cross over nodig het zal weinig bijdragen aan een warmer/voller geluid,
en in je sub zit deze waarschijnlijk al keurig ingebouwd.

Ik zit eerder te denken dat je konpjes verkeerd hebt staan, er een verkeerd kabeltje tussen zit, of (en dat zie ik helaas ook wel vaak) dat je je verwachtingen te hoog hebt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Bertjuh!Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2018
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 6
15-2-2018 16:23
Wat betreft kabels gebruik ik vanuit de controller, jack 6.3 ( gebalanceerd) naar het mengpaneel en vanuit het mengpaneel (klotz) XLR kabels naar de subwoofer en topjes. Ik ben best wel tevreden, maar volgens mij moet het beter kunnen. Ik ga er maar eens flink mee stoeien!!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1235
15-2-2018 20:04
Zo, eenmaal thuis achter de laptop kan ik je set-up eens nakijken. Het eerste dat mij opvalt is die mixer. Waarom heb je nog een mixer achter je controller hangen, die heeft namelijk een ingebouwde mixer. Begin dus maar eens met die er tussenuit te gooien. Verder ben ik benieuwd welke uitgangen je op je subwoofer gebruikt voor je topkasten. Die moeten aangesloten zijn op "out" en niet op "link". Ik neem aan dat je het knopje "phase" ook al eens geprobeerd hebt? Als je sub in tegenfase staat kun je dat zo opheffen. Gewoon eens proberen en horen of het beter klinkt of niet? Geen verbetering, terug zoals het stond. Dan je topkasten. Je gebruikt input 1 en selecteert line, en bij je dsp zet je beide schakelaars op off. Eventueel kun je nog eens proberen om daarna bij d-contour foh/main te selecteren.
Als je dit in deze volgorde hebt nagekeken en geprobeerd zou alles in orde moeten zijn.
En een crossover heeft in dit geval dus geen enkel nut, wat je hooguit nog zou kunnen proberen is een equaliser tussen je mixer en sub. Daarmee kun je je geluid nog wat "pimpen" maar niet verbeteren.
Free beats!
Bertjuh!Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2018
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 6
15-2-2018 20:26
De mixer (Yamaha) gebruik ivm meerdere microfonen ( line 1 & 2 ) Op line 5/6 heb ik de controller en kan alles dan beter beheersen op die manier. Fohn/Main heb ik nog niet geprobeerd....wel met dsp ben ik bezig geweest... Ik heb altijd alleen met de 2 toppen gewerkt, het enige wat ik er bij heb gekocht is de DAB DRX 15BA....Maar als ik het goed begrijp moet ik van dsp afblijven ( off ) Ik ga er mee aan de slag!! Sowieso bedankt allemaal voor de vlotte reacties!!!
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
16-2-2018 12:54
Vraag me af of die sub enige meerwaarde brengt.

Wat noem je warmer geluid? Geef eens aan wat je mist.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
Bertjuh!Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2018
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 6
16-2-2018 14:39
Ik kan niet de juiste klank vinden...de verhouding tussen mid hoog en laag....het afstellen naar een lekker klinkende sound...Ik ben er nog mee bezig omdat ik de sub nog maar net heb. DAP zegt 600 watt continu terwijl er 300 watt RMS op de sticker staat....RMS en continu is toch hetzelfde? Heb Highlite ( verdeler ) ook mee geconfronteerd...maar na 12 dagen nog geen antwoord....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)