Forum > Geluid

Even buitenspelen.....

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
1-8-2017 14:36
Vandaag weer even de kans gehad om het e.e.a. buiten te rommelen zeg maar.

Een 3 tal Sub array's kunnen afmeten.
* End Fired
* End Fired met level verschillen zodat de cancel op 1 mt maximaal is (beetje jammer voor het Far Field zeg maar).
* Een hybrid array. Een combinatie tussen een gradient achterste sub ge-delayed naar de middelste en polariteit gedraaid + 1 para EQ om de respons te matchen met de som van de voorste en de middelste sub in een end fired config.

Van alle 3 heb ik hoop ik screen captures dus een uitgebreidere uitleg volgt zodra ik er tijd voor heb (mits de screen captures gelukt zijn).

timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/01/subs-2-playing-around-again/
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
3-8-2017 01:01
Bij deze dus iets meer uitleg betreffende het afmeten van een End Fired Sub Array bestaande uit 3 subs.
Het is in het Engels (niet al te best maar ik doe mijn best zeg maar).

timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/03/end-fired-array-3-subs/
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
6-8-2017 22:16
En de voor laatste screen capture betreffende Sub Array's:

Een mix tussen een Reversed End Fired (of Gradient Array) en een End Fired Array.

timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/06/a-mix-between-a-reversed-end-fired-array-gradient-and-a-end-fired-array/

Bij deze capture is de middelste sub (van 3 in dit geval) het 0 punt en wordt de achterste sub qua fase gelijk gelegd met de middelste sub gemeten aan de achterkant via delay en daar na polariteit gedraaid (ø) om aan de achterkant zo veel mogelijk de SPL te reduceren.

De voorste Sub wordt fase gelijk gelegd met de middelste sub via delay maar dan gemeten aan de voorkant.
13-8-2017 20:35
Dit is een blog post waar ik een end fired array bestaande uit 2 Fulcrum Acoustic Passive Cardioids CS121 af meet.

De CS121 is een passief cardioide kast waar je dus maar 1 amp kanaal nodig hebt en toch een +/- 9 a 10 dB minder aan de achterkant overhoudt t.o.v. de voorkant.

Ik was een soort van benieuwd naar wat deze sub zou doen in een cardioide opstelling en of ik vreemde dingen zou zien vooral aan de achterkant.

timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/13/end-fired-sub-array-with-2-fulcrum-acoustic-cs121-passive-cardioid-subs/

Sorry voor het slechte engels maar goed het idee is leuk maar de uitvoering laat hier en daar te wensen over.....
17-8-2017 16:47
En de laatste betreffende Cardioide sub array's :
Een gradient (of reversed end fired) sub array.

De achterste sub wordt fase gelijk gelegd met de voorste sub gemeten aan de achterkant (in dit geval op +/- 12mt). Na de fase alignment polariteit draaien zodat je een flinke reductie krijgt aan de achterkant en ter gelijker tijd optelling aan de voorkant.

Deze array heeft aan de voorkant en kleinen uitdaging: Dit is niet optimaal daar de achterste sub door het toepassen van delay in de x-over tussen main en subs 360º uit de pas loopt.
De reductie aan de achterkant is een soort van fors: ergens tussen de 35 en d 30dB tot aan +/- 80Hz......(ideaal m.b.t. de ambtenaren met een te dure B&K meter voor de kennis die wel of niet aanwezig is bij die levensvorm ;-) )

timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/17/gradient-sub-array-or-reversed-end-fired-sub-array/
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
18-8-2017 12:08
Even offtopic.

Je steekt veel werk in je site heb ik zo het idee.
Is het geen idee er eens een leukere skin op te zetten? Je website is niet echt mooi of overzichtelijk.
www.bigsoundsystems.be
BestekStandaard Lid
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 12-11-2024
18-8-2017 13:15
Ik heb waardering voor je inzet, maar ik heb het idee gezien de doorgaans uitblijvende reactie's dat het voor de meeste hier ook wel taaie/niet relevante stof is. Wellicht eens wat meer op de basis in gaan voor het afstellen van een sub top combinatie van een basic setje?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-11-2024
18-8-2017 15:21
Timo is gewoon trots op zijn werk en wil zijn kennis graag delen happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
18-8-2017 19:48
@BSS mijn website is niet hetzelfde als mijn blog.
Op mijn blog deel ik what ever ik aan het meten ben. Mijn website is voor het zakelijke deel van mijn bedrijf en is iets wat niet op dit forum hoort te staan daar er ook het e.e.a. vermeld wordt m.b.t. prijzen.

@bestek: Er staan ook betreffende sub top alignment dingen op mijn blog en ja is niet altijd de makkelijkste materie.
Maar de reden betreffende dit hele cardioide gedoe moge duidelijk zijn: zodra je in dit land een scheet laat op straat staat er al bijna een ambtenaar met een dure B&K voor je snuit die je verteld hoe hard die ontlading zou mogen zijn en dat je toch zeker 3dB boven de APV uitkomt. Verder zie ik nog al eens de opmerking het sub is cardioide dus cancelled het aan de achterkant. Je cancelled niet maar reduceert laag aan de achterkant waar dus wel verschil in zit.
De diverse vergunningen die ik gezien heb of over gehoord heb maakt dit soort blog posts relevant voor mijn gevoel (lees de 4daagse nijmegen/Sneek week en meer van die feestjes).

@Tom heeft niet zoveel met trots te maken. Ik deel gewoon kennis en als mensen het interessant vinden des te beter. Als dit niet het geval is ook prima....
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
19-8-2017 00:58
1 x bewerkt. Laatst door Big bang op 19-8-2017 10:06
Zeker interessant Timo, ga vooral door. Ik vind het vaak leuk om te zien, maar heb meestal niet de tijd/mogelijkheid/(praktijk)kennis om me uitgebreid te mengen in de discussie.

Als ik dan toch iets mag noemen wat beter kan, dan is het misschien vooral dat ik een beetje een conclusie mis aan het eind van je filmpjes/teksten.

Verder ligt je schrijfstijl me soms niet helemaal, maar dat is vrij persoonlijk en zou al helemaal geen reden moeten zijn om er mee te stoppen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)