Forum > Geluid

Behringer EP2500 Perikelen

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
20-9-2016 19:22
Ik heb hier een legertje EP2500 versterkers van Behringer in een budgetrackje zitten. Nu heeft een van de versterkers een vervelend en niet geforceerd te reproduceren probleem; namelijk een flinke storing/brom in kanaal 1. De storing (50Hz), wanneer optredend, is dermate hard dat het de muziek goed overstemd. De muziek is er wel doorheen te drukken maar de klank word er niet beter op. Nu zou ik hier vrede mee kunnen hebben en voor een knaak een vergelijkbare versterker op de kop kunnen tikken, maar daar zijn we geen hobbyisten voor sneaky :V

Het vervelende van dit probleem is dat het niet altijd optreed. Soms als hij warm is en soms als hij koud is, föhn op de binnenkant op strategische plekken richt natuurlijk weer niks uit (als je het ding losschroeft doet hij het op magische wijze weer probleemloos) en morrelen aan de flatcable en andere kabels doet ook niks. Sailliant detail; als het probleem wél optreed doet een uit-en-inschakelronde wonderen en is het probleem over. Wanneer niet optredend is er ook geen klankverschil tussen links en rechts (aldus menig geluidsman die het setje prijst wanneer ze er een bandje op schuiven).

Kanaal 2 heeft geen enkel probleem; die stampt lekker mono door op 4-ohm met een live-rockband op oorlogssterkte wanneer kanaal 1 het laat afweten. Voedingsspanningen zijn allemaal aanwezig en de bromsterkte is onafhankelijk van de gainregelaar dus randapparatuur is het ook niet. Heeft er iemand tips/is iemand dit eerder tegengekomen? Volgens de sticker is het ding van 2004 en heeft (bij mij in ieder geval) van een leven vol maximaal vermogen uitstampen genoten. Daar zuinigheid met vlijt huizen als kastelen bouwt zou ik graag de soldeerbout er eens in willen steken en als iemand een startpunt heeft zou dat natuurlijk super helpen! wink ;)
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 1595
20-9-2016 20:24
Goed bezig.

Deze amp heeft aparte voedingselco's per kanaal, toch? Ik zou 'ns beginnen met het opnieuw solderen van de elco's: verhitten en wat tin erbij.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 9491
20-9-2016 22:02
klinkt als een breuk in de print met de voedings elco's, of inderdaad loszittende elco solderingen,
of misschien wel een rotte elco.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
20-9-2016 23:15
Dit is een grounded collector design, elco's kunnen het probleem niet zijn. Wanneer deze (deels) defect zouden zijn, krijg je DC op de uitgang en moet de amp meteen uitschakelen. Wat het wel zou kunnen zijn, durf ik eigenlijk niet te zeggen. Je zou kunnen beginnen om op de onderkant van de PCB het SMD spul eens te voorzien van verse tin. Het komt wel eens voor dat, door gesleep/touring, er breukjes in het soldeerwerk kunnen ontstaan.
Als verhitten niet werkt, kun je soms een fout lokaliseren en isoleren door componenten of verbindingen af te laten koelen. Dit kun je doen met een busje Freeze spray. Werkt ook goed tegen kauwgom in je speakerfoam ;).
Corolla power!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 1595
21-9-2016 06:30

DJohnny schreef:

Dit is een grounded collector design, elco's kunnen het probleem niet zijn. Wanneer deze (deels) defect zouden zijn, krijg je DC op de uitgang en moet de amp meteen uitschakelen.
Grounded collector is toch gewoon een emittervolger (dus zoals het gros van de amps)? Bedoel je een grounded bridge, zoals de Crown amps (waar dus de emitters van één kant aan ground hangen)?

Of het dc beveiligingscircuit aanspreekt, hangt af van de drempelwaardes en laagdoorlaatfilters die daar in zitten. Kan best zijn dat je flink moet uitsturen voordat er voldoende dc ontstaat.

Een flinke 50 of 100 Hz brom duidt meestal toch op voedingsspanning problemen. Maar dat kan van alles zijn: elco's, onderbrekingen, diodes/gelijkrichtbruggen...
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
21-9-2016 10:10
Grounded output is wellicht een betere benaming (moest zelf ook een paar keer kijken toen ik het voor het eerst zag (dus HTS electronica zegt ook niet altijd alles)). De uitgang van de versterker wordt aan massa geknoopt (en de andere kant van het luidsprekersignaal is te vinden op het knooppunt van de (nu dus zwevende) voeding). Het is dus maar waar je de referentie neergooit (normaal bij de voeding, nu dus bij de uitgang van de versterker). Grote voordeel is dat de torren (die allen met de collector aan massa hangen) zonder isolatie op het koelblok gemonteerd kunnen worden (en dat scheelt centjes en vereenvoudigt de productie). Ander voordeel is dat het ontwerp vaak wat eenvoudiger kan (spanningszwaai van de voortrappen kan veel lager zijn).

https://djdj.nl/xtra/classABBcircuitlosig.gif
Afbeelding afkomstig van QSC.

Overigens zie ik niet in waarom de elco's bij deze configuratie niet, net als bij een wat normalere configuratie, (al dan niet gedeeltelijk) defect kunnen zijn (met als gevolg een mogelijke brom).

Dit grounded output verhaal moet niet verward worden met wat Crown doet/deed bij de Macrotech reeks. Crown brugt (of in ieder geval brugde) intern de versterker (macrotechs). Waarom deden ze dat? Omdat er destijds niet veel betrouwbare torren waren met een hoge Vce. Daarbij hingen de uitgangen van intern gebrugde versterkers overigens ook an massa (dus ground output bridge of grounded brigde zoals Crown het noemde). Crown z'n intern gebrugde versterkers waren extern trouwens nogmaals te bruggen doordat intern met zwevende referenties gewerkt werd. Iets dat overigens ook bij veel car audio spul gebeurt (maar niet altijd door ontwerpers van andere merken begrepen werd).

PS: Een 50Hz brom is een heel, heel heel diepe brom. Bijna iedereen noemt de zaagtandbrom (100Hz + harmonischen) een 50Hz brom (terwijl daar wiskundig gezien natuurlijk geen bal van klopt). Ik denk dat ook hier sprake is van een 100Hz zaagtandbrom (die onterecht 50Hz genoemd wordt). Komt het signaal van de youtube link overeen met de storing?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
27-9-2016 18:21
Dré; de brom die voortgebracht werd klonk in ieder geval niet sinusvormig en zuiver maar inderdaad als gelijkgerichte 50hz...

Ik heb inmiddels het betreffende kanaal voorzien van verse tin op alle mechanisch belaste (zwaardere) onderdelen. Ik kon zo op het eerste gezicht geen koude lassen ontdekken maar dat is sowieso slecht beoordelen met het blote oog. Wel kwam er bij het doorsolderen van twee voedingselco's een gasbelletje omhoog door de tin; wellicht was hier een holte in de soldering. Hij draait nu in principe probleemloos maar komende vrijdag en zaterdag ga ik hem eens flink aan de tand voelen...
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
6-10-2016 22:02
Resultaat; vrijdag geen krimp. Gaf goed vertrouwen... Zaterdag bij inschakelen eerst ook bromloos; na circa 5 minuten zonder signaal aangestaan te hebben --> Brom. Uitschakelen en inschakelen haalde de brom weg; rest van de avond probleemloos gedraaid.

Toch maar eens een beter bakje aanschaffen of zijn er nog tips?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 1595
6-10-2016 22:04
Klinkt nog steeds als een los contact en/of kapotte elco. Contacten nalopen met soldeerbout en evt elco's vervangen of wisselen tussen de kanalen (kijken of de brom mee verhuist).
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)