Forum > Geluid

Mixer voor drum

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DzjarrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 21-8-2016
Berichten: 49
13-10-2003 23:35
Hallo,

Ik ben op zoek naar een mixer om de drum op te kunnen mixen, die ik dan weer doorlus met mijn spirit folio sx. Waarom geen grotere mengtafel? Nou, omdat ik die lang niet altijd nodig heb, dus dan sjouw ik voor niks met een grote tafel en die spirit heb ik al (Nog geen jaar oud). Ik ben het een en ander gezien. Heb wat gezien van Yamaha. Stond me wel aan. Heeft er misschien nog iemand tips voor mij. Het moet dus minimaal een 8-kanaals mengpaneel zijn. B.V.D.
Ik zeg maar zo: Ik zeg niks...
DzjarrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 21-8-2016
Berichten: 49
13-10-2003 23:47
Wat vergeten.

Het budget boeit op zich niet zo, als het maar geen ruisbak is. De tafel moet ongeveer qua kwaliteit te vergelijken zijn met mijn folio sx. Die kwaliteit is goed genoeg voor mij. Mijn part is het een dap, als het maar ok is. Ik zal die tafel niet heel vaak gebruiken (1 keer per twee maanden ofzo) en voor vaak min of meer wat amateurbandjes en groepen. Dus als er een goeie tafel is die wat minder roadproof is is het ook goed voor mij. Het zal niet mijn 'hoofdtafel' worden, tenzij ik voor een aantrekkelijk bedrag een veel betere tafel kan kopen dan die folio sx.
Ik zeg maar zo: Ik zeg niks...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
15-10-2003 19:30
DAP had tijden de Live-16 in actie (gewoon een nette tafel voor het geld met fadertjes die NIET uit elkaar vielen als je er naar keek). Helaas is de Live-16 niet meer leverbaar. Wellicht kun je een Behringer tafeltje proberen (F**dback heeft ze vast wel liggen voor een appel en een ei).

Overigens ben je zeker niet de enige die even een apart tafeltje pakt voor een drumkit (scheelt je mooi kanalen EN zit niet echt in de weg van de rest qua monitormix).

Overigens vind ik die JB-Systems PMD reeks helemaal zo gek nog niet voor het geld (ingebouwd eindtrapje van 2 x 250W kan mooi gebruikt worden voor drumfill in de meeste gevallen). Galmpje zit er ook al in (altijd handig op toms e.d.). OF pak die tafel (wellicht dan 2 stapje groter (PMD-12)) voor main en schuif de folio naar drum. Als ik me niet vergis (niet 100% zeker dus) kan het eindtrapje ook naar monitor geroute worden (zou ERG dom zijn als dit niet zo is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
19-10-2010 08:23
Ik zit met een gelijkaardig probleem als de TS.

Binnen enkele maanden zou ik graag starten met het uitversterken van een (beginnend) bandje.

Ik heb nu al een PA-tafel met 8 monokanalen, maar als ik alle lijnen nu al optel, kom ik aan 5 à 6 stuks voor de zanger(s) en gitaren (2 à 3 mic's + 3 gitaren).
Ik heb dus maar 2 of 3 kanalen vrij op mijn tafel voor de drums.

Kijk ik dan best uit naar een extra 'drum-tafel' (zodat ik nog met 5 of 7 mic's extra aan de slag kan voor de drums), of kan ik in het begin voort met bv. enkel 2 condensatormic's op de drum (en eventueel kijken naar de aanschaf van een bredere pa-tafel (met meer kanalen)?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
19-10-2010 10:47
Het hangt ervanaf hoe groot de ruimtes zijn waar je gaat optreden..

In kleine kroegen doe ik het gewoonlijk met kick & snare en soms een overheadje voor toms.
En natuurlijk is het veel prettiger om alles apart te kunnen uitversterken, maar dat kost ook meer tijd..

Maar als je 6 zangers hebt, en 3 gitaren zit je al op 9 kanaaltjes, hoe ga je dit in die 8 kanalen willen duwen?
If it ain't Dutch it ain't much...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 1595
19-10-2010 10:57
Extra mengtafel bij de drummer vind ik een niet zo'n goed plan: je hebt kans dat de drummer
aan de knoppen gaat zitten... en als er tijdens een nummer wat bijgesteld moet worden in een volle
zaal...

Heb je de prijzen van de nieuwe kleine tafeltjes al eens vergeleken met bijv. een wat grotere (>=16 kanaals), a-merk 2e hands?
Ik ben destijds gegaan voor een 2e hands Soundcraft FX16 en heb er geen spijt van:
1 compacte 19" mixer in een L-case samen met de randapparatuur (altijd een plekje voor te vinden in bijv. een klein cafe).
Hoewel, een Crest XR20 is ook wel mooi wink ;)

Als ik jou was, zou ik dus je huidige tafel verkopen/inruilen voor een grotere.

BTW: Is je eindversterking groot genoeg om de drums erbij te doen?
't is maar een hobby...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-10-2010 11:12
Waar je mee uit kunt qua microfoons hangt af van de grootte van het zaaltje, akoestiek en hoe het bandje speelt (balans tussen verschillende instrumenten). In kleine kroegen e.d. geldt vaak de kunst van het weglaten, en dan kom je er vaak wel uit qua kanalen.

Belangrijk is in dit soort situaties dat je niet alleen met je mixer de juiste balans tussen de verschillende instrumenten probeert te krijgen, maar dat je vooral zorgt dat de muziek al redelijk uitgebalanceerd vanaf het podium komt en dat de plaatsing van bijvoorbeeld gitaarversterkers goed is. Het vereist een wat andere aanpak dan meeste mensen gewend zijn omdat je nu eerst het bandje gaat neerzetten, laten spelen en instrueren en daarna pas met je microfoons aan de gang gaat. Vaak kun je dan microfoons weg laten bij basgitaar, of de gitaren en vaak ook wel op drums. Welke microfoons je op de drums kunt weglaten hangt ook weer van de drummer af. OH's vallen bij mij bijna altijd als eerste af. wink ;)

Let op, dit is niet de weg naar een wereldmix die perfect uitgebalanceerd is en waar in elk instrument precies de goede hoeveelheid laag, mid en hoog zit. Dit is naar mijn idee een goede manier om te beginnen met mixen en voor 'kroegmixen' (de situaties waar alles sowieso al te hard gaat).
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
19-10-2010 12:29

Daniel-sound schreef:

Maar als je 6 zangers hebt, en 3 gitaren zit je al op 9 kanaaltjes, hoe ga je dit in die 8 kanalen willen duwen?
Ik denk dat je even mijn zin verkeerd hebt geïnterpreteerd: ik heb 5 à 6 kanalen nodig voor zanger(s) én gitaren: ttz: 3 gitaren uitversterken en 1 zanger + 1 of 2 backing vocals. Zo kom ik aan 6 kanalen max. Dus nog twee kanalen over voor drums.

Wat betreft de plaatsing van de eventuele 2e 'drum' mixer: die komt sowieso ook naast de andere mixer (dus niet bij de drummer zelf). Mijn multikabel heeft genoeg kanalen om alles gecentraliseerd te houden.

Wat betreft mijn PA-zelf: afhankelijk van de grootte en vorm van de zaal kan ik gerust 300 à 500 man aan (500 man is echt max). Maar dit is wel een volume waarbij uitversterking van de drums toch nodig is.
Ik weet wel dat ik in kleine café's de drums gerust niet moet uitversterken (en mij enkel concentreer op zang en eventuele gitaren met zwakkere eigen versterking).

Ik zou mijn noodzakelijke investering zo klein mogelijk willen houden (zeker in het begin) maar ik zou dan wel willen meegroeien met de groep. Op dit ogenblik zal de PA dus over een Behringer ashamed :$ PA-tafel gaan. De restwaarde van dit toestel is te verwaarlozen, waardoor momenteel de aanschaf van een grotere tafel (zelfs 2dehands) toch duur wordt.

Ik zat eerder te denken aan een extra tafeltje van 5 of 7 kanalen, uitsluitend voor drums (mag van Behringer zijn). Budget pakweg max 200 EUR. Daarmee van start gaan en kijken wat de evolutie is. Krijg ik meer opdrachten, dan is verder investeren haalbaar en aangewezen, maar komt deze 'carrierewending' niet van de grond, dan moet ik de investering ook niet dragen.
Mara gezien ik toch nog twijfel, postte ik dus mijn probleem hier...

BTW: ik doe dit zuiver als particulier en hobbymatig en - en dat wil ik ook eens zeggen - ben erg tevreden van mijn huidige Behringer-mengtafel! Ik heb al veel optredens aanhoort waar de mix en het geluid veel meer herrie opleverde, dan wat er uit mijn installatie en de mixer komt.
(Waarschijnlijk heb ik een gelukstoestel uit zijn reeks shut up :X Maar ik heb hem toch maar hé laugh :D )
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
19-10-2010 12:50
My 2 cents: Bewaar die 200 euro voor een volgende mixer, doe kleine dingetjes met je huidige menger en huur een grotere mixer voor de grotere klussen, zolang je die zelf nog niet aangeschaft hebt.

Heb je overigens je microfoons al rond? Want dat loopt ook nogal snel in de papieren...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
19-10-2010 15:06
Voor 150 euro koop je een uitstekende meer dan 16 kanaals mixer met kist ( shocked 8O ) (voorbeeldje) op mp.
En heb je het ook nog eens overzichtelijk, met een zooitje monitor groepen.
Wel steekwagentje meenemen wink ;)

Ik zou nooit zoiets met meerdere mixers naast elkaar gaan rommelen.
Overzicht wil je hebben!

En dan hebben we as zaterdag en zondag ook nog een leuk beursje waar je even kunt gaan kijken.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)