Zelfbouw basboxen
(19 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-6-2003 Laatste: 6-5-2015 Berichten: 1532 | 11-10-2003 19:01 |
Héhé, zoals vele van jullie weten ben ik al een hele tijd op zoek naar leuke baskistjes. Zo heb ik gedacht aan de PR115b (niet meer leverbaar), en vele 2de handse kisten. Nu zit ik erg te overwegen om zelf te bouwen, het word een niet al te moeilijk basreflex box, MAAR ik begrijp helaas echt HELEMAAL NIETS van kastbereken en poortberekingen en filter berekeningen. (zeg nou niet dat ik geen ervaring heb, want dat heb ik wel: heb al vaker gebouwd maar vanaf een tekening!) Ik zit te denken aan een van de volgende ontwerpen: www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=2 Maar hiervan heb ik van Dré gehoord dat hij het geen echt goed model vind, misschien meer info over de geluidskwaliteit hierover? www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=3 Of deze, alhoewel me deze net wat 'te' moeilijk lijkt... www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=12 Of een gewone basreflex box... Kijk, dit zijn alleen maar voorbeelden! Even wat meer informatie over de driver die ik wil gebruiken en enkele eisen: Woofer
Verder moet de box ongeveer niet veel groter (liefst wat kleiner) worden dan +/- 60 X 60 X 75 cm Welke raden jullie mij aan (of af) en welke driver zouden jullie anders gebruiken? Ik wil gebruik maken van een soort Triplex hout (25mm) en MDF verstevigingen (18mm). Ik wil ongeveer 300 Euro uitgeven aan de drivers, 200 Euro aan hout (mag wel uitlopen, max 300 Euro) en dan nog 200 Euro aan materialen (denk aan lijm, handvaten etc etc) Denk nou niet dat dit zo'n plan is van Edie die die toch niet gaat uitvoeren, want dat ga ik wel doen! Graag serieuze reactie!!! Mocht dit allemaal niet lukken voor pakweg 700-800 Euro (voor 2 complete kasten) dan zit ik te denken om de volgende basbox te kopen: www.new-line.nl/v/11459 (X 2 uiteraard) Kom maar op! | |
LucStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-3-2003 Laatste: 14-1-2013 Berichten: 385 | 11-10-2003 19:26 |
Mr. Edie schreef: Nu zit ik erg te overwegen om zelf te bouwen, het word een niet al te moeilijk basreflex box, MAAR ik begrijp helaas echt HELEMAAL NIETS van kastbereken en poortberekingen en filter berekeningen. (zeg nou niet dat ik geen ervaring heb, want dat heb ik wel: heb al vaker gebouwd maar vanaf een tekening!) Ik zit te denken aan een van de volgende ontwerpen:www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=2 Maar hiervan heb ik van Dré gehoord dat hij het geen echt goed model vind, misschien meer info over de geluidskwaliteit hierover? www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=3 Of deze, alhoewel me deze net wat 'te' moeilijk lijkt... www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=12 Of een gewone basreflex box... Welke raden jullie mij aan (of af) en welke driver zouden jullie anders gebruiken? Ik wil gebruik maken van een soort Triplex hout (25mm) en MDF verstevigingen (18mm). Ik wil ongeveer 300 Euro uitgeven aan de drivers, 200 Euro aan hout (mag wel uitlopen, max 300 Euro) en dan nog 200 Euro aan materialen (denk aan lijm, handvaten etc etc) Als je het toch zo graag simpel en "voorgekouwd" wil houden, waarom neem je dan niet gewoon één van de beyma´s uit de wegshop, daar wordt hier genoeg over verteld op het forum. De kwaliteit is prima en ze passen ook nog eens goed binnen je budget, zeker de sm-115. De ontwerp zelf zijn zo simpel als wat, gewoon vierkante br-kast met wat wall-to-wall bracing. Denk nou niet dat dit zo'n plan is van Edie die die toch niet gaat uitvoeren, want dat ga ik wel doen! Graag serieuze reactie!!! Mocht dit allemaal niet lukken voor pakweg 700-800 Euro (voor 2 complete kasten) dan zit ik te denken om de volgende basbox te kopen: www.new-line.nl/v/11459 (X 2 uiteraard) Mocht je het niet eens zijn met de "beyma´s" dan zou ik in jou geval voor het laatste van de 3 genoemde ontwerpen gaan. luc | |
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst... | |
Mr. EdieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-6-2003 Laatste: 6-5-2015 Berichten: 1532 | 11-10-2003 19:32 |
Luc schreef: Als je het toch zo graag simpel en "voorgekouwd" waarom neem je dan niet gewoon één van de beyma´s uit de wegshop, daar wordt hier genoeg over verteld op het forum. De kwaliteit is prima en ze passen ook nog eens goed binnen je budget, zeker de sm-115. Het ontwerp zelf is zo simpel als wat, gewoon vierkante br-kast met wat wall-to-wall bracing.Mocht je het niet eens zijn met de "beyma´s" dan zou ik in jou geval voor het laatste van de 3 genoemde ontwerpen gaan. luc Welke zouden jullie dan kiezen? (de driver dus) | |
LucStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-3-2003 Laatste: 14-1-2013 Berichten: 385 | 11-10-2003 19:38 |
Je maakt nu een fout die door velen te vaak wordt gemaakt: Je kijkt naar "watts". Dit getalletje zecht echter weinig tot niets, als hij hoog is kun je namelijk niet zeggen: "tjonge, die moet wel erg hard gaan". Waar je wel naar moet kijken bij het uizoeken van een speaker is een parameter als "Sensitivity". De sm-115 heeft er één van 99 db.! Dat is erg netjes, voor een budget speaker heeft hij een heel behoorlijk geluid in huis. Kijk dus NIET naar de wattjes... | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 11-10-2003 19:44 |
Mr. Edie schreef: Tsja, kan ook, MAAR ik vind de beyma's wel erg duur zeg, zoals deze: www.new-line.nl/v/61 en dan heb je maar 250 Watt, (rms/max?) terwijl de eminence drivers dan al vaak op de 400 Watt RMS zitten... snap je?Die eminence driver is dan 400 Watt RMS maar heeft een gevoelligheid van 97dB. Het gevolg hiervan is dat als ze allebij aan hun maximale belasting zitten, ze ongeveer een even grote geluidsdruk (even hard) produceren. Het voordeel van de Beyma is dat je er een kleine versterker achter kan hangen. | |
Lost in Music | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 11-10-2003 19:56 |
vind je 136 euro duur?? je budget is toch 300 euro voor 2 drivers?? je kijkt alleen maar naar de Watts! bedenk wel dat je voor 250 watt speakers vermogen een versterker moet aanschaffen rond de 2 keer 500 watt rms bij 8 ohm!! je geeft zelf al aan dat je 0 verstand hebt van speaker bouw, nou als dat maar goed gaat. | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
LucStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-3-2003 Laatste: 14-1-2013 Berichten: 385 | 11-10-2003 20:20 |
nijhuisr schreef: je geeft zelf al aan dat je 0 verstand hebt van speaker bouw, nou als dat maar goed gaat. | |
Mr. EdieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-6-2003 Laatste: 6-5-2015 Berichten: 1532 | 11-10-2003 22:03 |
nijhuisr schreef: je geeft zelf al aan dat je 0 verstand hebt van speaker bouw, nou als dat maar goed gaat.Tsja, zit te twijfelen... die DAP RW18 lijkt me ook wel wat, maar uhm.. tsjah | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 11-10-2003 22:12 |
Mr. Edie schreef: Grr... als je goed gelezen had heb ik wel degelijk verstand van de bouwmaar als je de PR-115 al te duur vind.... ja, wat dan? | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
Mr. EdieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-6-2003 Laatste: 6-5-2015 Berichten: 1532 | 11-10-2003 22:29 |
nijhuisr schreef: Mr. Edie schreef: Grr... als je goed gelezen had heb ik wel degelijk verstand van de bouwmaar als je de PR-115 al te duur vind.... ja, wat dan? Ondanks dat het half 11 is bijna, vraag ik me toch af hoe je hieraan komt... TE DUUR? Ja maar... potverdrie... heb ik dat gezegt? Ze doen het JUIST UITSTEKENT voor die scheet wat je betaalt. | |