Forum > Licht

Schooltoneel verlichten

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WerkhovenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2014
Laatste: 6-4-2014
Berichten: 3
5-4-2014 10:54
Hallo allemaal. Vanuit de school van mijn kinderen is de vraag gekomen of ik het geluid en de verlichting voor het schooltoneel in orde wil maken. Nu weet ik van geluid best heel wat, maar van verlichting weet ik nog totaal niets.
Het toneel dat verlicht moet worden is een meter of 8 breed, 3 meter diep en lampen kunnen op een meter of 5 afstand opgehangen worden.
In eerste instantie denk ik aan het aanbrengen van 2 witte (LED?) lampen en een setje van 3 gekleurde LED par lampen voor 'special effects', maar ik heb geen idee of ik dan te weinig of veel te veel licht heb.... Ik zie ook dat er verschillende PAR waarden zijn voor de (LED) lampen, maar heb geen idee wat ik nodig heb om zo'n toneeltje te verlichten.
Bovendien wil ik dat de boel eenvoudig te bedienen is. (Ja, ik wil veel razz :p ).
Ook is er uiteraard een beperkt budget, maar wil ik geen dingen kopen die na een jaar allemaal kapot zijn....

Zijn er misschien mensen die mij een hint kunnen geven en mij een eindje op weg kunnen helpen?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
5-4-2014 13:13
Voor toneel (theater) kun je beter een stel (tweedehands) fresnell lampen kopen, lijkt mij.
Je wilt sowieso een goede lichtkleur hebben. Verder wil je bij een voorstelling vaak gedeeltes apart kunnen uitlichten. Een theaterspot met barndoors (klepjes) helpt hier goed bij...

Er zijn wel led spots die hier ook voor geschikt zijn , maar dat zijn in elk geval niet de standaard led parretjes, hierbij is de "lichtvlek" veel te klein. De spots die dit wel kunnen worden veel te duur lijkt me.

Het is een klein podium, dus met 4-6 fresnell lampen kun je klaar zijn. Tweedehands met een (voor mijn part analoog) dimmerpack en een regietafeltje moet je denk ik rekenen op zo´n 500 euro?
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 9474
5-4-2014 17:48
deze aanbieder heeft diverse theater lampjes met sturingen voor wening.

Je moet alleen even het juiste bij het juiste weten te schuiven.

Ik weet haast wel zeker dat als je een pakket samenstelt, dat je met 500 euro een heel eind komt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WerkhovenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2014
Laatste: 6-4-2014
Berichten: 3
6-4-2014 11:08
Hoi mensen,

bedankt voor de reacties. Ik weet nu een beetje welke weg ik in moet slaan. Er schijnen op school nog een paar oude analoge lampen aanwezig te zijn, dus ik ga maar eens kijken hoe dat werkt.....
Wellicht kan ik als dat wenselijk is nog een paar van die LED parretjes vlak boven het toneel hangen.

Nog één vraag dan: weet iemand misschien of ik de analoge lampen op één of andere wijze toch via dmx aan zou kunnen sturen (misschien via één of andere converter)?
SimonrioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2013
Laatste: 11-3-2015
Berichten: 25
6-4-2014 11:41
Daarvoor heb je een dimmerpack nodig.

www.new-line.nl/nl/dimmerpacks/showtec-multidim-mkii_14152.htm
SDB lighting, voor al uw licht bij muzikanten, DJ's, theatergezelschappen en trainingen in DMX verlichting.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
6-4-2014 11:57
Op mijn school heb ik het heel simpel gehouden: 8 van deze met een barndoor erin.
Aangesloten op dmx dimmers.
Sturing zo simpel mogelijk; geen enkele onderwijzer snapt dit soort dingen, dus alleen aan & uit schuiven volstaat echt: dit bijvoorbeeld is al voldoende
Zes kanaaltjes voor 8 lampies kan best.
Als je nog een analoge dimmer hebt en toch dmx wilt schuiven, kan je dat omzetten met een converter.
kan even niet op de naam komen van zo'n ding (is geen merger toch?!) Iemand die het wel kan uitleggen?
Alles komt goed....
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
6-4-2014 17:09
Ik draai altijd 6 lampjes; 2 links, 2 midden, 2 rechts met fresnell
Dan nog een paar voor kleur sfeer, dat kan ook per par...

Dus ja met een 5 kanaaltjes kom je al een heel eind...

Miste alleen vloerlampjes...
Gr Evert M
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
6-4-2014 20:47
Om DMX om te zetten naar analoog heb je een demux nodig, bijvoorbeeld deze:
www.new-line.nl/nl/lichtsturingen/showtec-multi-exchanger_3636.htm

Als je minder kanalen nodig hebt, neem je bijvoorbeeld deze: www.dmx4u.nl/products/dmx-naar-0-10-volt-interface-8-kanalen/

Als er nog goed bruikbare analoge spullen liggen, waarom niet?
Voor frontlicht heb je sowieso echt geen DMX nodig, tafeltje met twee rijen schuiven is zat, zeker voor een (basis?)school.
Niet goed, wel hard!
WerkhovenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2014
Laatste: 6-4-2014
Berichten: 3
6-4-2014 23:12
Top mensen!

Ik ga even op de (ja, basis-) school kijken wat er in het rommelhok ligt en ik denk dat ik zo een aardig eind kan komen. De DMX naar analoog is helemaal perfect, want ik wil de besturing graag op een verrijdbare lessenaar maken, en het dmx signaal kan ik natuurlijk vrij eenvoudig van de verplaatsbare lessenaar naar de 'vaste' wereld krijgen (tenminste, eenvoudiger dan een heel aantal analoge kanalen).

Thanks!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
7-4-2014 07:47

werkhoven schreef:

het dmx signaal kan ik natuurlijk vrij eenvoudig van de verplaatsbare lessenaar naar de 'vaste' wereld krijgen (tenminste, eenvoudiger dan een heel aantal analoge kanalen).
Dat kan met een paar kanalen ook met 1 kabel.
Een omzetter dmx naar analoog kost meer dan een multidim. Ligt er maar net aan welke kwaliteit er ligt.
Als er analoog ligt, lekker gebruiken. Wellicht zelfs een leuke analoge tafel zoeken op MP als je die niet meer hebt.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)