Surround
(8 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 29-1-2014 01:08 |
Is surround praktisch toe te passen in de pa? Ja dat kan, dat heb ik gezien op het concert van The Wall. Maar is het ook op kleinere, simpelere basis toe te passen? De bedoeling is om ergens is mei mee te werken aan een soort kunst festival alwaar we een soort van lounge gedeelte willen inrichten. Er gaat een ruimte zijn, deels overdekt en deels buiten, waar mensen wat kunnen drinken en dansen in gemoedelijke sfeer. Het moet dus niet loeihard en geen bonkende beats maar wel weer dansbaar en liefst met een speciaal karakter. Daarvoor dachten we dus met surround te gaan werken, althans, dat is de wens. Kan dat door gewoon een surround processor achter je mixer te hangen of denk ik nu te simplistisch? | |
Free beats! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 29-1-2014 08:58 |
Dat is dan maar net wat je onder surround verstaat. Vroeger maakten we wel surround door bij een stereo versterker een set boxen normaal aan te sluiten, en de rear boxen in serie op de twee plussen van die zelfde versterker aan te sluiten. Mijn Marantz 4270hifi versterker uit 1974 heeft zelfs een stukje hardware aan boord waarbij je met de "dimension" knop het surround effect kan regelen van gewone stereo bronnen. Maar een echte bioscoop surround, bereik je pas met de juiste processor, en een echte 5.1 of 7.1 surround dvd opname. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2053 | 29-1-2014 09:14 |
Bij een festival kan je er wel heel mooie dingen mee doen, maar dat vraag echt veel van de technicus. Je kan simpelweg je rear speaker een kleine delay geven voor een ruimtelijk geluid, zoiets doet je home cinema processor eigenlijk ook. Verder kan ik me ook voorstellen dat je via bijvoorbeeld de auxen van je tafel 4 kanalen separaat gaat aansturen. Gitaar op front links, eentje op achter rechts, zang op front rechts en eentje op achter links. Maar dan wel heel subtiel "pannen" en niet keihard. Daarentegen is het wel heel vreemd om een zanger achter je te horen als ie voor je staat. Sterker nog, het is al vreemd om in het theater op het balkon de zanger recht voor je uit het cluster te horen komen en 8 meter lager te zien staan op het toneel. Het is maar net wat je wil bereiken. | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 29-1-2014 09:51 |
Het gaat niet om een live optreden, dat zou de boel inderdaad vergemakkelijken omdat je dan elke bron apart kunt routen. De bedoeling is om een gewone dj setup een soort surround effect mee te geven. Ik denk dan aan een 4.1 opstelling. Dus op de vier hoeken een topkast en vooraan centraal een sub of substack. We hebben ook niet de beschikking over een surround gecodeerde bron dus het gaat geen echte surround zijn. Bedoeling is dat de dj's een rustig setje draaien, gewoon stereo tracks. Waar ik dan aan dacht is om bepaalde frequentiegebieden er uit te filteren en die met een delay en eventueel een effectje zoals reverb naar de achterste speakers te sturen. Misschien zelfs een klein beetje oplopende delay naar elk van de speakers apart om zo een soort rondgaand geluid te krijgen. Andere optie, misschien nog wel de simpelste, gewoon een hifi surround processor gebruiken om zo een stereosignaal in surround om te zetten. Zoals gezegd, op dit moment echt in de brainstorm fase. | |
Free beats! | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 29-1-2014 11:40 |
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 29-1-2014 15:02 Hallo Hollender,Vroeger, dan heb ik het over bijna 30 jaar terug, had Stage Accompany zo'n systeem. Met SAnet kon je vroeger Blue Boxen (met de PMS-5000 amp), PPA1200's en PPE2410's aansluiten op een pc met een SAnet kaart (SC250) en bijbehorende software (StageControl). Via dit systeem kon je o.a. het geluid laten rondgaan, laten delay-en en nog wat trucjes. Jammer dat er geen werkend systeem meer is in Nederland, maar als ik het goed heb is er nog een discotheek in Duitsland die de complete installatie (incl. de 286 pc) heeft staan en nog gebruikt. Meer is hier te vinden. Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 2080 | 29-1-2014 12:06 |
Tja je kunt ook van die losse Dolby processors kopen. Zit er niet ook zo'n functie in de lake processor? Persoonlijk vind ik bij bijvoorbeeld een Sony receiver met Dolby prologic het geluidsbeeld voor muziek erg vreemd en onnatuurlijk. Mono signaal wordt links/rechts uitgefilterd en over de centerspeaker gestuurd. Afhankelijk van de mastering van de opname blijft links/rechts daardoor maar weinig van een liedje over. Links/rechts achter zijn dan weer stereo verbrede en gedelayde versies van links rechts front. De instelling L/R + sub vind ik voor muziek dan een heel stuk prettiger! | |
Niet goed, wel hard! | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 29-1-2014 13:33 |
Webbie schreef: Jammer dat er geen wekend systeem meer is in Nederland, maar als ik het goed heb is er nog een discotheek in Duitsland die de complete installatie (incl. de 286 pc) heeft staan en nog gebruikt.Meer is hier te vinden. Greetz Webbie... Brengt me trouwens wel op een idee: Gewoon een pc met een 5.1 geluidskaartje en dan een stukje software? @ Joep, is dat enkel die Sony of geld dat voor de meeste processors? | |
Free beats! | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 2080 | 29-1-2014 13:40 |
Dolby prologic is er in verschillende versies en smaken (en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic), maar is uiteindelijk een chip of algorithme onder licentie van Dolby labs. De surround processing zal dus altijd dezelfde moeten zijn. Ik verwacht wel dat er eventueel nog verschillen zitten in de (toegankelijke) parametrering van deze chips or algorithmes. Kijk anders een op www.marktplaats.nl/z/surround-processor.html?query=surround+processor&sortBy=price&sortOrder=increasing Ik vind bijvoorbeeld een NAD 910 voor nog geen 40 euro. NAD is normaal gezien een gerenommeerd no-nonsense HiFi merk... Proberen waard lijkt me. | |
Niet goed, wel hard! | |
VrijeVogelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-12-2013 Laatste: 13-1-2022 Berichten: 279 | 29-1-2014 13:45 |
Is de basis niet quadrofonie? (of hoe het ook maar geschreven werd) Een computer kun je idd wel instellen op verschillende soorten beleving van geluid... behalve via de standaard windows instellingen zijn er allicht ook eenvoudige software die zoiets kunnen doen. De ware beleving zit hem in het daadwerkelijk rond laten gaan van geluid. Een helicopter (of gitaarsoloof drum), maar ook spelen met de zang als die een schreeuw maakt, of steeds in een andere hoek bij herhaaldelijke uitspreken van een zin / woord... Maar ja, dat vraagt natuurlijk wel volle aandacht van de technieker | |
Gr Evert M |