Forum > Algemeen Forum

Vraag over een oneerlijke verhuurder

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
28-1-2014 13:30
Ik heb een vraag over een verhuurder die niet eerlijk is over zijn prijs.
Ik stond onlangs op een beurs en had dus een truss carré nodig van 4x3x3m en 1x backdrop van 6x4m
Ik ontmoet de persoon en hij zegt dat hij dit kan plaatsen voor 300 euro inclusief btw, de backdrop krijg ik er gratis bij en hij wilde zelfs een sterendoek van 6x4 gratis erbij doen voor de achterkant, ik zei dat ik geen sterrendoek wil en enkel zwarte backdrop.
Ik vroeg of hij mij een offerte wil doormailen zodat ik iets in mijn handen heb en de avond zelf had ik de offerte binnen maar de btw was er al bijgerekend en kwam dus op 364 euro dus 64 euro meer dan de afgesproken prijs.
Op de offerte staat naast de truss een prijs van 300 euro, naast de backdrop staat er geen prijs, zelfs geen 0 euro, dus een leeg vakje.
Ik vroeg op facebook en dat heb ik nog staan in mijn log wat ik nu moest betalen 300 of 364 euro en hij antwoorde 300.
De stand wordt geplaatst en omdat ik maar 1 backdrop had gevraagd wat nog gratis erbij zat zei ik dat ik de rest zou afwerken met mijn eigen backdrop zpdat hij er geen 2 moet geven, hij zei nee nee neem maar mijn 2 backdrops dan moet jij je backdrop niet vuil maken en ik zei ok dan. De avond zelf kreeg ik de factuur binnen, 435 euro? en ik sprak hem dus aan omdat hij eerst 300 euro vroeg btw inclusief, zijn offerte sprak op 364 maar zei dat ik maar 300 euro moest betalen en eens de stand er stond komt hij af met 435 euro. Onderhandelen bleek niet te lukken want hij schelde mij uit en zei dat hij alle verhuurbedrijven zou inlichten over mij??? ik doe toch niets verkeerd, ik weilde gewoon duidelijkheid over hoe hij opeens op 435 euro kwam en toen zei hij dat de backdrops nog niet aangerekend waren op de offerte? tja zet dan een prijs op de oferte maar laat het vakje niet leeg.
Nu is mijn vraag, moet ik de factuur van 435 euro betalen wat ik alsnog wilde doen maar als hij me begint af te dreigen dan ben ik nu meer geneigd om enkel de 300 euro te betalen wat we via facebook hadden afgesproken.

Als ik een offerte maak van 450 euro dan moet ik achteraf toch ook geen factuur van 500 euro naar de klant sturen en zeggen, ja maar die extra lichten wat ik op de offerte had staan had ik nog niet aangerekend, een offerte moet duidelijk zijn en alle prijzen moeten erop vermeld staan, een leeg vakje is voor mij gelijk aan 0 euro.
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
28-1-2014 13:34
Hoe ver is er trouwens gesproken over BTW?

300 x 21% btw is 363 euro inclusief
Gr Evert M
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-1-2014 14:45
Daarom dus ALTIJD werken met contracten (of duidelijke offertes) die door beide partijen ondertekend worden, dan krijg je dit soort discussies niet.

Nu krijg je dus een welles/nietes spelletje: jij hebt gezegd dat de backdrop gratis was. Dat is niet waar. Jij zei dat de prijs inclusief BTW was. Nee exclusief BTW.

In dit geval zou wat mij betreft de offerte leidend zijn, dus zou je dus € 364,00 inclusief BTW moeten afrekenen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
28-1-2014 14:53
Waar komt die eene euro dan vandaan? Administratie kosten?
Gr Evert M
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-1-2014 14:55
Zal wel een typfoutje zijn.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 290
28-1-2014 14:58
In de offerte staat de juiste prijs, deze keur je goed door hem ondertekend te versturen en klaar, kortom als je deze offerte hebt goedgekeurd zul je dus 364 euro moeten betalen.
Zoiets doe je niet via facebook, dus ik vraag me ook af hoe professioneel deze verhuurder is shut up :X
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
28-1-2014 15:05
Het gaat straks draaien om de bewijslast.

Als het op de spits wordt gedreven, komt de vraag om de hoek om alles aan te tonen.

Altijd alles schriftelijk bevestigen en bevestigd vragen als er geen bevestiging vanzelf komt.

Dus als je goede bewijzen hebt (en dat is iets anders dan mondeling) dan factuur voldoen tot het overeengekomen bedrag.
Met een begeleidend schrijven.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
28-1-2014 17:09
Dus alles opslaan, ook wat op facebook staat.
En ik zou betalen wat tot 364 (363?) gaat, meer niet.
Alles komt goed....
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
28-1-2014 17:45

YourLiVe schreef:

Daarom dus ALTIJD werken met contracten (of duidelijke offertes) die door beide partijen ondertekend worden, dan krijg je dit soort discussies niet.

Nu krijg je dus een welles/nietes spelletje: jij hebt gezegd dat de backdrop gratis was. Dat is niet waar. Jij zei dat de prijs inclusief BTW was. Nee exclusief BTW.

In dit geval zou wat mij betreft de offerte leidend zijn, dus zou je dus € 364,00 inclusief BTW moeten afrekenen.
Dit heb ik ook overgemaakt niet tegenstaande dat we 300 euro waren afgesproken maar daar heb ik dan weer geen bewijs van, enkel het berichtje op facebook waar ik vraag hoeveel ik nu moet betalen 364 of 300 waarop hij antwoord 300 euro.
De offerte heb ik dan wel weer op papier 364 euro inclusief btw maar niet ondertekend, hij heeft die per mail verzonden. en dan d factuur 435 euro die ik dezelfde avond na het opbouwen kreeg.
De backdrop heb ik zelf mogen hangen en ik heb nog moeten helpen met de bouwen van de carré omdat hij geen personeel en geen windups mee had genomen.

Professioneel is anders en ik hoor van collega dj's dat ze met dit bedrijf ook zijn tegengekomen dus ik ben niet de enige. shut up :X

EDIT:
Ik heb er net mee ge sms't en omdat ik het volledige bedrag niet wil betalen is hij me aan het zwart maken bij andere verhuur bedrijven, dat ze moeten opletten omdat ik een slecht betaler ben, na wat heen en weer gesmeten te hebben met niet hele nette berichten is hij bereidt een credit nota te maken en een nieuw factuurtje te maken waarbij hij de backdrops wil laten vallen.
300 euro voor de truss en op de site staat 3.75 euro per meter truss, ik had 26 meter dus reken maar + de 4 hoeken aan 15 euro per stuk??? alle bedrijven die ik nu heb gecontacteerd zitten voor dezelfde carré tussen de 200 en 250 euro inclusief btw en backdrops.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-1-2014 18:02
Prijzen op websites van verhuurders zijn meestal op afhaalbasis, dus exclusief opbouw en vervoer, en als je meerdere offertes had opgevraagd had je van tevoren geweten dat hij te duur was.

Maar goed, ik zou me er niet al te druk om te maken als ik jou was. Als hij vaker op deze manier werkt zal hij zelf al niet zo'n geweldige reputatie hebben bij de meeste collega's.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)