Forum > Zelfbouw Speakers

18sound BR115 of B&C 15PZB40 ---> ervaringen

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
28-9-2003 21:13
Enige tijd geleden opende ik deze
www.new-line.nl/forum/read/?t=4196
topic over het zelf bouwen van een sub.

Ik was toen van plan om zo'n kast zelf te berekenen nadat ik een speaker zou hebben gekozen.
Maar het valt me allemaal tegen om zelf te doen. Daarnaast kan ik het niet voor vrije studiepunten doen op school en wil er daarom niet heel veel tijd in steken.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar leuke subs voor zelfbouw, maar reeds ontworpen.
Ik twijfel nu tussen de volgende 2:

18 sound 15W700
www.eighteensound.com/BR115.htm

En

B&C 15PZB40
www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=2

Klik op de links voor de tekeningen.

Over beide kasten heb ik een positief verhaal gelezen.
Maar er zit veel prijsverschil tussen de speakers. Namelijk 160 euro (ex) voor de 18sound en 220 euro (ex) voor de B&C.
Daarnaast staat op de site van 18sound dat er ook andere (zwaardere) speakers in de kast kunnen. Maar deze zijn zelf nog duurder dan de B&C's.

Omdat ik dit een chil forum vind waar ik altijd vriendelijk geholpen wordt door mensen die er toch wel kennis van hebben heb ik dus de volgende vragen:
- Kasten zijn afgestemd op 50 en resp 42Hz. Hoe merk je dit? (/me is niet ervaren)
- Ervaringen met één of beide kasten, en hoe zijn die?
- Is die B&C kast het prijsverschil waard*?
Zo ja, is dat ook nog met de zwaardere 18sound drivers erin?

Er zullen vast nog wel meer soortgelijke kasten zijn ontworpen.
Deze sprongen er voor mij uit, positeve verhalen, nederlandse leverancier.

* Prijsverschil waard?
Tja, het is dus voor gewoon thuis gebruik als DJ, maar ik wil wel iets goeds.
Tuinfeestje hier en daar, maar geen Drive in gebruik...
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
28-9-2003 21:51
ik heb ze hier inderdaad staan, voledig volgens de tekening gemaakt, zoals ze op de foto staan...

staat nu 2x 100watt amp op, en gaat natuurlijk niet...
dingen hebben wel xmass van 8mm, en dat is behoorlijk veel...

als je meer info wil of fotos van de speaker en/of kasten moet je maar ff zeggen...

Als je ervaringen wilt weten moe tje nog ff wachten zal eerweeks, WAARSCHIJNLIJK 2 versterkers huren die rond de 1400/1500 watt rms gebrugd rms leveren en dat per speaker dus, dan weet ik hoe ze klinken...

edit, voor thuisgebruik lijkt dit me beetje overkill
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
28-9-2003 22:27
ben wel benieuwd naar een foto van je subs happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ RaúlStandaard Lid
28-9-2003 22:30
Die topic is vooral gekibbel over het al dan niet duidelijk stellen van een vraag.
Verders zeer weinig over de kwaliteit van de kast.

Wel kan ik uit een reactie van Dré opmaken dat hij geen voorstander is van het ontwerp.
25mm dik hout, terwijl je volgens hem beter dunner hout kan gebruiken icm wat verstijvingen.

Dat is dus niet positief over de kast, maar deze blijft bij mij voornamelijk staan waar die staat, het gewicht maakt me dus niet veel uit. Echter wordt het wel duurder vanwege het dikke hout...

Overigens heb ik nog geen goede versterker, die ga ik nog aanschaffen.
Nu kan die B&C speaker meer vermogen hebben, maar heeft die ook meer vermogen nodig om hetzelfde aantal DB te geven. Of kan ide uiteindelijk gewoon veel harder?
Anders ben ik er al uit omdat ik anders een, voor mij, veel te zware versterker aan moet gaan schaffen.

Over dat overkill.
Tja, misschien wel, maar ik heb ook naar HiFi subs zitten kijken.
Maar die kosten vaak toch ook zowat net zoveel.
Ik heb in mijn vorige topic al begrepen dat ze wel iets lager gaan, maar het zijn ook veelal kleinere drivers, dus ook een stuk minder volume.

En van deze (25cm driver | ruim €220)
www.visaton.com/deutsch/artikel/art_548.htm

Kost toch erg veel!

en deze (20cm driver | ruim €55)
www.visaton.com/deutsch/artikel/art_705.htm

Is dan wel goedkoop, maar komt hier nog wel power uit?
En idem voor de volgende (is ook in de vorige topic naar voren gehaald)
www.visaton.com/deutsch/artikel/art_704.htm
De prijs van de driver zelf kan ik niet vinden.
28-9-2003 22:33
tom, die fotos op de site DIE zijn het, de subs zijn door frederik de eigenaar van speakestore gemaakt (en van hem zijn de fotos) en van hem heb ik de subs gekocht...

25mm is natuurlijk heeeel stijf en de kast is zo hele dood en dat is goed happy :) , gewicht valt erg mee, en zijn alleen te tillen...

maar ik zla ff kijken naar me msn webruimte of dat nog werkt en zal wat fotos van de binnenekant van de kast en de speakers enz. hier neer plante
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
28-9-2003 22:35
Als je hi fi wilt, (extra laag) dan moet je voor een hi fi sub gaan.

Als je "hard" sub wilt (het aller laagste <35HZ) ontbreekt dan, moat je voor een pa sub gaan.

Voor hi fi sub kan een 20 centimeter speaker al (mits in juiste kast) wonderen verichten. Ik heb hier onder mijn buro een zefgebouwd subje staan met een dubbelspoels 25 centimeter Alpine speaker, en die voldoet prima hier op het kantoor.

Voor een pa sub heb je minstens een 15 inch speaker nodig.

Het licht er dus helemaal aan wat je bedoeling is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ RaúlStandaard Lid
28-9-2003 22:54
Maar, dit is geen forum voor HiFi, dus ik wil ff doorgaan over de PA speakers die ik voorstelde.

Terug naar mijn vragen:
- Kasten zijn afgestemd op 50 en resp 42Hz. Hoe merk je dit? (/me is niet ervaren)
- Ervaringen met één of beide kasten, en hoe zijn die?
- Is die B&C kast het prijsverschil waard*?
Zo ja, is dat ook nog met de zwaardere 18sound drivers erin?

En, heb je voor de zwaardere speakers ook per definitie een zwaarde amp nodig om hetzelfde aantal DB te bereiken?
Of kunnen die speakers meer vermogen hebben zodat ze dan ook harder gaan?
Heeft met gevoeligheid te maken geloof ik?
28-9-2003 23:07
Klik voor foto...

fotootje van de kast.

Klik voor foto...

ff spelen met de subjes happy :)

Klik voor foto...

en nog een vAge foto van de speaker

www.speakerstore.nl/pics/basreflex_15_1.jpg

complete kast

www.speakerstore.nl/pics/basreflex_15_2.jpg

speaker box zonder schuim
StefanStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
29-9-2003 21:30
Als je het als SUBwoofer wilt gebruiken en persé een van deze 2 wilt kiezen ga dan voor degene die op 42Hz getuned is (welke het dan ook is) Eventueel de poort een paar centimeter langer smokkelen (heb je nog wat extra laag).

Persoonlijk geloof ik ook niet zo in die 15hz f3 subs, mischien zijn de specs wel correct maar het enige wat die dingen nog staan te doen op die frequentie is lucht verpompen, zonde van het vermogen. Ik heb nu zelf 2 subs met PA-achtige woofers van 18" maar daar komt onder de 30Hz niet veel puf uit (f10 op 25hz ofzo). Een nadeel van die ultralage frequenties is dat ze niet alleen nauwelijk te horen zijn maar ook nog eens overal doorheen dreunen en dus voor flink wat overlast bij de buren kunnen zorgen.

Ik zit er aan te denken om nieuwe subs te gaan maken, eventueel zou je mijn subs wel kunnen overnemen, ik gebruik ze ook gewoon voor thuis en voor tuinfeestjes, rendement is zo'n 93dB/1w (gesloten behuizing) Ze zijn wel redelijk groot, 56,4x56,4x60cm maar wel gebraced en gemaakt van 18mm multiplex dus niet compleet ontilbaar.
MichielStandaard Lid
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
30-9-2003 11:24
De lage tonen (20-30 Hz) geven zeker wel een extra diemensie aan de muziek. Voor PA wat minder belangrijk, maar bij hifi vind ik een fatsoenlijke sub altijd wel erug mooi...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)