Forum > Geluid

Graag advies op uitbreiding Mackie set

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WayneheadxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2009
Laatste: 19-8-2014
Berichten: 7
17-5-2013 13:34
Goededag audiofielen wink ;)

Ik zou graag wat advies willen hebben.
Ik heb op dit moment een drive-in waarmee ik feestjes en bruiloften doe.

Geluid bestaat uit:
2x Mackie SRM450 (eerste versie, uit USA!)
2x Mackie SWA 1501

Ik zet de 2 top kastjes netjes op een tripod met witte scrim king covers zodat ik de 2 subs voor mijn booth kan stacken voor net dat beetje extra.

Nu heb ik al een aantal keer gemerkt dat ik bij volle zalen, tegen de 200 man aan, de luidsprekers flink moet laten toppen, waarna de kwaliteit dus achteruit gaat.
En de bas vind ik eigenlijk tegenvallen, het drukt niet echt lekker door, klinkt nog te lief. Ik wil die bass graag VOELEN, snap ge? razz :p
Vooral als ik dance, house, hardstyle aan het draaien ben, dan mis ik het drukken op de borst!

Nu ben ik dus aan het kijken naar een uitbreiding.
Ik twijfel tussen nog 2x de swa1501 erbij de kopen zodat ik er 2 per kant kan zetten, of misschien 2x de swa1801 (dus 18") erbij te kopen.
Dan krijg ik dus 18" met de 15" daarbovenop en daar weer bovenop de SRM450.

Ben alleen bang dat de 18 inch te veel 'whoooomp' effect geeft ipv een lekker strakke bas die bij de dance,house en hardstyle wel zo lekker is... Het zijn ook beide bandpass kasten waar je, volgens mij (correct me if im wrong), dat effect al sneller hebt.

Heeft iemand ervaring met 1 van deze setups?
Of kan iemand me advies + argumenten geven om voor de 15 of 18 inch te gaan?

Elke ander advies over andere subs is ook welkom, zolang het binnen dezelfde budget range valt ;)

p.s.
Nadeel van het stacken van de subs voor mij booth is dat ik recht achter de subs sta. En op de 1 of andere manier krijg ik daar een enorme basweergave te horen (niet echt heel strak maar meer 'whooomp' effect). Hierdoor heb ik al snel het idee dat de bas te hard staat maar als je voor de subs ga staan dan is het wel strak en een heel stuk minder. Iemand oplossing hiervoor?
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 497
17-5-2013 14:55
Ik denk dat je het beste gewoon 2 15" subs bij kunt kopen.
In het algemeen heeft een 15" een strakkere bas weergave dan een 18" (maar dit is niet altijd zo natuurlijk)

Dan het laatste komt denk ik door het feit dat je achter de sub zowat geen hoog hebt en dus alleen bas hebt wat dus erg hard klinkt ;)
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
19-5-2013 11:04
je kunt ook een Cardioïde sub maken met twee subs achterelkaar, heb je meer sub voor en minder achter, gauw 20 dB.
15 en 18 samen, is niet aan te bevelen, i.v.m. fase verschillen, elkaar tegenwerken.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
WayneheadxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2009
Laatste: 19-8-2014
Berichten: 7
20-5-2013 11:22

audiopartner schreef:

je kunt ook een Cardioïde sub maken met twee subs achterelkaar, heb je meer sub voor en minder achter, gauw 20 dB.
15 en 18 samen, is niet aan te bevelen, i.v.m. fase verschillen, elkaar tegenwerken.
Kun je me iets meer vertellen over deze Cardioïde sub? Hoe moet ik de subs dan precies opstellen?
Oke, dus gewoon bij dezelfde inch maat blijven is wel aan te bevelen... dat van die fase verschillen klinkt logisch.
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
20-5-2013 16:38
Ik heb dit document ook op m'n fb groep gezet, hier staan de meest gebruikte opstellingen, 4 types.

Je kunt de testen ook met een schaalfactor doen in je huiskamer, men gebruikt hier een factor 4,5, dus 30 Hz wordt 135 Hz.
Ik heb een aantal eitjes van KEF, is dit prima mee te doen. Men meet met STA-live maar de metingen zijn ook prima te doen met het gratis REW, voor de opstelling achterelkaar hoef je niet persé te meten. Je hebt een simpele delay unit nodig, b.v. de behringer shark.

www.doctorproaudio.com/doctor/cajondesastre/pdfs/Downloaded_from_Doctor_ProAudio_com-SettingUp_cardioid-Joan_La_Roda-DAS_Audio.pdf
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
20-5-2013 17:21
De SWa subs zijn toch best oud?, Waarom die niet vervangen door 2 andere (krachtigere) subs.

Had zelf ooit de mackies icm de rcf 705 as. Ging prima :)
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
WayneheadxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2009
Laatste: 19-8-2014
Berichten: 7
20-5-2013 19:59

audiopartner schreef:

Ik heb dit document ook op m'n fb groep gezet, hier staan de meest gebruikte opstellingen, 4 types.

Je kunt de testen ook met een schaalfactor doen in je huiskamer, men gebruikt hier een factor 4,5, dus 30 Hz wordt 135 Hz.
Ik heb een aantal eitjes van KEF, is dit prima mee te doen. Men meet met STA-live maar de metingen zijn ook prima te doen met het gratis REW, voor de opstelling achterelkaar hoef je niet persé te meten. Je hebt een simpele delay unit nodig, b.v. de behringer shark.

www.doctorproaudio.com/doctor/cajondesastre/pdfs/Downloaded_from_Doctor_ProAudio_com-SettingUp_cardioid-Joan_La_Roda-DAS_Audio.pdf
Bedankt! Hier ga ik me eens even in verdiepen!
WayneheadxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2009
Laatste: 19-8-2014
Berichten: 7
20-5-2013 20:21

MickeyMick schreef:

De SWa subs zijn toch best oud?, Waarom die niet vervangen door 2 andere (krachtigere) subs.

Had zelf ooit de mackies icm de rcf 705 as. Ging prima :)
De SWA subs zijn idd best oud maar daarom niet minder goed.
Sterker nog, als ik alle gebruikers ervaringen van internet opzoek over de nieuwe mackie SRM subs dan zijn ze daar toch een stuk minder positief over dan over de SWA's. Vandaar dat ik nog steeds voor de SWA's kies. (worden dan uiteraard tweedehandsjes)

De reden dat ik eigenlijk niet zo snel wil overstappen op andere subs is dat het denk ik rendabeler is om te kiezen voor 2 SWA subs erbij dan deze SWA's te verkopen en nieuwe daarvoor in de plaats te nemen...
Ook denk ik dat 4x SWA steviger te keer gaat dan 2x RCF 705as.
Uiteraard weet ik dit niet uit ervaring maar als ik een optelsom maak van het vermogen (4x500 rms vs 2x700rms) en geluidsdruk (4x128db vs 2x130db), dan lijkt het mij meer rendabel om voor 4x SWA te kiezen.

Kosten zijn wel gelijk, of ik nu voor 2x SWA erbij kies of voor het verkopen van mn huidige SWA's en dan voor 2x RCF te kiezen, het kost allebei evenveel.
Dus als iemand me goede argumenten kan geven om voor andere subs te gaan kijken dan hoor ik dat heel graag!
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 497
20-5-2013 20:50
Je kunt ook eens kijken naar de dva s09 van db technologies!
Is duurder maar zijn af en toe tweedehands voor een goede prijs te krijgen.

Dan nog over de rcf's.. je moet niet vergeten dat je met 2 stuks een stuk compacter bent dan 4.
En het verchil in geluidsdeuk verschilt maar met 1 dB,maar dit zijn dan de specs en die zeggen natuurlijk niet alles.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
21-5-2013 09:06
Je kan er ook PRX 618S-XLF van JBL onder duwen, lekker compact kastje en uit eigen ervaring kan ik je garanderen dat er een berg sub uit komt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)