Forum > Zelfbouw Speakers

Baskast herstellen/versterken

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
1-10-2012 23:21
Zaterdag merkte ik dat onze dubbel 15" bassen lucht beginnen te lekken langs de naden

Op zich zijn ze constructiegewijs nog solide en vallen ze niet uit mekaar, maar ik merk dat het geweld van 2.6kw aan 15" woofers misschien toch wat té aan het worden is voor onze kastjes van bijna 10j oud.

Daarom wou ik ze van binnen en buitenuit sealen met 2-component houtvuller, maar ook eventueel wat bracing aanbrengen. Nu is de vraag: hoe pak ik dit het beste aan?
Met speakerbouwen of design heb ik buiten berekenen wat goed werkt in een bestaande kast weinig ervaring.

Het betreft een simpel dubbelpoorts reflex ontwerp met een scheidingswand tussen de 2 woofers, 2x 15" reflex tegen mekaar geplakt als het ware. Momenteel zit hier gewoon geen bracing in en is de kast gemaakt van 18mm multiplex.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
2-10-2012 07:28
Als je geen verstand hebt van bouwen van kasten, is het wel slim om dit zelf te doen?
Denk dat transport en scheve belastingen meer kwaad doen dan de speakers. Het is immers ook een basreflexkast, dus eigenlijk open.

Ik zou om te beginnen latjes of stroken multiplex van minimaal 2 x 2 cm in alle hoeken van de kasten lijmen (dus elke aansluiten van een paneel op een ander paneel volledig afdekken.
Deze latjes zowel verlijmen met constructiebruislijm als schroeven.
Alle naden zijn dan zeker dicht en je kast een stuk degelijker.
Bracing kan middenin de "ruimte" maar als je geen extreme bijgeluiden had is dat niet noodzakelijk.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
2-10-2012 08:35
Ben het niet eens met Frank: als het probleem wordt veroorzaakt door het buigen van de panelen, dan gaan latjes daar weinig aan doen. Met bracing voorkom je het buigen: panelen worden stijver.

Mijn advies: 2 stroken (per kamer) 18mm multiplex ca 15cm breed even lang als de kasten breed zijn. Deze met kopse kant tegen de achterwand op ca 1/3 en 2/3. Met voldoende lijm en schroeven (voorboren!) tegen achter- en zijwanden vastzetten. Het paneel tussen de kamers heeft geen bracing nodig (ziet gelijke druk aan beide zijden). De eigenfrequentie (tuning) van de kasten zal iets omhoog schuiven (minder inhoud), maar omdat je ze als mid-bass gebruikt zal dat geen probleem zijn.
't is maar een hobby...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
2-10-2012 14:23
Als je gaat schroeven, zorg dan dat de gaten zijn voorgeboord en de gaten op de plek waar de 2 planken op elkaar liggen aan beide kanten verzonken is. Op het moment dat je dit niet doet, en je schroef door de planken gaat, komt er op de plek waar de shroef door de eerste plank gaat een splinter, welke tussen de planken in gaat zitten. Hierdoor zitten ze niet 100% strak tegen elkaar aan. Door beide planken te verzinken krijg je het wel 100% strak.
Verder kun je het beste bruislijm / vullende lijm kopen. Deze is gewoon bij de bouwmarkt te krijgen. Doordat de lijm uitzet tijdens het uitharden, vult hij alle kleine gaatjes op.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)