Forum > Geluid

HK Linear 5

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
ChrisfmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2012
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 3
25-9-2012 20:02
We werken dit moment nog met de 2x JRX 125 en 4x JRX118s. Maar we willen gaan overstappen naar wat anders voor de grotere klussen. De JRX komt net iets klank te kort waar we ze voor moeten voor gaan gebruiken. Nu we steeds professionelere klussen krijgen is het tijd voor een wat netter geluid. Nu kwam ik op internet de HK Linear 5 serie tegen. Deze speakers zien er mooi uit. De specificaties zien er veelbelovend uit. Is er iemand die al ervaring heeft met deze set?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
26-9-2012 11:50
Kijk eens naar 2x PRX612M + 2x PRX618S-XLF
Goedkoper dan de HK, lichter, gaat harder en klinkt 9/10 ook beter.

Een heel ander niveau dan de instapper JRX
ChrisfmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2012
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 3
26-9-2012 20:16
We gaan zaterdag maar eens luisteren naar deze beide series. Ik heb niet niemand eens zien werken met de HK linear 5 en ook niet met de JBL PRX serie. Daarom moeten we ons maar eens gaan verdiepen in deze series. Ik moet zeggen wel een groot voordeel van de PRX is het gewicht. Wat is het verschil tussen de PRX 635 en de 625?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
27-9-2012 08:43
635 is een 3-weg kast met 1x 15", 1x 6.5" en 1" hoogdriver
625 is een kast met 2x 15" en 1.5" hoogdriver

Grote verschillen:

625 gaat véél luider (139db piek vs 135db)
625 is groter
625 kan je in se prima als standalone kast gebruiken, 635 is toch leuk als er een sub onder staat
625 is duurder

Naar mijn eigen ervaring met de 5XX reeks voorheen:
Doe je mainly disco en drive in? Neem dan de 625 als je het budgettair kan.
Doe je ook regelmatig live bands? Neem dan de 635, door dat het een 3-weg kast is klinkt het mid toch een stukje beter.

Sowieso 618S-XLF onder duwen in beide gevallen (naar mijn mening). De 625 en 635 zijn erg krachtige kasten, een gewone 618S gaat niet laag genoeg en heeft niet het vermogen om te kunnen volgen

Persoonlijk vonden wij de klank van 35 + sub het mooiste klinken in alle toepassingen, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je altijd subs moet zetten.
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
6-2-2013 00:38
Iemand dat al meer ervaring heeft met de Linear 5 van HK Audio ?
Hoe presteert de zogenaamde "Rock Pack" set met:

- 2x L5 1120 FA
- 2x L Sub 1200A
- 2x L Sub 1200
- Covers en tilt units

Degelijk gebouwd op eerste zicht. En qua levensduur / gebruikservaringen ?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-2-2013 09:10
Een sub met 10" drivers die zijn -3dB punt heeft op 55Hz ... dat is in het beste geval een goede baskast, maar verre van een subwoofer. 128db SPL peak voor je laagondersteuning is nu ook niet wauwie.

Ik vind het enorm dure kasten voor wat je in de plaats krijgt, zowel qua frequentierespons als output.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
6-2-2013 15:15

bomdes schreef:

Ik vind het enorm dure kasten voor wat je in de plaats krijgt, zowel qua frequentierespons als output.
En je hebt de kasten uitgebreid beluisterd? Vergeleken?

Ik ga er voorzichtig van uit dat je dat niet hebt gedaan. En waar zit dan de meerwaarde van bovenstaande quote? Kan je iets te duur vinden voor wat je in de plaats krijgt, zonder het product gezien en gehoord te hebben? Neen!

Indien je de Linear serie wel aan een test hebt onderworpen, neem ik mijn (voorzichtige) woorden terug en zal ik met plezier een onderbouwde conclusie lezen...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-2-2013 16:01
Ik moet niet gaan luisteren om te weten dat een kast die zijn -3db punt op 55Hz heeft geen subwoofer is. Dat heeft niets met "gevoel" of "gehoor" te maken, dat is gewoon pure fysica.
55Hz is een leuke kickbass kast, niet meer niet minder, en dan is 1000EUR voor een kast die én niet laag gaat én relatief weinig db spl produceert veel geld. ze gooien er dan wel doodleuk een 2e passief subje bij, maar dan moet je er ook rekening mee houden dat de versterker ineens 4 drivers ipv 2 moet voeden wat bij actieve kasten met doorlink zelden erop neerkomt dat beide op hun vol rendement spelen.

overigens moet ik nog de eerste hk set horen die ik echt goed vinden klinken voor wat hij kost, maar dat is ergens normaal als je de balans tussen compactheid en klankkwaliteit quasi steeds in de richting van compact maakt. dezelfde tekortkoming zit staalhard in de K-sub van QSC. Het is een klein kastje, maar het is verre van een sub.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
6-2-2013 16:13

bomdes schreef:

overigens moet ik nog de eerste hk set horen die ik echt goed vinden klinken voor wat hij kost ....
Hier dezelfde mening over HK.
Wel is het zo dat de basbeleving bij 80-100 Hz zit.
Naar aanleiding van dit topic heb ik eens zitten rekenen en zie je dat HK juist daar een enorme bult heeft zitten.
Ik kan me dus wel voorstellen dat mensen het leuke baskastjes vinden, in de volksmond ook wel subkastje genoemd.
Die bult geeft wel enorm indrukwekkend laag! Er staat hier onder/op mijn buro een Speedlink Gravity XXL 2.1 setje, die enorm indrukwekkend laag geeft. De glazen trillen in de kast. Maar ga je meten, dan zie je ook die bult op 63-80 Hz!
Door een "kromme" verhouding met het mid-hoog krijg je toch een indrukwekkend geluid. Same for HK.
Ga je meten aan de 15 inch sub in de woonkamer, dan loopt die tot 25 Hz lineair, maar indrukwekkend? Alleen bij films, niet bij muziek. Dan praten we wel over een volledig vlak frequentieverloop voor de gehele set.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
6-2-2013 21:12

bomdes schreef:

Ik moet niet gaan luisteren om te weten dat een kast die zijn -3db punt op 55Hz heeft geen subwoofer is. Dat heeft niets met "gevoel" of "gehoor" te maken, dat is gewoon pure fysica.
55Hz is een leuke kickbass kast, niet meer niet minder, en dan is 1000EUR voor een kast die én niet laag gaat én relatief weinig db spl produceert veel geld. ze gooien er dan wel doodleuk een 2e passief subje bij, maar dan moet je er ook rekening mee houden dat de versterker ineens 4 drivers ipv 2 moet voeden wat bij actieve kasten met doorlink zelden erop neerkomt dat beide op hun vol rendement spelen.

overigens moet ik nog de eerste hk set horen die ik echt goed vinden klinken voor wat hij kost, maar dat is ergens normaal als je de balans tussen compactheid en klankkwaliteit quasi steeds in de richting van compact maakt. dezelfde tekortkoming zit staalhard in de K-sub van QSC. Het is een klein kastje, maar het is verre van een sub.
Dat is pure fysica, daar heb je een punt. (hopelijk laat je achtergrond je ook toe om die pure fysica effectief te kunnen vatten ;-)) Maar het gaat over speakers. En speakers moet je horen vooraleer je een merk als goed of als slecht gaat afschilderen. Fysica of niet. En dat weet jij ook joh, daar gaan we niet over discussiëren.

Ik heb zeker en vast geen aandelen van HK, integendeel zelfs. Ik kon op vlak van klankkwaliteit ook nooit echt warm lopen van hun systemen. Al moet ik wel zeggen dat het een merk is dat door de band toch bovengemiddeld scoort, alle factoren in acht genomen. Bouwkwaliteit en componenten zijn ook altijd best oké geweest. Verder is het een beetje eigen aan het merk om inderdaad steeds richting compact te gaan, maar ik vind dat er dan ook gezegd mag worden dat HK goed in het opzet geslaagd is om in die 'compacte markt' een positieve naam te maken. Ik heb een beetje het gevoel dat je compacte sets niet kan respecteren. Daar is ook een markt voor hé, en geen kleine... Maar los van dat... De Linear serie klinkt heel uitgewogen, draagt goed, is heel erg goed gebouwd en zet puike prestaties neer gezien haar, jawel, compactheid. Er is absoluut over nagedacht. Laat het dan een baskast zijn en geen subwoofer, voor mij telt nog steeds het totaal plaatje. De dynamiek van de set zoals door de OP voorgedragen, is echt verrassend. Je krijgt een stevig kickje, op het gehoor zeker niet mis gezien de, inderdaad alweer, compactheid. En dat is wat de doelgroep van dit systeem nodig heeft! Er gaan weinig gebruikers wakker liggen van een -3dB punt op 55 Hz hoor. Wel gaan ze af op het hoorbare, en zoals ik al zei: dat is echt niet mis. Misschien is deze serie ook wel de eerste van HK waar ik me positief over uitlaat, maar ik vind het een interessant ding. En dan vind ik de prijs zeker gerechtvaardigd.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)