Forum > Licht

Inrichten aluhal evenement

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
14-6-2012 17:18
Hoi Allen,

Ik organiseer weldra een (semi) openlucht evenement.
Op dit evenement worden 2 stages voorzien die enkel elektronische muziek serveren:

- 1 x kadertent 10x10m (Drum 'n Bass & Techno)
- 1 x kadertent 12 x15m (15m = lengte) (Club / House)

Ik had graag jullie input ontvangen betreft het inrichten van deze tenten.

Ik was zelf al wat aan het tekenen geslagen, met volgend resultaat:

STAGE 1 :

- Front (vooraanzicht podium):
* 4 Cube containers met led in voor de DJ
* trussje rond de cube containers met 4 high power Led erin
* 2 x 300w wash + 4 x sunstrip voor de dj
* 2 x 300w wash + 4 x 575w scan + 4 sunstrip (+ 2 x strobo 1500w) boven dj op backtruss getakeld
deze wordt voorzien van een zwarte backdrop met kleine witte ledjes in

- Roof (dak)
* 1 centrale getakelde truss van 12-14m
* om de 3m een high power led par in de truss (zodat er 4 kleurenzones ontstaan)
* in het midden van elke kleurenzone 2 high power ledparren die tegen het plafond aan schijnen)

op deze centrale truss dacht ik nog: 6 x 250w head + 8 x 250w msd scan + 2 x 50cm spiegelbol te hangen.
Hier ben ik echter nog niet 100% uit.

Uiteraard wordt hier nog een rookmachine voorzien.

tekeningen:

img710.imageshack.us/img710/6048/stage1front.jpg
img846.imageshack.us/img846/6160/stage1roof.jpg

STAGE 2:

Nog te ontwerpen :-)

Graag jullie mening!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
15-6-2012 10:38
Stap 1 voor hijsen in het tentdak: zoek / vraag bouwboek op van de tent, zodat je de max. belasting van de spanten en de nok van de tent weet en of je überhaupt wel mag takelen in jouw tent.

Dan pas kun je bedenken, wat je allemaal in de nok van de tent kunt knopen en hoe dat dit het beste kan. Zijn er speciale aanslagpunten voorzien, etc.

Je bent namelijk nog redelijk wat gewicht in het dak van de tent aan het knopen, als ik je lijstje bekijk.
I am a TimeDriver!
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
20-6-2012 09:13
de informatie die ik ter beschikking heb:

Max wind load = 0,3kN / m²
Main profile: 120x68x3mm
Max allowed wind speed: 100km/h
Frame material: high reinforced aluminium 6061/T6
Cover material: PVC coated polyester textile, flame retardant to DIN 4102 B1, M2

Groet!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
20-6-2012 09:28

DJ_SCARAViLii schreef:

Max allowed speed: 100km/h
Maar met zo'n snelheid zul je wel niet opbouwen, dus zal wel goed komen.
Gewoon volhangen die tent, volgens de spec's kan het...

*hopelijk overbodig: sarcasm....*
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 390
20-6-2012 10:17
En waar haalt Martin weg dat je deze tent vol kunt hangen?

Het enige wat ik hier lees is de gebruikte soort aluminium, de maat van dit metaal, de maximale winddruk en snelheid en de brandwerendheid van het tentdoek. Uiteraard kun je nu gaan rekenen en aannames maken. Maar daar heb je bijna hts voor nodig, en dan nog! Hoe zit dat spul aan elkaar? Dat lijkt mij al een hele belangrijke factor in je sterkte berekening.

Gewoon zorgen dat je een max. bij te knopen gewicht per spant krijgt van die tentenboer. ( is meestal niks tot erg weinig) en dan heb je zelf al een hoop te rekenen aangezien je hier toch al over een behoorlijke lengte truss praat.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
20-6-2012 12:08

klunz schreef:

En waar haalt Martin weg dat je deze tent vol kunt hangen?
Hint: *hopelijk overbodig: sarcasm....*
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
20-6-2012 14:39
Zoals jullie wel kunnen vermoeden (en bij deze bevestig ik het), heb ik weinig tot geen ervaring met takelen in een kadertent.
Waarom heb ik dit topic geopend: om jullie mening te aanhoren en vooral ook: bij te leren.

Vind het dan een beetje spijtig dat er zulke (sarcastische) feedback geformuleerd wordt i.p.v. een advies.

Groet
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
20-6-2012 14:48
Zinnig advies dan: tot je zeker weet dat het kan, niet doen!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
20-6-2012 15:10
De enige die je kan vertellen wat er in de tent mag is de tentenbouwer. Afhankelijk van het model is dat zeer weinig tot best wel veel.

Vaak kan er, mits rekening gehouden wordt met wind, meer in dan de initiële/standaard opgave, maar dan moet het spul boven een bepaalde windkracht naar beneden.

Je kan met zo'n lange rechte truss natuurlijk ook best een end komen met het verdelen van de last door aan iedere spant en dus veelal om de 5mtr te takelen ipv de gebruikelijke 10. Dat doe je dan NIET met handtakels maar met lichte electro's zoals bijvoorbeeld SM2-tjes of SM5-en. Hoe kleiner de takel hoe meer gewicht je overhoudt voor de rest van het spul.

Als je in de nok gaat hangen en je maakt gebruik van tentklemmen, gebruik er dan 2 per punt met een mini brideltje, zo belast je ze loodrecht en dat is bevorderlijk voor de WLL van je oogmoeren. Zorg ook dat je de maat en vorm van de hoofdspanten opvraagt, sommigen zijn te groot of hebben een bolling op de kopse kanten waardoor tentklemmen niet passen.

EDIT: ik zie net de afmetingen van je tenten dus niet alles zal van toepassing zijn, maar laat het dan gelden als algemeen advies.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 390
20-6-2012 15:47
En natuurlijk niet vergeten dat als je op meer dan 2 punten gaat hijsen, je last verdeling per punt niet gelijk is wink ;)

Ik zou afhankelijk van het gewicht en de hoogte, het liefst helemaal geen takels gebruiken (soms kun je niet anders) Gewoon met statieven op hoogte brengen en deadhangen (scheel toch weer kilo's en bekabeling)

En ehh...... Afhankelijk van het gewicht, plaatsing armaturen en nog wat kleinigheden, kan het soms handiger zijn om b.v. 2 x 5 meter te hangen i.p.v. 1 x 10 meter shut up :X Met al dan niet een beetje uitkraging, kom je dan met rekenen soms net wat voordeliger uit. razz :p

Voorbeeld: Je hebt 10 meter truss die met alles er op en er aan 200 kg weegt.
Deze wil je verdelen over 3 spanten. dan is je verdeling dus ongeveer 40 kg-120 kg-40 kg

2 stukken van 5 meter en dus 100kg per stuk, komen neer op: 50kg-50kg 50kg-50 kg
afhankelijk van het gewicht en plaatsing armaturen (en het niet erg vinden dat er ergens geen stukje truss zit) kun je met 4 spanten en iets meer truss voor wat uitkraging, soms ook net dingen halen die anders niet lukken.

Maar eerst de juiste gegevens per spant, want anders wordt het niks en kun je beter carrés gaan plaatsen.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)