wat zegt watt?
(3 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
--Frank--Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-4-2008 Laatste: 17-8-2015 Berichten: 15 | 2-6-2012 23:09 |
Ik was laatst een beetje aan t rondneuzen op internet naar speakers, en toen kwam ik eigenlijk op JBL Pro.com terecht. Ik zag daar eigenlijk twee verschillende series, de JRX, de goedkoopste; en de MRX-serie, een serie daarboven. Toen ik bij beide series de specificaties van de 18 inch. sub ging bekijken kreeg ik (kort samengevat) dit: JRX MRX watt. RMS 350w 500w max. SPL 27 dB 27 dB mijn conclusie: bij de MRX serie moet je meer wattage erin stoppen voor eigenlijk dezelfde hoeveelheid geluid. Dus kan je beter de JRX kopen omdat deze goedkoper is en minder wattage nodig heeft. stel dat mijn conclusie klopt, waar zitten dan die extra wattages in? Komen deze terug in een betere kwaliteit van de speakers of is het iets anders? | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 2-6-2012 23:53 |
De JRX is afgewerkt met stof, de MRX met duraflex coating. Bouwkwaliteit van de kast op zich is ook al verschillende, inclusief de sterkte van de grill. Qua geluid zal het niet veel verschil maken als je kijkt naar de thiele-small parameters van de 2043G vs de 2044G In normale kasten is het wel anders, daar klinkt de MRX reeks een beduidend stuk beter dan de JRX. | |
--Frank--Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-4-2008 Laatste: 17-8-2015 Berichten: 15 | 3-6-2012 16:36 |
Ja over het geluid zat t m precies.. waarom maken beide luidsprekers evenveel geluid (max spl. is namelijk gelijk), terwijl er meer wattage moet in de MRX. Waar gaan deze extra wattages dan naartoe?? | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 1596 | 3-6-2012 20:05 |
Warmte. Als ik het goed heb, wordt orde grootte 5% van het vermogen dat je in een speaker stopt omgezet in geluid. De rest (95%) in warmte... De ene speaker doet een procentje meer of minder dan de andere. Dat ligt aan welke parameter geoptimaliseerd is: maximaal rendement (voor gebruik als mid speaker) of maximale uitslag/Xmax (voor sub gebruik). Het laatste type heeft meestal een iets lager rendement (maar kan meestal lagere frequenties harder weergeven). Dit lagere rendement komt door een iets langere spoel en daardoor wat meer verlies. Dat beide 127dB kunnen halen (bij bijv 100Hz) wil niet zeggen dat ze beide ook even hard kunnen bij 40Hz... Simpel selecteren op specs is dus niet eenvoudig. Luisteren! | |
't is maar een hobby... |