Sennheiser EW100 antenne
(15 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
DjtMStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-1-2005 Laatste: 2-1-2019 Berichten: 76 | 28-5-2012 10:34 |
Ik ben voor mijn Sennheiser EW100 op zoek naar een flag antenne omdat mijn bereik niet overal voldoende is. Nu zijn er zoveel verschillende (ook in prijs klasse) dat ik niet meer weet waar ik op moet letten. Ik neem aan dat het frequentie gebied het belangrijkste is? Of zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten. | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 28-5-2012 12:03 |
De afstraling is ook niet oninteressant. hou er rekening mee dat vlaggetjes directionele antennes zijn, geen omni antennes zoals er standaard op zitten. Je kan met een vlaggetje dus niet zomaar even overal bereik genereren. | |
DjtMStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-1-2005 Laatste: 2-1-2019 Berichten: 76 | 28-5-2012 16:47 |
bomdes schreef: De afstraling is ook niet oninteressant. hou er rekening mee dat vlaggetjes directionele antennes zijn, geen omni antennes zoals er standaard op zitten. Je kan met een vlaggetje dus niet zomaar even overal bereik genereren.Kan ik zo'n vlagje wel gewoon aansluiten op één van de twee antenne aansluitingen van de ontvanger. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 9490 | 28-5-2012 22:05 |
bomdes schreef: hou er rekening mee dat vlaggetjes directionele antennes zijn,de A 1031-U Is geschikt voor alle gangbare frequenties, Hoef je niet te richten, Geeft 6 Db winst, Past op een microfoon statief, En is ook nog heel goedkoop. En dan heb je een echte Sennheiser Als Dré hem niet kan/wil leveren kan je me altijd mailen. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 28-5-2012 22:31 |
En, last but not least, is geen "vlaggetje", maar een omnidirectionele flatpanel. Wel een handige antenne, maar dan weer ook niet. Je levert een hoop gain in om naar overal te stralen, maar de realiteit is dat je dat quasi nooit nodig hebt. Als je je directional neerpoot in een hoek van het podium of de zaal en zijn openingshoek zo zet dat hij het grootste deel inneemt, zal je eigenlijk nooit signaalproblemen hebben. Maar je hebt wel 10-12db winst, wat een heel stuk meer zendkracht dan 6db is. | |
DjtMStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-1-2005 Laatste: 2-1-2019 Berichten: 76 | 28-5-2012 22:35 |
En kan ik deze dan gewoon aansluiten op de antenne uitgang van mijn ontvanger via een BNC verleng kabeltje Sorry Bomdes je was me net voor. Wat ik wil bereiken is dat de presentator / spreker bij een evenement wat verder weg kan lopen van de zender. | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 28-5-2012 23:28 |
A 2003-UHF Dat is da makkelijkste oplossing hiervoor. De gain met een actieve is weliswaar hoger, maar ik heb eerlijk gezegd met bovenstaande antenne nooit moeilijkheden gehad qua ontvangst. Zelfs niet tot op 40m en verder. Als je echt serieuze longthrow wil moet je al gaan kijken naar een maatwerk antenne, een log-periodiek oid. | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 29-5-2012 14:11 |
Hebben we het hier over een draadloze microfoon of een IEM? Ik had het idee dat het over een draadloze microfoon gaat, maar aangezien iedereen het hier heeft over 'zenden' en 'stralen' met een (vlag)antenne: dat is alleen van toepassing als het om een IEM gaat. De antenne van een draadloze microfoon (zender!) is sowieso omni. Door op de ontvanger een richtingsgevoelige antenne aan te sluiten (EW100 is diversity, dus je hebt er eigenlijk 2 nodig) maak je de ontvanger ongevoelig voor storingsbronnen/ruis uit het gebied dat buiten het bereik van de antenne ligt. Hierdoor behaal je dus een betere signaal/ruis verhouding en behaal je dus signaalwinst. Je kunt ook een actieve antenne gebruiken, deze boost het signaal (en de ruis!), deze boosters zijn dus eigenlijk bedoeld om te kunnen compenseren voor signaalverlies in lange antennekabels. Actieve antennes in combinatie met korte kabels gebruiken in combinatie met een korte afstand tot de zender kan leiden tot overmodulatie (te veel ontvangst is ook niet goed! Zie het als het volledig opendraaien van de gain op je mixer.). Als het om een IEM gaat dan is de ontvanger (beltpack) omni en zou je een vlagantenne kunnen gebruiken om gericht te zenden (meer vermogen in een bepaalde richting). Bij een IEM kun je geen actieve antenne gebruiken. Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro | |
DjtMStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-1-2005 Laatste: 2-1-2019 Berichten: 76 | 29-5-2012 18:15 |
hugovanmeijeren schreef: Hebben we het hier over een draadloze microfoon of een IEM?Kan ik dan de A 1031-U of moet ik dan gaan voor de A 2003-UHF het is nogal een prijs verschil en zeker als je er twee nodig heb. | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 29-5-2012 19:35 |
De 1031 (omni) antenne biedt je verder geen signaalwinst (geen extra gain). Het voornaamste voordeel van deze antenne in vergelijking met de standaard sprietjes is dat je deze op een statief kunt plaatsen en wel zo dat je een vrije zichtlijn met je zender krijgt. De 2003 (vlag) antenne geeft je wel een signaalwinst van ca. 4dB (dit komt doordat je storingsbronnen vanuit de achterkant van de antenne niet/minder binnenkrijgt). Dus voor jouw toepassing zou ik kiezen voor 2x A-2003 antenne. Als je een nog grotere reikwijdte nodig hebt zul je voor een andere zender met meer vermogen moeten kiezen (bijvoorbeeld Sennheiser 3000/5000 series). Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro |