Forum > PC related Forum

Video: 2x uitbreiden 1x dupliceren

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
11-4-2012 19:02
Hallo welgeliefde forummers

Voor een project sta ik voor de volgende uitdaging:
Ik wil van 2 (touch) screen schermen het scherm uitbreiden.
En een 3e uitgang gebruiken voor de beamer waar de bezoekers op mee kunnen kijken
(op de beamer moeten dus touchscreen 1 en 2 weer als 1 beeld weergegeven worden)

Nu kan ik best wat met beamers etc maar hiermee kan ik wel even wat hulp gebruiken :D
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
11-4-2012 19:35
misschien moet je iets beter uitleggen wat je wil, ik begrijp het iig niet :-(
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
11-4-2012 19:44
Als ik het goed begrijp komen er uit de computer 2 beelden, die gaan naar de touchscreens. Dit beeld wil je van de touchscreens naar 2 andere schermen toe sturen (dit kan toch wel met een simpele VGA splitter?) en de beelden van beide schermen moeten samen naar 1 Beamer toe?

Je kunt proberen om een Matrox DualHead (maakt van een VGA signaal van bv 2048*768 2 schermen van 1024*768) te gebruiken nog voor de touchscreens; dus van de computer naar een VGA splitter, vanuit de splitter naar de Beamer en de Matrox DualHead en van daaruit naar de touchscreens (en verder naar de uitbreidingsschermen). Dan moet de touchscreen software het wel toelaten om de 2 verschillende dingen binnen hetzelfde scherm te laten zien... Dat weet ik verder niet.

Wel een hoop werk en kastjes....
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
11-4-2012 20:00
hmm klinkt iig niet makkelijk, hoe wil je de twee beelden tot 1 samen voegen? hij wordt of 2x zo breed of 2x zo hoog?

2 beamers lijkt me een stuk eenvoudiger, en deze naast/boven elkaar plaatsen, het elektronisch samenvoegen lijkt me niet eenvoudig zonder professionele app.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
11-4-2012 22:01
Er zijn wel een aantal manieren waarop het kan, maar niet op een el-cheapo manier.

Opzich zou je kunnen zeggen stuur naar 1 uitgang de dubbel brede resolutie en splits hem vanaf daar op. 1x naar de beamer en 1x naar bijv. een datapath X4 oid. Daarmee kan je resoluties weer splitsen naar de touchscreens.
Maar dat levert 2 uitdagingen op:
  1. Je PC zover krijgen om bijv. 2560x1024 uit te sturen op 1 uitgang, maar dat zal nog wel lukken desnoods met een DVI parrot
  2. Je projector die resolutie laten snappen. En dat wordt een moeilijke of je moet hier weer een scaler tussenfixen
Andere oplossing is gewoon 2x uitsturen en het signaal voor de projector met een presentatie switcher weer samenvoegen. 2 PIP's langs mekaar oid.

Tot slot is er dan nog de oplossing Hippotizer HD met screenthief op je PC('s). Hiermee kan je schermen capturen via ethernet en de mediaserver insturen. Dan is het appeltje eitje om het weer op de goede manier eruit te krijgen en met masking heb je ook geen last van apparaten die wazige resoluties moeten snappen.

Met de laatste optie kan ik je wellicht vanaf zeer binnenkort helpen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
12-4-2012 01:56
Hierbij even een getekende uitleg met wat ik wil:
i16.photobucket.com/albums/b49/ronnieenmartin/uitlegbeeld.jpg

Ik dacht dat er wel een programma zou zijn die dit zou kunnen doen?
Heb zelf een pc met dubbele video kaart, en dus 4 video outputs (DVI) momenteel gebruik ik er 3 en heb op elk scherm een stukje buro blad.
Een soortgelijke computer is aan te schaffen, dan ben ik toch alleen opzoek naar ene programma die dit uit kan sturen?
En uiteraard moet het touch gedeelte dit ook aan kunnen. Maar dit moet mogelijk zijn...

Omdat ik het niet al te moeilijk wil maken word anders de oplossing vrij simpel; 3x hetzelfde scherm.

(of stiekem eigenlijk 4x omdat het beeld dat naar de beamer gaat ook nog een keer verstuurd word naar een tv lekker handig, 1 zonder vga etc.. dus dat is ook heel fijn. alleen composiet of scart :P maar dat is in iedergeval hetzelfde beeld als dat naar de beamer gaat dus daar kom ik wil uit (vga splitter --> vga -> composiet)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 2076
12-4-2012 07:56
Als je nog VGA splitters kunt gebruiken, ik heb er nog 2 liggen...
Niet goed, wel hard!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
12-4-2012 16:27
Het grote probleem is dat, even uitgaande van 4:3 schermen je projector signaal in deze opzet eigenlijk 8:3 is, of omgekeerd je touchscreen signalen 2:3 per stuk, afhankelijk van hoe je uitstuurt.

Je kan dus wel gaan splitten, maar je resoluties moeten ook kloppen, dus je zal toch ergens moeten gaan scalen. Het probleem met DVI is simpelweg dat het eigenwijs is. Je kan niet zomaar een resolutie naar een apparaat sturen wat het eigenlijk niet aan kan. Daar zijn EDID emulators zoals bijv. DVI parrot voor, maar dat wil nog niet zeggen dat je er bent.

Stel je krijgt je PC output zover dat ie bijvoorbeeld 2560x1024 in clone mode uitstuurt (Waarvan je dan 1 output naar een matrox dual head2go kan sturen om te splitsen naar 2x 1280x1024 voor je touch screens), dan is er nog steeds het probleem dat de projector, die op de andere output hangt, de dubbelbrede resolutie niet snapt en dus ook niet gaat scalen/iets weergeven.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
12-4-2012 17:01
Hoe erg ben je afhankelijk van 1 beamer?
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
12-4-2012 17:08

Jeroenstap schreef:

Hoe erg ben je afhankelijk van 1 beamer?
Hahahaah dat speelde ook al in mijn achterhoofd. 2 projectoren langs mekaar lost het ook op natuurlijk laugh :D
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)