Subwoofer snel in de clip
(18 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
MickeyMickStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2010 Laatste: 26-2-2016 Berichten: 180 | 5-9-2011 10:34 |
Hallo allemaal Ik heb een rcf sub 705 as. Deze stuur ik aan met een djm 800 via de booth out. De sub staat half open en de booth helemaal en dan schiet de sub in de clip Hoe kan dit en hoort dit? | |
Dubbelop, alsof ik een quote citeer! | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 5-9-2011 13:43 |
Dat de (versterker in de) sub in de clip schiet, wil zeggen dat de versterker tegen zijn voedingsspanning aanloopt en dus feitelijk zijn maximale capaciteit heeft behaald. (Bij clippen is de versterker niet meer in staat nóg meer vermogen te leveren en worden de pieken van het aangeboden signaal afgerond, en dat is niet goed). Het is normaal dat dit op een gegeven moment gebeurt, maar het is zeer slecht voor je set als de clip leds continu blijven branden (af en toe een keer oplichten bij een peak is voor een sub geen probleem). Als het niet hard genoeg gaat dan komt het er dus op neer dat je een te kleine set hebt neergezet. Oplossing is om meerdere subs te gaan plaatsen, of andere subs met krachtigere versterkers te kopen. Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro | |
SinuzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-5-2004 Laatste: 7-4-2020 Berichten: 199 | 5-9-2011 13:59 |
Volgens mij kan je beter de booth minder ver open zetten en de sub helemaal open. | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 5-9-2011 14:03 |
sinuz schreef: Volgens mij kan je beter de booth minder ver open zetten en de sub helemaal open.Je kunt wel je gainstructuur (en ook je signaal/ruis verhouding) beter krijgen, maar het probleem van het clippen ga je er helaas niet mee oplossen. Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro | |
MickeyMickStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2010 Laatste: 26-2-2016 Berichten: 180 | 5-9-2011 14:26 |
Maar de sub staat nog maar voor de helft open is dit niet raar? | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 5-9-2011 14:49 |
MickeyMick schreef: Maar de sub staat nog maar voor de helft open is dit niet raar?Zoals eerder gezegd regelt de potmeter op de sub alleen maar de ingangsgevoeligheid. (Oftewel bij welke ingangsspanning de versterker zijn maximale vermogen levert). Zolang jouw mixer in staat is om die maximale ingangsspanning te leveren dan zul je de versterker van de sub in de clip kunnen jagen. Groeten Hugo | |
MickeyMickStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2010 Laatste: 26-2-2016 Berichten: 180 | 5-9-2011 15:32 |
Maat kan ik zelf nog invloed uitoefenen doormiddel van een equalizer of de cut off? Of juist niet via de booth out draaien | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2053 | 5-9-2011 15:58 |
Je kan altijd invloed uitoefenen, gewoon zachter zetten. Of ie nu via master of booth out gaat, het ding zit aan zijn max. Draai je bijvoorbeeld alles onder de 50 Hz weg, dan zal ie waarschijnlijk later in clip gaan, maar mis je wel een deel laag. Gewoon eens mee spelen en je hoort vanzelf wat ie doet. Moet het harder, dan eentje (of meer) erbij of een andere. | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 5-9-2011 16:00 |
MickeyMick schreef: Maat kan ik zelf nog invloed uitoefenen doormiddel van een equalizer of de cut off? Of juist niet via de booth out draaienIn het eerste geval (sub tekort) is het enig zinnige antwoord: meer subs bijplaatsen of andere subs plaatsen. (Ik ga er vanuit dat dit gewoon het probleem is, je verwacht meer uit je sub te halen dan dat hij in werkelijkheid kan leveren: daarom gaat hij clippen). Ben je van mening dat je wel voldoende laag hebt, maar wil je het clippen stoppen dan zul je hem simpelweg zachter moeten zetten. Ik stel voor dat je de booth uitgang zover terug draait totdat de sub niet of nauwelijks meer clipt. Het gaat hier om een actieve sub met (ik neem aan) ingebouwde processing, ik ga er vanuit dat de fabrikant dit al optimaal heeft aangepast voor deze kast, het gebruiken van extra EQ of processing zal dan ook niet helpen om het rendement te verbeteren. Groeten Hugo | |
WiezieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-9-2008 Laatste: 15-8-2018 Berichten: 50 | 5-9-2011 21:46 |
Ik heb het wel eens gezien dat een live tafel ( soundcraft spirit live ) stond te clippen en dat daardoor de versterker ( vision 2400 ) door de rooie ging. Vervormd geluid dat helemaal niet luid was en een versterker die ook stond te clippen. Gain bij de mengtafel naar beneden gedraaid en de versterker omhoog en het zaakje was in orde. | |
Pioneer/Dynacord/Db technologies |