Forum > Geluid

PKN controls versterkers

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
19-5-2011 21:13
Ik vond het nogal een moeilijke keuze om wel of niet een nieuw topic te openen..

Maar omdat ik hier straks na mijn bevindingen nog wel verder op in wil gaan toch besloten om te doen.

Voor vele van jullie waarschijnlijk onbekend, PKN controls.

Dit is een hongaars bedrijf, oorspronkelijk producent van voedingen. Zij hebben echter een aantal versterkers ontwikkeld met de kennis die zij hebben opgedaan met de reeds bestaande producten van hen.

Hieruit zijn een aantal flinke versterkers gekomen.

Ik heb inmiddels een 2tal van deze dingen om te testen en ben toch wel al aardig onder de indruk.
Ik zal later terug komen met een uit gebreidt verslag.

Voor as zaterdag staat een ochtend, middag gepland om deze versterkers te vergelijken met een aantal reeds gevestigde namen!
oa labgruppen fq10.000, fp6400, synq 3K6.

Wanneer er mensen zijn die ook een degelijke amp hebben die ze wel eens willen vergelijken dan ben je van harte welkom. Moeten we een beetje degelijke amps zijn, vermogens zo rond de 2Kw op 4 ohm.
Ik ben daarin ook zeer geintresseerd, dus jullie zijn welkom.

Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
28-5-2011 16:15
heb je die testmiddag al gedaan?
Zo ja wat zijn je bevindingen?
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
3-6-2011 11:25
Ik heb idd de testmiddag gehad.

We hebben het een en ander geprobeert.

Synq- PKN controls,op 2weg dubbel 12" hoorntoppen, euhm zit die Synq verstopt?? Nee niet? Die PKN klinkt heel veel beter op de toppen!
PKN- lab10.000, op top, nauwelijks verschil, hoorbaar al helemaal niet, Lab gaat heel iets langer door en blijft dan ook goed klinken, de PKN in de limit is toch even iets geknepen, maar dat regelt de amp zelf.

Synq- PKN op bassen, eerst dubbel 18" hybride, dan 3keer enkel 18"; Klinken beide erg strak duwen goed door, alhoewel de PKN net wat meer onderin geeft.. Vooral op de 3 enkele 18" heeft de PKN net wat meer reserve.
PKN-lab10.000, wanneer je een kantje belast met bassen, dan geen enkel probleem, plenty of power, echter wanneer je alle 4 de kanalen gaat belasten, 2 kantjes bassen, 2 kantjes toppen, dan gaat de amp toch op zn teentjes lopen en dat merk je. De PKN's die gaan gewoon door tot aan de stroombegrenzing.. ze geven net iets meer! De lab wil wel, maar kan het niet.

Ik heb de 6400 helaas niet getest, maar mij werd al wel verteld dat 2 keer lab6400 meer doet dan een enkele 10.000 Dus wil je net wat meer dan de 6400 grijpen. Voor enkel bass, top combi is zn 10.000 heel leuk!

Maar een synq kost 800 euro?
een PKN controls EX4000, kost 1800 euro
een Lab 10.000, kost nog veeel veel meer!!

Hier ben ik er nog niet uit wat het gaat worden, klankmatig is de PKN echt geen onderkindje tov een Lab! kwa power ook zeker niet, betrouwbaarheid, nog weinig over te zeggen, alhoewel het allemaal wel heel goed in elkaar zit!

Eenmaal een lab, pkn of andere degelijke amp op je toppen gehad dan wil je geen Synq Digit meer, maar dit heb ik al vaker aangehaald. Voor bassen een prima versterker.. kost de wereld niet en geeft toch een pak vermogen...

Maar op een gegeven moment wil je als verhuurder wat eenheid en een stapje hoger.. Wat het uit eindelijk gaat worden zal in de loop van de tijd duidelijk worden, nog maar eens een paar amps testen en misschien wel tegen iets leuks aanlopen, wink ;)
het zullen er dan namelijk een stuk of 10 tegelijk worden welke de synq 3K6 gaan vervangen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
3-6-2011 12:02
Zeg maar als je in het prijssegment van 1800,- zit kun je toch ook Crest, Crown en QSC enzovoort meenemen? Daar hoor ik je helemaal niet over namelijk..

Synq 3k6 kost zelfs maar 600,- dacht ik..
If it ain't Dutch it ain't much...
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
3-6-2011 13:31
Jorrit,

Ik heb hier een Dynacord LX-2200 staan. Mocht je nog een keer een test middag houden, dan hoor ik het graag. Wellicht interessant om deze ook eens te testen / vergelijken?

Zelf heb ik deze met mijn American Audio V-4001+ vergeleken. Deze zijn qua vermogen ongeveer gelijk, maar de Dynacord kwam toch als duidelijk winnaar naar buiten, zowel klank als vermogen.

Thomas
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
3-6-2011 14:47
Dat zo'n Synq merkbaar minder is op de bassen is toch doodnormaal, die dingen hebben een dempingsfactor van 2 keer niks door hun mini-gedimensioneerde voeding.
Niet dat het slechte amps zijn, maar zo een 3K6 naast een FQ10k leggen is een beetje zoals een Peugeot Partner naast een Volvo FL zetten en dan zeggen dat de Volvo veel makkelijk 3 ton kan trekken...
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 103
3-6-2011 14:51
Gaat het om een xe4000 of een ex4000 (welke nergens op de site is terug te vinden)
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
3-6-2011 15:38
Net zoals bij de meeste cheapere versterkers wel een enorm lage dempingsfactor, hoewel cheaper, als je spreekt over prijzen van 1800EUR zijn ze nu ook niet echt zo goedkoop meer ...

Zo'n SynQ is imho sowieso een low-end amp. Fijn voor wat discobarsetjes waar beuken belangrijker is dan klinken, maar PA wil ik er toch niet op gaan draaien.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-6-2011 09:47

ljmark schreef:

Gaat het om een xe4000 of een ex4000 (welke nergens op de site is terug te vinden)
Foutje betreft een xe, met het display aan boord en andere handigheidjes.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-6-2011 09:51
1 x bewerkt. Laatst door Watt-Xtra op 4-6-2011 10:00

bomdes schreef:

Net zoals bij de meeste cheapere versterkers wel een enorm lage dempingsfactor, hoewel cheaper, als je spreekt over prijzen van 1800EUR zijn ze nu ook niet echt zo goedkoop meer ...

Zo'n SynQ is imho sowieso een low-end amp. Fijn voor wat discobarsetjes waar beuken belangrijker is dan klinken, maar PA wil ik er toch niet op gaan draaien.
Hoe kom je bij een lage dempingsfactor? Neem aan dat je de PKN controls bedoelt? >500, lijkt me meer dan voldoende. Daarnaast Heb ik niet geschreven dat de Synq een pak minder doet op het laag, juist niet, deze presteert heel aardig op het laag!
U vind een Synq blijkbaar helemaal niets, ik heb ze echter vanaf het begin dat deze amps er waren in de verhuur en eerlijk zeggen, heel weinig problemen mee gehad. Worden vooral op de laagkasten gebruikt.. Ik ga hier niet mn grote L*l uithangen over hoeveel klussen ik op jaarbasis doe.. Maar ik leef ervan.

Het feit waarom ik de Synq 3K6 vergelijk met de rest is heel simpel, de Synq's draaien hier nu wekelijks in de racken en deze zullen eens vervangen moeten worden, voor iets dat beduidend beter is in alle opzichten! Prestatie, zowel in vermogen als in hoorbaar/ voelbaar verschil, klankmatig moeten deze beter klinken. Betrouwbaarheid moet GOED zijn.

Ik weet dat ik appels met Carambola (tropische vrucht) vergelijk, Er zou dus ook duidelijk een groot verschil moeten wezen tussen de amps!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)