Forum > Zelfbouw Speakers

Een sub bouwen voor thuis, welke speakers, welke kast

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
31-8-2003 20:27
Ik ben thuis DJ en heb gebrek aan een fatsoenlijke bass.
Daarom wil ik dus een subwoofer gaan bouwen, minstens 1, misschien op termijn 2.

Nu heb ik de laatste week heel wat rond gekeken op verschillende sites en forums.
Toch blijven een hoop dingen onduidelijk voor mij.

Wat wil ik:
Ik wil gewoon een lekkere diepe bass hebben (wie wil dat niet :) ) want dat is toch wel lekker bij het beatmatchen.
Omdat ook ik buren heb hoeft het geen labhorn te worden :).
Zelf zat ik te denken aan een 12", maar 15" mag ook.

Ik dacht aan 12" omdat ie niet te groot moet worden.

Welk type kast?
Volgens mij begin je hier. Eerst kiezen wat voor soort kast, dan pas kijken welke speaker het best daarbij kan.

Wat is het best voor mijn doeleind?
W-bin?
Basreflex?
Hoorn?

W-bin valt denk ik al af, dat is meer voor "stacking".
En de bass hoor je vooral ver van de speaker af, heb ik begrepen.

Dus wat kan ik dan het best als kast nemen?

Welke merk/type speaker?
Ik heb al zoveel merken gezien en voor elk merk zijn voor en tegenstanders te vinden. Beyma, Eminence, RCF, 18sound, B&C.
Prijs kwaliteit telt voor mij wel mee, maar ik geef liever wat meer uit zodat het dan ook echt goed is.

Een speaker kies je adhv de specificaties: Qts, Bl, Xmax, Vermogen en frequentiebereik.
Wat past dan goed bij de gekozen kast?

Afmetingen kast?
Als ik dan een speaker heb gekozen moet ik adhv de specificaties bepalen wat de afmeting en vorm van de kast wordt.
Ik heb begrepen dat je dat helemaal kunt gaan berekenen, maar misschien is het zeker zo makkelijk als ik een reeds berekende combinatie kies?
Dan zou het hele voorafgaande verhaal ook niet nodig zijn, maar goed

Filters?
Moet je altijd een filter gebruiken?
Of is dat gewoon beter zodat je geen vermogen van de versterker verliest aan tonen waarvan je niet wilt dat ze worden weergegeven?

Graag enige hulp dan wel antwoorden.
Gegroet
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
31-8-2003 21:06
Type kast voor thuis kan ik kort over zijn: Bass-reflex.
DJ SietseStandaard Lid
Laatste: 9-9-2008
31-8-2003 21:37

DJ Bastisito schreef:

Type kast voor thuis kan ik kort over zijn: Bass-reflex.
Kan je ook uitleggen waarom?
Door internet beperkt
FerdyStandaard Lid
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
31-8-2003 22:36
1 x bewerkt. Laatst door Ferdy op 31-8-2003 22:41
Ik wil gewoon een lekkere diepe bass hebben (wie wil dat niet :) ) want dat is toch wel lekker bij het beatmatchen.
Omdat ook ik buren heb hoeft het geen labhorn te worden :).
Zelf zat ik te denken aan een 12", maar 15" mag ook.

Ik dacht aan 12" omdat ie niet te groot moet worden.
12" is allereerst óók aardig groot (vooral voor thuisgebruik), meestal wordt een 8 of 10" gebruikt. Labhorn inderdaad geen goed idee (maar wel 12" razz :p)
W-bin?
Basreflex?
Hoorn?

W-bin valt denk ik al af, dat is meer voor "stacking".
En de bass hoor je vooral ver van de speaker af, heb ik begrepen.

Dus wat kan ik dan het beste als kast nemen?
wederom heb je gelijk. de W-bin heeft pas echt effect als je er 4 (of meer) per kant heb staan. basreflex zou het beste zijn, want hoorn draagt verder dan een BR. Je wilt je bass tenslotte in jou kamer en NIET 2 straten verderop ;-)
Ik heb al zoveel merken gezien en voor elk merk zijn voor en tegenstanders te vinden. Beyma, Eminence, RCF, 18sound, B&C.
Prijs kwaliteit telt voor mij wel mee, maar ik geef liever wat meer uit zodat het dan ook echt goed is.

Een speaker kies je adhv de specificaties: Qts, Bl, Xmax, Vermogen en frequentiebereik.
Wat past dan goed bij de gekozen kast?
als je kwaliteit wilt en geen troep, moet je gewoon bij de topmerken blijven. kijk gewoon even NIET naar het merk en simuleer met (bijv) winISD welke speaker het beste is, schrijf beste op 1 en slechtste op 5 dan ga je kijken welke prijs het mooist is, zet de goedkoopste op 1 en de duurtste op 5 tel nu de scores op en welke de laagste score heeft neem je gewoon. (Als hij geschikt is voor je kast)

QTS => liefst laag <0.35 (correct me if i'm wrong)
Xmax lieft hoog (5 à 6 MM minimaal)
Vermogen => kijk liever naar het rendement, vermogen zegt LANG NIET alles
frequentiebereik => liefst zo laag mogelijk met een lage resonantiefrequentie (Fs)
Als ik dan een speaker heb gekozen moet ik adhv de specificaties bepalen wat de afmeting en vorm van de kast wordt.
Ik heb begrepen dat je dat helemaal kunt gaan berekenen, maar misschien is het zeker zo makkelijk als ik een reeds berekende combinatie kies?

Zoals hierboven ge- en beschreven: met simulatieprogramma kast berekenen, tunen e.d. (grafieken van het programma zo recht mogelijk laten lopen).
Bestaande kast bouwen is natuurlijk wel erg fijn, bespaart je een hoop (denk)werk!
Moet je altijd een filter gebruiken?
Of is dat gewoon beter zodat je geen vermogen van de versterker verliest aan tonen waarvan je niet wilt dat ze worden weergegeven?
Als je een sub wilt, moet (moet is een groot woord, Lees: kan) een filter gebruikt worden. Zo belast je de driver niet met onnodige hoge tonen die NOOIT uit een subwoofer komen. tevens krijg je zo een mooi strak laag en heb je hopelijk nog een Db-tje winst in het laag.. ;-)

Veel succes ...
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
31-8-2003 22:40
toch zou ik voor thuis, echte hifi speakers nemen klinken stuk lekkerder dan de gewone pa speakers (jaja tuuurlijk kunnen sommige pa speakers thuis ook heerlijk klinken) en beetje goede hifi speaker 10/12inch heb je dan zeker wel genoeg...
BartsegersStandaard Lid
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
1-9-2003 00:22
en het budget??
kijk eens naar een visaton 12"
of een van de andere merken. heb zelf nof een dubbele 10"sub van monacor liggen. en klinkt echt loepzuiver.
actief aangetuurd, en een sony versterker erachter met 30-40 watt.
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
1-9-2003 09:45
Enkele bevriende DJ's gebruiken zo'n computer-subwoofersetje om te draaien/produceren. Daar komt toch wel een behoorlijk diepe bas uit (dieper als mijn JBL TR125's sad :( ). Alleen een stuk minder hard.
Misschien toch iets om te overwegen (vanaf 50 euro, tot zoveel als je te besteden hebt).

Al zou je met die zelfbouwsubs, natuurlijk ook goed zitten als je kleine feestjes zou gaan doen happy :).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
1-9-2003 17:00
misschien heb je interesse in de dubbele 10" sub van mij. er is een topic over in tweedehands zoek maar op monacor.
eerst 100 eruo, maar raak hem niet kwijt dus als je interesse hebt??
DJ RaúlStandaard Lid
Laatste: 13-9-2004
1-9-2003 19:20
Ik wil graag gewoon iets nieuws kopen en dan zelf bouwen.
Lijkt me leuk om een keer te doen en misschien kan ik het voor vrije studiepunten doen op school.

Nu hoor ik dat ik misschien al genoeg heb aan een 10", maar als ik op internet kijk heeft bijna iedereen het over speakers vanaf 12".

en waar zit um nu dat verschil in tussen HiFi en PA.
PA is groter, harder, dat weet ik. Maar voor "bass doeleinden" is Hifi toch nooit zo goed?
Maar wat is dan het verschil tussen een HiFi sub en een PA sub?
DJ SietseStandaard Lid
Laatste: 9-9-2008
1-9-2003 22:32

DJ Raúl schreef:

en waar zit um nu dat verschil in tussen HiFi en PA.
PA is groter, harder, dat weet ik. Maar voor "bass doeleinden" is Hifi toch nooit zo goed?
Maar wat is dan het verschil tussen een HiFi sub en een PA sub?
Hifi sub gaat lager dan een pa sub. Alleen de hifi sub gaat weer niet zo hard als de pa sub. (over het algemeen)
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)