Forum > Zelfbouw Speakers

mt122 aanpassen (ideeen)

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Total tommyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 6-7-2021
Berichten: 184
28-3-2011 22:05
hallo allen,

Ik speel hier met wat ideeen over de mt122. NL: het gedeelte van de hoorn weglaten en een ronde hoorn van 45'' in de 12inch hoorn te maken.

Speakers/drivers per kast
2x P.audio sn12b ontworpen voor deze kast.
1x Selenium D3300Ti-DPD 2" Titanium driver

Power handling: 75 watts RMS/100 watts max (conservative, with recommended 800Hz, 12 dB/octave crossover) • Voice coil diameter: 3" • Impedance: 8 ohms • Frequency response: 500-25,000 Hz (no crossover) • SPL: 110 dB 1W/1M • Magnet weight: 57 oz. • Dimensions: 7" dia. x 3-13/16" D. Four bolt holes are spaced on a 4" diameter •

1x Seleniumhl-1450 pdfje met plot van bovenstaande driver

Het voornaamste is de ruimtewinst van 30 cm. en de hoorn zit gelijk op hoogte. wat bij het orginele ontwerp nog wel eens voor problemen zorgt.

Ik hoor graag jullie mening over de de combinatie van drivers en eventuele problemen met de hoorn in hoorn. De kast word 2 weg aangestuurd met een driverack PA..
Desalniettemin... Mijn bijdrage in dit topic.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
28-3-2011 22:39
Bedenk wel dat je met een 2" compressiedriver (=vervorming) voor je mid(spraak)gebied een hele schreeuwerige kast krijgt... Absoluut niet mijn keuze...

Doorgaans hebben hoorngeladen kasten een faseplug (anders klinkt-ie niet), je hoorn voor de 12" gaat als faseplug werken. Het ontwerpen van een goed functionerende faseplug is een hele complexe zaak, de vraag is maar of het door jou voorgestelde systeem klinkt happy :) .
Total tommyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 6-7-2021
Berichten: 184
29-3-2011 14:36
he timo,

Bijvoorbeeld een Apogee 3x3 werkt ook met een 2 inch in het mid en 1 inch in het hoog en vindt de kasten niet bepaald scheeuwend.

De 2 inch hoorn in de 12'' hoorn is vrij klein (diameter van 15cm). er zijn wel meer merken die dat op die manier toepassen.
Desalniettemin... Mijn bijdrage in dit topic.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
29-3-2011 16:10

total tommy schreef:

he timo,

Bijvoorbeeld een Apogee 3x3 werkt ook met een 2 inch in het mid en 1 inch in het hoog en vindt de kasten niet bepaald scheeuwend.

De 2 inch hoorn in de 12'' hoorn is vrij klein (diameter van 15cm). er zijn wel meer merken die dat op die manier toepassen.
He Tom,

Ik heb die 3x3 nooit goed kunnen horen, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Dat meer merken het toepassen is voor mij geen argument. Feit is dat een compressiedriver inherent is aan vervorming en dat wil je zeker niet in het midgebied.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
29-3-2011 20:38
@TB: Als het hard moet met hoog rendement, zit je vast aan compressie+hoorn. Hoe wil je dit anders oplossen? Een 1" zal eerder schreeuwerig zijn in het mid (door hogere luchtsnelheid bij zelfde SPL en frequentie) dan een 2". Het schreeuwerige hangt vaak af van hoe je de boel procest: crossover frequentie zo hoog mogelijk (passend bij middrivers) en gain zodat de totaal curve recht is. Een goede driver helpt hier wel bij natuurlijk.

@tommy:
Een 2" heeft als nadelen:
- de response loopt vaak af voor hoge frequenties, of als dat niet het geval is...
- het top-hoog gaat beamen (weinig spreiding), maar dat is in dit geval misschien niet zo erg omdat het om een long-throw set gaat?
Beide kunnen er voor zorgen dat het "nasaal" gaat klinken --> misschien te corrigeren met processing.

Let dus bij de keuze van de driver op dat de response in het top-hoog nog ok is (= te corrigeren met processor).
75W RMS voor een 2" driver vind ik wat aan de lage kant! Een beetje 1" driver kan dat tegenwoordig ook met fatsoenlijk rendement, bijv. Beyma CD10nd (70W aes/140W max, ~110dW/1W/1m, van 1.2kHz kaarsrecht tot bijna 20kHz, ~100euro).

Heb je per se long throw / 2x12" met hoorn nodig?
Dergelijke kasten zijn altijd groot, dus ik snap niet waarom je die paar cm wilt besparen.
V.w.b. plaatsing met hoog in het midden van de kast: het is een long-throw mid-top kast, dus ook de onderste 12" driver moet boven het publiek uitkomen... De 2"+hoorn verplaatsen zie ik dus het nut niet van in.

Misschien moet je een kast zoeken die beter bij je wensen past? Compacte BR kastjes en delay stack?
't is maar een hobby...
Total tommyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 6-7-2021
Berichten: 184
31-3-2011 11:47
Om terug te komen de laatste vraag. Het rendement van hoorngeladen kasten is veel hoger dan BR. en het is lang niet altijd mogelijk om te delayen. vandaar een overweging tot hoornontwerp. Voor ons maakt het formaat wel uit. Het scheelt toch een dikke 30 cm zonder hoorn. (compactheid is altijd makkelijk vervoeren en gewicht). Ook kun je niet altijd met je toppen de lucht in.

In deze serie heb je ook nog zwaardere drivers voor het hoog. voor enkele tientjes meer is dit nog te overwegen. dan hebben ze 120 watt.

Zoals je leest in de pdf is het verloop van de driver met de 45'' hoorn aardig recht. dus dat lijkt me geen probleem. Op papier kan het er natuurlijk goed uitzien. Maar... klinkt het dan ook??
Desalniettemin... Mijn bijdrage in dit topic.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
31-3-2011 20:17

PvG schreef:

@TB: Als het hard moet met hoog rendement, zit je vast aan compressie+hoorn. Hoe wil je dit anders oplossen? Een 1" zal eerder schreeuwerig zijn in het mid (door hogere luchtsnelheid bij zelfde SPL en frequentie) dan een 2". Het schreeuwerige hangt vaak af van hoe je de boel procest: crossover frequentie zo hoog mogelijk (passend bij middrivers) en gain zodat de totaal curve recht is. Een goede driver helpt hier wel bij natuurlijk.
Ik bedoel eigenlijk überhaupt geen compressiedriver in het mid gebruiken, dus óók geen 1 inch. En het niet gebruiken van een compressiedriver hoeft absoluut niet te impliceren dat het rendement en volume laag is. Dat door de vervorming van een compressiedriver de perceptie van volume anders is, tsja...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
31-3-2011 23:32
@TB: Hoe ga je dan mid (vanaf ~1kHz) produceren dat v.w.b. volume en throw in de buurt komt van de 2x 12"? Waarschijnlijk had je in gedachten om een conusdriver voor een hoorn te zetten (met compressie)...? Of wil je de 2x 12" hoger door laten lopen? Dus de vraag is niet hoe je het niet wil doen, maar hoe wel?

@tommy:
Als je in een ruimte staat waar je niet kunt delayen (te kort?), dan heb je volgens mij ook niets aan long throw kasten met een horizontale spreiding van 40 graden. En als je in een ruimte staat waar je niet de hoogte in kunt om de throw te halen, zul je moeten delayen... Volgens mij noem je juist redenen om voor kleine kasten met mogelijkheid tot delay te gaan.
Of bedoel je het anders?

Ik ben bang dat deze 2" het niet redt. Stel de 2x12" low-mid heeft een rendement van ~104dB/1W/1m en mag max 600W rms hebben (SN12B). De 2" heeft 6dB meer rendement (factor 4 in vermogen). De 2" kan dus max. 4x75=300W rms low-mid bijhouden (mits mijn aanname van de 104dB/1W/1m klopt)... En dan hebben we het sommetje nog niet bij max/peak vermogen gedaan. Dus bij deze combi kun je waarschijnlijk niet het volledige potentieel van het low-mid gebruiken.
Ik ken de driver verder niet en ik kan dus geen oordeel vellen over de klank. Als de curve klopt, is het een nette driver.
't is maar een hobby...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
1-4-2011 12:46
@ PvG; het rekensommetje klopt helemaal, alleen ben je de powercompressie nog even vergeten.
Dat kan hier wel redelijk van pas komen dan ( juist... ;-))

@ TB Bij mijn weten gebruiken veel merken een 1" driver vanaf bijvoorbeeld zeg 1.5k - 2k..
Wat is jouw idee van een vervanger dan? Wou je een gewone speaker ook een hoorn geven?
Dan kom je alsnog op een bepaalde compressie factor met bijbehorende vervorming..

Ik ben van mening dat een compressiedriver zo vanaf 1.5k prima kan.. belangrijker is het om het ding niet tot op zn maximale te gebruiken en wat headroom over te houden. ( Wederom de dynamiek )

@ Tommy; ik vraag me af waar je het crossoverpunt wil gaan leggen? Zoals TB al zei, als je wat hoger wil gaan crossen met een 12" HL kast moet je eigenlijk toch wel een faseplug hebben. Die dingen zijn vrij duur en lastig te produceren.
If it ain't Dutch it ain't much...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
1-4-2011 19:23
Yep, powercompressie heb ik even niet meegenomen. Maar ook mijn aanname van 104dB kan aan de lage kant zijn (en dat werkt net de andere kant op). Ik vind deze 2" driver voor deze kast in ieder geval aan de krappe kant v.w.b. rendement/belastbaarheid. Je kunt beter wat over houden, dat komt ook de klank ten goede wink ;) .
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)